Nová Honda Civic 1.6 I-DTEC
1,6 litrový dieselový motor i-DTEC je najnovším prírastkom modelového radu Civic, ktorý ponúka kombináciu praktických riešení a priestranného interiéru modelu Civic s prvým európskym motorom nového radu Honda Earth Dreams Technology. Nový 1,6 litrový dieselový motor v sebe spája vysoký výkon (120 k) a krútiaci moment 300 Nm s emisiami CO2 iba 94 g / km, čo ukazuje na pôsobivú vyváženosť nízkej spotreby paliva a vysokého výkonu.
9. generácia modelu Civic, ktorá bola prvýkrát predstavená v roku 2011 na autosalóne vo Frankfurte, sa vyznačuje prepracovaným vlastnosťami, nižšou spotrebou a vyššou dynamikou ako akýkoľvek Civic v histórii, a to okrem iného vďaka evolučnému prístupu k návrhu interiéru i exteriéru.
Stúpajúce ceny palív v Európe v kombinácii so stále prísnejšími ekologickými predpismi viedli značku Honda k predstaveniu Earth Dreams Technology, čo je označenie pre novú generáciu pohonných jednotiek vyznačujúcich sa vysokými jazdnými výkonmi v kombinácii s nízkou spotrebou za dostupnú cenu.
V Európe navyše neustále stúpa obľuba dieselových motorov, ktoré v segmente C teraz predstavujú 58% trhu. Motory s emisiami CO2 pod 120 g / km navyše dnes v rovnakom segmente zaberajú už 45% podiel. Nový Civic s 1,6 litrovým motorom i-DTEC napĺňa oba tieto trendy a vďaka emisiám CO₂ pod 94 g / km sa nový Civic 1.6 i-DTEC kvalifikuje medzi kandidátmi na rad daňových stimulov.
Určený pre Európu: vyrábaný v Európe
Nový 1,6 litrový motor i-DTEC bol navrhnutý špecificky pre európsky trh, aby pomohol naplniť rastúci dopyt zákazníkov po dieselových motoroch s nízkymi emisiami. Nový motor, určený výhradne pre európsky trh, bude vyrábaný v továrni značky Honda v britskom Swindone. O význame tohto nového dieselového motora pre predajné plány značky v Európe svedčí aj to, že pre jeho výrobu bola v továrni Honda of the UK Manufacturing (HUM) vybudovaná úplne nová výrobná linka. Táto nová linka bude schopná vyrobiť až 500 dieselových motorov denne. Pri práci na dve smeny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 sekúnd. Na novej linke sa okrem nových 1,6 litrových budú vyrábať aj existujúce 2,2 litrové motory i-DTEC.
1,6 litrový dieselový motor i-DTEC bude v priebehu roka 2013 dostupný aj pre novú Hondu CR-V (ktorá sa bude tiež vyrábať v HUM). V budúcnosti bude filozofie Earth Dreams Technology uplatnená u všetkých pohonných jednotiek značky Honda.
Najľahší dieselový motor v danej triede
Nový 1,6 litrový motor i-DTEC značky Honda je tvorený hliníkovou hlavou valcov a hliníkovým blokom s otvoreným chladiacim priestorom. Jedná sa o najľahší dieselový motor v danej triede, ktorý váži o 47 kg menej ako 2,2 litrový motor i-DTEC značky Honda.
Všetky jednotlivé diely boli upravené s dôrazom na minimalizáciu ich hmotnosti a rozmerov, najmodernejšie výrobné postupy potom pomohli hmotnosť ešte ďalej znížiť.
Hrúbka stien valcov sa znížila na 8 mm - v motore 2.2 i-DTEC je 9 mm. To je u dieselového motora úplne výnimočná hodnota. Ďalej boli u 1,6 litrového motora i-DTEC použité ľahšie piesty a ojnice.
Nižšie mechanické trenie
Hlavnou úlohou konštruktérov značky Honda bolo znížiť mechanické trenie 1,6 litrového motora i-DTEC na úroveň porovnateľnú s benzínovými motormi. "Všetky rotujúce diely boli starostlivo optimalizované s ohľadom na zníženie ich trenia," hovorí Tetsuya Miyake. Bola napríklad použitá kratšia a tenšia spodná časť piestu. Pri 1 500 ot. / min. má 1,6 litrový motor i-DTEC približne o 40% nižšie mechanické trenie ako 2,2 litrový motor i-DTEC.
„Tým sa nielen znižujú emisie a klesá spotreba paliva; zlepšuje sa tým tiež odozva motora na zošliapnutie aj uvoľnenie plynového pedálu, vďaka čomu je jazda s ním zábavnejšia. Podarilo sa nám znížiť mechanické trenie motora na hodnotu porovnateľnú s existujúcimi benzínovými motormi, čo je vynikajúci výsledok."
Inteligentné turbodúchadlo
Turbodúchadlo Garrett 4. generácie použité u 1,6 litrového motora i-DTEC má efektívnu konštrukciu s premenlivou geometriou a jeho otáčky sú presne riadené elektronickými systémami motora, čím sa minimalizuje tzv turboefekt a je zaistená optimálna kombinácia záťahu v nízkych a stredných otáčkach a výkonu vo vysokých otáčkach. Turbodúchadlo má maximálny plniaci tlak 1,5 bar.
Účinný systém vstrekovania paliva a prúdenie vzduchu v motore
Motor 1.6 i-DTEC značky Honda využíva solenoidové vstrekovače Bosch schopné pracovať s vysokými tlakmi až 1 800 bar. Vďaka vysokému tlaku je palivo vstrekované rýchlejšie, dochádza k jeho jemnejšiemu rozprášenie a lepšiemu premiešaniu so vzduchom. To má za následok čistejšie a účinnejšie spaľovanie, ktoré prispieva k zníženiu emisií a spotreby paliva.
Konštruktéri značky Honda sa zamerali aj na zlepšenie objemovej účinnosti valcov. Tohto zlepšenia sa podarilo dosiahnuť vďaka vysokému prietoku sania a otvoru v hlave každého valca, ktorý zabezpečuje vírenie zmesi. Tým je dosiahnuté presné riadenie procesu spaľovania a zníženie horúcich zón vedúcich k nežiaducim emisiám. Prietok vzduchu motorom je riadený pomocou nízkotlakového a vysokotlakového systému recirkulácie spalín EGR (Exhaust Gas Recirculation), ktorý znižuje emisie oxidov dusíka.
Nová prevodovka
S verziou Civic 1.6 i-DTEC prichádza úplne nová, ľahká a kompaktná prevodovka. Táto šesťstupňová manuálna prevodovka je o 7 kg ľahšia ako jednotka ponúkaná u verzie 2.2 i-DTEC a pomáha motoru dosahovať maximálny krútiaci moment 300 Nm. Nová prevodovka prináša;
• špičkovú účinnosť prenosu sily v danej triede
• hladké a presné radenie
• nové riešenie spiatočky, ktoré znižuje jej zaťaženie a je menej hlučné