Mikuláš prináša Daciu Sandero a navyše Stepway
Jednoduchý a spoľahlivý automobil za rozumnú cenu ponúka rumunská značka Dacia. Na trhu sa už pomerne dobre etablovala a za roky 2004 - 2011 sa jej predaj zvýšil 15-násobne. Dovedna sa dostalo na trh vo svete 2 milióny vozidiel tejto značky.
Podľa doterajších skúseností sa ukazuje, že až 97 % nových klientov prišlo k Dacii od iných značiek. Z toho 10 % od Renaultu. Len 3 % kupujúcich mali už skúsenosti so značkou Dacia. Doterajšia skladba je 90 % súkromných zákazníkov a 10 % podnikateľov. Na Slovensku sa predalo od roku 2004 celkovo 12 000 Dacií rôznych modelov.
Najnovším prírastkom je Dacia Sandero a súčasne crossover s prívlastkom Stepway.
Obaja súrodenci, ktorí presne na Mikuláša obohatili slovenský trh s novými autami, sa vyznačujú vyšším komfortom, pričom v interiéri nájdete aj prvky výbavy z modelu Lodgy a Dokker. Napríklad v podobe tempomatu (v Dacii prvý raz v histórii) za príplatok 240 €. Komfort jazdy zvyšuje posilňovač riadenia, lepšie odhlučnenie a nezanedbateľný je takisto fakt, že každá verzia spĺňa emisnú normu Euro 5. Zaujímavou novinkou je trojvalcový preplňovaný motor TCe s objemom iba 0,9 litra, ktorý dosahuje výkon 66 kW (90 k) a na 100 km vraj spotrebuje len päť litrov benzínu.
Dacia Sandero je navrhnutá tak, aby ponúkala priestrannosť modelov vyšších segmentov; na dĺžku meria 4 metre a do šírky 1,7 m. Nové Sandero i Sandero Stepway majú delené sklápateľné operadlá zadných sedadiel v pomere 60:40. Úroveň bezpečnosti je zvýšená pomocou bočných airbagov a systémom ESP na všetkých modeloch Euro 5. Kým Sandero jazdí na 15" kolesách, verzia Stepway má 16".
Na novom prístrojovom paneli sa vodič dozvie všetky dôležité údaje, akými sú okamžitá i priemerná spotreba, dojazd v litroch i kilometroch, čas, najazdené kilometre a kedy nasleduje ďalšia servisná prehliadka. Kontrolky sú lepšie viditeľné a páčilo sa nám ovládanie tempomatu tlačidlami na priečkach volantu. Ten je výškovo nastaviteľný, rovnako ako predné sedadlá (v závislosti od verzie).
Kvalitu a spoľahlivosť Dacií vysoko hodnotí aj nemecký autoklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), ktorý vznikol už na počiatku éry motorizmu v roku 1903. Umožňuje členstvo aj motoristom z iných krajín a v súčasnosti je nielen najstarší, ale aj najväčší európsky automobilový klub. Aktuálne má ADAC vyše 18 miliónov členov. Medzi jeho služby patrí pomoc motoristom na cestách prostredníctvom flotily vlastných žltých automobilov, vrtuľníkov a lietadiel.
Vráťme sa však k Sanderu. Pod prednou kapotou môže mať niektorý z troch benzínových alebo dvoch dieselových motorov. Najmenší (ale zároveň najvýkonnejší) z benzínových sme už spomenuli. TCe s výkonom 90 koní dosahuje pri objeme motora 898 cm3 krútiaci moment 135 Nm, maximálnu rýchlosť 175 km/h (Stepway 168), z pokoja na stovku zrýchli za 11,1 sekundy a priemernú spotrebu udáva výrobca 5 litrov (Stepway 5,4). Cena tohto modelu je tesne pod 9 000 €, avšak najlacnejšie Sandero s motorom 1,2 litra (75 k) vás vyjde na 6 490 €. Do základnej výbavy Access patrí okrem iného ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESC, protišmykový systém ASR, ako aj systém kontroly nedotáčavosti CSV. Ďalej predné a bočné airbagy, hydraulický posilňovač riadenia, delené sedadlá v druhom rade. Škoda, že spätné zrkadlá sú nastaviteľné len manuálne; elektricky až od verzie Arctica.
Podobne ako Renaulty, aj Dacie boli testované v tých najnáročnejších podmienkach. Dvadsaťštyri testovacích automobilov absolvovalo v extrémnych podmienkach 1,4 milióna kilometrov. Z nich až 90 % jazdilo na rozbitých trasách simulujúcich nekvalitné alebo zaplavené cesty. Vyššia kvalita by teda mala byť zaručená.