Hyundai i40 1,7 CRDi Premium
Uskromní sa aj s piatimi litrami na 100 km: Dizajnéri sa rozhodli pre oblúkovité línie a tento zámer uplatnili na karosérii i v interiéri. Reč je o modeli i40, ktorý automobilka Hyundai predstavila netradične najskôr vo verzii kombi, až potom nasledoval sedan. Jeho dieselovú alternatívu s automatickou 6° prevodovkou nám importér poskytol na zvyčajný sedemdňový test.
Celkovo karoséria sedanu (ale ani kombi) určite nesplynie s davom, je nápaditá a z hľadiska aerodynamiky premyslene riešená. Výrazným identifikačným prvkom sú denné svetlá zo svietiacich diód v tvare dvoch zákrut. LED diódy využívajú aj zadné svetlá. U sedanu je súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu len 0,28, čo je nadpriemerne priaznivá hodnota.
Za povšimnutie stojí tvarovanie zadnej časti sedanu, kde veko je zároveň akýmsi aerodynamickým krídlom. Dynamiku zdôrazňujú dozadu natiahnuté zadné svetlá a vzadu pretiahnutá klesajúca línia strechy. Za zmienku stojí i malý detail: sedan má veko palivovej nádrže okrúhle, kým kombi hranaté. Okrem toho sedan má na spodnej maske chladiča dve horizontálne lamely, kým kombi len jednu.
Odomykanie auta je bezkľúčové, stačí sa dotknúť malého obdĺžnika na kľučke dverí. Predné sedadlá poskytujú pasažierom v kabíne dostatok pohodlia, majú dobré bočné opory a komfortné sedenie podporuje aj ich vyhrievanie alebo chladenie. Sedadlo vodiča má dve pamäte nastavenia a po vypnutí motora sa automaticky odsunie od volantu.
Na zadné (taktiež vyhrievané) sedadlá sa výborne nastupuje cez dostatočne dimenzované dvere, pričom pasažieri vzadu majú dostatok miesta všetkými smermi. Objem kufra 525 litrov považujeme za dostatočný, otvor do batožinového priestoru je však relatívne malý.
Dizajn interiéru je vskutku pôsobivý, chválime intuitívne ovládanie dôležitých funkcií a k silným stránkam tejto limuzíny patrí aj ergonómia v kokpite. Zaujímavo do oblúka je tvarovaná palubná doska. Dotyková obrazovka v jej strede je graficky výborne riešená, je však trošilinku vzdialená od dosahu vodiča, takže jej ovládanie za jazdy si vyžaduje čiastočné odpútanie pozornosti.
Motor sa štartuje tlačidlom, v letných horúčavách sme si pochvaľovali okamžitý účinok klimatizácie pri ochladzovaní interiéru. Sedan i40 je vybavený súčasnými najmodernejšími elektronickými systémami vrátane jednoducho ovládaného tempomatu na pravom ramene volantu.
Ďalšími tlačidlami na ramenách volantu sa ovláda rádio, telefón a informačný systém. Všetky bočné okná sú ovládané dotykovo, teda automaticky sa spustia dolu alebo vytiahnu nahor. Predovšetkým v mrazivých zimných dňoch využijete vyhrievanie predného skla pod stieračmi, rovnako ako vyhrievanie volantu. V lete si budete pochvaľovať ventilovanie predných sedadiel.
Združený prístroj Supervision ožije po zapnutí jasnými farbami, neunavuje oči a údaje sa z neho dajú ľahko prečítať. Na displeji medzi dvoma kruhovými prístrojmi sa dozviete čísla o prejdenej vzdialenosti, spotrebe, či dojazde.
Osvedčený motor 1,7 CRDi s výkonom 100 kW (136 k) svojimi parametrami na bežnú jazdu určite stačí. Pracuje mimoriadne ticho, v kabíne ho vlastne ani nepočuť a jazda po diaľnici na tempomat vás ani na dlhšie vzdialenosti neunaví. No verme, že ešte pribudne aj silnejšia dieselová verzia s dvojlitrovým agregátom.
Ak zvolíte úsporný spôsob jazdy, reálne môžete kalkulovať s dojazdom na plnú nádrž 800 km. Vďaka nižšej hmotnosti a výbornej aerodynamike sme udržali priebežnú spotrebu pri rýchlosti 100 km/h (na rovine, s tempomatom) na úrovni 4,7 litra, pri 130 km/h to bolo iba o liter viac. Celkový priemer 6,3 litra v kombinovanom režime je určite lichotivý, ak zoberieme do úvahy, že na diaľnici sme často využívali maximálny rýchlostný limit.
S automatickou prevodovkou je zaraďovanie jednotlivých rýchlostných stupňov hladké, plynulé a v meste je jazda s týmto sedanom veľmi komfortná. Kto sa nechce vzdať manuálneho preraďovania, môže využiť páčky pod volantom, ktorých dosiahnutie prstami je však diskutabilné. Výborný je priemer otáčania, takže ani v stiesnených pomeroch nerobí parkovanie žiadne problémy. Obraz z cúvacej kamery sa prenáša na farebný displej.
Podvozok je nastavený komfortne, výborne tlmí nerovnosti vozovky, aj pri rýchlom prejazde zákruty drží zvolenú stopu bez najmenších protestov. Okamžite reagujú brzdy, elektronicky ovládaná parkovacia brzda však nemusí každému vyhovovať.
Pri rozhodovaní o kúpe sedanu (alebo kombi) i40 odporúčame vziať do úvahy - okrem spomínaných predností - aj rapídne stúpajúcu kvalitu automobilov značky Hyundai. Aj keď si to niektorí konkurenti zatiaľ neveľmi pripúšťajú...
Základné údaje testovaného auta
Hyundai i40 1,7 CRDi
Objem motora (cm3) 1 685
Výkon (kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 325
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km), 5,6
Cena testovanej verzie 33 280 €
Najlacnejšia verzia 19 990 €
+ Plusy
Komfortná jazda, ticho v kabíne
Priaznivá spotreba paliva aj na diaľnici
Pôsobivý dizajn interiéru / exteriéru
- Mínusy
Veľké cenové rozpätie jednotlivých verzií
Diskutabilný dosah na páčky radenia pod volantom
V ponuke chýba silnejšia dieselová verzia