Mercedes B 200 CDI Blue EFFICIENCY
Osloví najmä milovníkov ekonomickej jazdy: Nová generácia modelu B s dieselovým motorom sľubuje potenciálnemu kupcovi úsporný, priestranný automobil s najnovšími technickými výdobytkami, ktorý navyše vyzerá moderne a nechýba mu ani jemný športový imidž. Pasažieri vnímajú len minimálny vnútorný hluk, ku komfortu patrí odsúvacia sklená strecha, pod ktorou sú dve elektricky posuvné clony.
Na ramenách volantu s relatívne veľkým priemerom je ovládanie informačného displeja (vľavo), respektíve rádia a telefónu (vpravo). Okrem tradičných údajov nechýba na displeji pred vodičom ani symbol šálky s horúcou kávou, ktorý upozorní vodiča, že by si mal na dlhšej trase odpočinúť.
Ovládanie tempomatu je na menšej páčke pod volantom, pričom adaptívny tempomat udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred nami. V prípade hroziacej kolízie automaticky pribrzďuje naše vozidlo. Páčka so spoločným ovládaním smeroviek a stieračov sa presunula vyššie, nad páčku tempomatu. Obe majú nový, modernejší tvar.
V interiéri, ktorý bol v testovanom aute ladený do čierna, je dostatok miesta na predných i zadných sedadlách, kde nájdu veľkorysý priestor i vyššie postavy. Predné sedadlá sú pohodlné a vyhrievané, všimli sme si jednoduché ovládanie ventilácie - všetko nájdete na stredovom paneli. Zaujímavo sú tvarované vetracie otvory na prístrojovej doske (s motívom písmena X), cez ktoré prúdi do kabíny dostatok vzduchu.
Ako sme už naznačili v úvode, Mercedes B má veľmi dobré odhlučnenie, motor si aj vo vysokých rýchlostiach takmer nečujne pradie a cestujúci vnímajú len tlmené obtekanie vzduchu okolo karosérie. Načim dodať, že béčko je vhodnou alternatívou ku kombi triedy C - navyše je lacnejšie, má menej stiesnený interiér a lepšie sa do neho nastupuje... V batožinovom priestore je dvojitá podlaha, zadné sedadlá sú delené a nechýba ani otvor na lyže.
Okrem adaptívneho tempomatu je výbornou pomôckou aj signalizácia nechceného opustenia jazdného pruhu pomocou vibrácií na volante. Prítomnosť iného vozidla vo vedľajšom jazdnom pruhu signalizuje oranžový trojuholník na vonkajšom spätnom zrkadle, ktorý sa sfarbí na červeno, ak hrozí akútne nebezpečenstvo kolízie.
Pred spolujazdcom sa nachádza veľká odkladacia priehradka, nad ňou je (pod spoločným vekom) menšia na drobnosti, napríklad peňaženku, mobil a podobne. Prístrojový štít má namiesto oddelených tubusov dva veľké ukazovatele, v ktorých je menší palivomer a teplomer. Uprostred sa nachádza veľký displej palubného počítača s jednoduchou, ale prehľadnou čiernobielou grafikou.
Umiestnenie motora pred prednú nápravu a splnenie bezpečnostných požiadaviek si vyžiadalo dlhý a pomerne mohutný predný previs. Aby auto nepôsobilo ťažkopádne, predok vyvážili konštruktéri kratším zadným previsom. Navyše sklonili zadný stĺpik. Vpredu umiestnili širokú masku chladiča, veľkú trojcípu hviezdu a dozadu dali svetlá, ktoré čiastočne pripomínajú triedu R. Štandardom sú diódy na denné svietenie v prednom nárazníku.
Subtílnou páčkou vpravo pod volantom ovládate automatickú prevodovku 7G-DCT. V prípade, že aktivujete elektronicky ručnú brzdu (napríklad v kopci), po rozjazde sa automaticky uvoľní. Ručnú brzdu môžete aktivovať aj tlačidlom na konci spomínanej páčky.
Plynový pedál má veľmi progresívny chod, takže pri ekonomickej jazde stačí len jemný tlak. Na diaľnici odporúčame využívať tempomat s nastavením povolenej rýchlosti, lebo inak sa vám ľahko môže stať, že máte znenazdajky na tachometri aj 180 km/h. Pri stovke sme zaznamenali priebežnú spotrebu 4,5 litra, pri 130-ke to bolo 5,7. Samozrejme, na rovine a v bezvetrí.
Malý nedostatok sme objavili, keď sme potrebovali pohotovo zacúvať. Chvíľku trvalo, kým motor nami vyslaný pokyn realizoval. Logicky nasledovalo poskočenie auta dozadu, lebo citlivý plynový pedál sme už mali stlačený viac, než bolo potrebné.
V zákrute sedí Mercedes B výborne aj pri vyšších rýchlostiach, tvrdý (športový) podvozok - importér nám poskytol na test auto s balíkom Sport - znamená výbornú stabilitu. S tým korešponduje aj rázny účinok bŕzd. Vo výbave nechýbal ani systém Stop&Start, ktorý sa automaticky aktivoval v režime ECO. Vodič si ho však môže kedykoľvek vypnúť tlačidlom. Ak ho má aktivovaný, stačí uvoľniť brzdový pedál a motor ihneď naskočí.
V rámci voľby má okrem toho k dispozícii aj režim Sport alebo manuálne preraďovanie siedmich stupňov páčkami pod volantom. Pravou radí vyššie rýchlosti, ľavou zasa nižšie.
Po skončení testu, keď sme prevažne jazdili s ľahkou nohou a často sme využívali tempomat, bola priemerná spotreba 5,6 litra na 100 km. Reálny dojazd 900 kilometrov patrí k dobrému priemeru. Nový Mercedes triedy B je veľmi vhodný ako rodinné auto s vyšším štandardom.
Základné údaje testovaného auta
Mercedes B 200 CDI
Objem motora (cm3) 1 796
Výkon (kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 300
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,6
Cena testovanej verzie 29 850 €
Najlacnejšia verzia 24 240 €
+ Plusy
Priestor na predných i zadných sedadlách
Aerodynamická karoséria, ticho v kabíne
Priaznivá spotreba, citlivé ovládanie plynu
- Mínusy
Oneskorenie pri rozjazde na spiatočku