Najčastejšie komplikácie pri ceste na dovolenku
Slovenskí motoristi tradične preferujú pri ceste na dovolenku prepravu vlastným automobilom. Dovolenkári však často zabúdajú na kontrolu technického stavu svojho vozidla na úkor vlastnej prípravy na cestu. Preto odborníci ŠKODA AUTO pripravili pre slovenských motoristov na základe informácií od ASA (Autoklub Slovakia Assistance) prehľad najčastejších komplikácií s vozidlom na cestách a tiež odporúčania, ako si s nimi v prípade núdze poradiť.
„Vodiči môžu predísť väčšine komplikácií počas cesty na dovolenku starostlivou kontrolou svojho vozidla. Pred cestou do zahraničia preto motoristom odporúčame navštíviť autorizované servisy, ktoré garantujú odbornú prehliadku automobilu podľa najnovších smerníc a pokynov výrobcu a používanie originálnych dielcov a príslušenstva. Zanedbanie takejto návštevy môže viesť k zbytočným komplikáciám, ktoré zvyšujú náklady na letnú dovolenku," hovorí Robert Baumgartner, konateľ spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.
Rozsvietenie kontroliek na paneli prístrojov
Vodičom odporúčame preštudovať si pred cestou návod na obsluhu vozidla, aby mali v prípade núdze prehľad o jednotlivých kontrolkách a ich význame pre činnosť vozidla. Rozsvietenie červenej kontrolky počas jazdy znamená, že je potrebné okamžite zastaviť vozidlo a vypnúť motor. Následne treba zistiť význam danej kontrolky v návode na obsluhu a riadiť sa pokynmi výrobcu. V prípade rozsvietenia žltej kontrolky je nutné skontrolovať význam a dôvod signalizácie hneď, ako to bude možné. Ak nie je zo strany vodiča možné odstrániť príčinu rozsvietenia danej kontrolky, je nevyhnutné kontaktovať asistenčnú službu.
Problém s chladiacou kvapalinou
Rozsvietenie kontrolného svetla chladiacej kvapaliny signalizuje, že teplota chladiacej kvapaliny je príliš vysoká. Taktiež môže znamenať príliš nízku hladinu kvapaliny. V tomto prípade by vodiči mali skontrolovať v motorovom priestore stav chladiacej kvapaliny vo vyrovnávacej nádobke. Pri nedostatočnom množstve kvapaliny je potrebné jej doplnenie. Uzáver vyrovnávacej nádržky je však možné otvoriť až po vychladnutí motora. V opačnom prípade hrozí nebezpečenstvo úrazu. Pre doplnenie odporúčame použiť správne nariedenú mrazuvzdornú zmes. Ak vodič nemá k dispozícii správny koncentrát, môže pre doliatie použiť čistú nedestilovanú vodu. V prípade potreby doliatia väčšieho množstva vody, odporúčame pri najbližšej možnej príležitosti navštíviť autorizovaný servis a požiadať o nariedenie správneho pomeru mrazuvzdornej zmesi v chladiacom systéme.
Signalizácia motorového oleja
V prípade, že sa počas jazdy rozsvieti žlté kontrolné svetlo na paneli prístrojov, je nutné skontrolovať hladinu motorového oleja. Pre doplnenie oleja je nutné použiť motorový olej spĺňajúci špecifikáciu určenú výrobcom vozidla. Tieto parametre vodiči nájdu aj v návode na obsluhu vozidla. Pre takéto prípady však odporúčame vodičom pribaliť si so sebou aspoň 1 l motorového oleja. Motoristi si ho môžu nechať doplniť aj na väčšine čerpacích staníc. Ak počas jazdy začne žltá kontrolka blikať, ide o poruchu snímača hladiny motorového oleja. Vodičom radíme automobil odstaviť a kontaktovať asistenčnú službu. Pri rozsvietení alebo blikaní červenej kontrolky by vodiči mali vozidlo okamžite zastaviť a vypnúť motor. V prípade, že je pri následnom meraní stavu oleja zistené dostatočné množstvo, odporúčame nepokračovať v jazde a kontaktovať asistenčnú službu.
Problém so štartovaním
Komplikácie pri štartovaní vozidla môžu byť spôsobené slabým akumulátorom. Preto odporúčame obmedzovať využívanie rôznych spotrebičov napájaných prostredníctvom akumulátora alebo zapaľovača. V prípade dlhšieho odstavenia vozidla na dovolenke, odporúčame motoristom približne každé 3 dni vozidlo naštartovať a prejsť s ním aspoň 5-10 km.
Defekt
Pre prípad defektu odporúčame vodičom mať vo výbave automobilu súpravu na výmenu kolesa. Taktiež by vodiči mali skontrolovať a v prípade potreby dofúkať rezervné koleso ešte pred cestou. V prípade, že vodič nie je schopný vymeniť koleso vlastnými silami, radíme kontaktovať asistenčnú službu.
Zabuchnuté kľúče
Mnoho vodičov si povie, že toto sa im nemôže stať. Zabuchnuté kľúče sú však častým a zbytočným problémom. Preto motoristom odporúčame takýmto situáciám predchádzať a zobrať si so sebou náhradné kľúče. Môžu si ich uložiť na chránené miesto mimo vozidla.
Natankovanie nesprávneho paliva
Na jednoduchú identifikáciu typu paliva slúžia vodičom aj výrazne farebne odlíšené palivové pištole. V prípade, že si vodič uvedomí natankovanie nesprávneho paliva na mieste, môže predísť vážnejšiemu poškodeniu motora. Ak omylom natankuje benzín do prázdnej naftovej nádrže do max. 5 l, problém môže vyriešiť dotankovaním plnej nádrže správnym palivom. V prípade natankovania väčšieho množstva nesprávneho paliva, odporúčame neštartovať a kontaktovať asistenčnú službu. Tá zabezpečí odtiahnutie vozidla do servisu. V prípade benzínových motorov nie je možné nedopatrením natankovať naftové palivo vzhľadom na väčší rozmer naftovej tankovacej pištole.
Porucha vonkajších svetiel
Vodiči by si mali overiť špecifikáciu povinnej výbavy v krajinách, ktorými prechádzajú. Motoristom odporúčame zaobstarať si pred cestou na dovolenku do vozidla súpravu žiaroviek. Pri niektorých typoch vozidiel však výmena žiarovky nie je jednoduchá. Ak si vodič na výmenu sám netrúfa, mal by navštíviť najbližšie servisné stredisko. V prípade xenónovej výbojky ide o pomerne komplikovanú výmenu, ktorú odporúčame vykonať v autorizovanom servise.
Pomoc na cestách
V prípade poruchy vozidla na ceste radíme motoristom kontaktovať asistenčnú služby ich predajcu alebo spoločnosť ASA (Autoklub Slovakia Assistance), ktorá je zameraná na poskytovanie služieb motoristom v núdzi. Motoristi by si preto mali vyhľadať číslo na službu ešte pred cestou na dovolenku. Asistenčné služby znamenajú pocit istoty a sú zárukou, že o motoristov bude v prípade núdze postarané či už na území Slovenska alebo v zahraničí. Majitelia vozidiel Škoda majú vďaka špeciálnym službám Doživotná garancia mobility a Doživotná garancia mobility Premium istotu, že pokiaľ sa ich vozidlo stane počas cesty nepojazdné, či už z dôvodu nečakanej poruchy, alebo aj vlastným zavinením, bude im poskytnutá pomoc kdekoľvek a kedykoľvek. Tieto služby sú pri splnení náležitých podmienok bezplatné. V niektorých prípadoch môže byť vodič požiadaný o zaplatenie úkonov na mieste, tie mu však budú preplatené pri predložení všetkých dokladov o zaplatení vo svojom kmeňovom autorizovanom servise Škoda. Vlastníci vozidiel Škoda môžu v prípade poruchy na území Slovenska volať na bezplatné číslo 0800 11 94 55 a zo zahraničia na číslo +421 2 4920 595.