Mazda 3 MPS 2,3 DISI turbo
Pri zvádzaní nepozná zľutovanie: Na počiatku sa tvári prívetivo, na niekoho možno pôsobí až nesmelo. Hoci niektoré detaily ju prezrádzajú - znalcov neoklame. Mohutný otvor na prednej kapote slúži na prívod poriadnej dávky vzduchu k motoru, zozadu robí jej tvary príťažlivými veľký zadný spojler, nehovoriac o dvoch nápadných výfukových rúrach po bokoch.
Teda tí, ktorí milujú rýchlu jazdu v zákrutách alebo pri predbiehaní si s ňou užijú do sýtosti a znalci sa priam rozplývajú od rozkoše... Aby sme neplytvali priestorom, pri písaní poznatkov z testovania najvýkonnejšej Mazdy3 MPS s motorom MZR 2,3 DISI turbo sa viac sústredíme na jazdné vlastnosti. Čo sa týka interiéru, do auta sa dostanete tzv. bezkľúčovým spôsobom, teda stačí len potlačiť malý gumový obdĺžnik na kľučke. Po nasadnutí na jedno z predných sedadiel (zadné sú skôr len do počtu) máte príjemný pocit.
Štartuje sa tlačidlom, na volante sú prakticky všetky potrebné ovládače, ktorými aktivujete tempomat, ovládate rádio, navigáciu, informačný displej i mobil. Prístrojový panel je dobre čitateľný, červené podsvietenie a nápis MPS zrozumiteľne napovedá, že k tomuto autu si môžete dovoliť viac, než k obyčajným Mazdám.
Nechýba automatická duálna klimatizácia, ani vyhrievanie predných, anatomicky tvarovaných sedadiel; výhradu však máme voči krátkym sedákom. A takisto voči volantu: jeho tenký veniec nám vôbec nepadol do ruky, ak sme potrebovali pevne uchopiť. Lebo pri razantnej akcelerácii, ktorá je tomuto autu vlastná, má Mazda3 MPS tendenciu vybočiť z priameho smeru. Najmä, ak vozovka nie je hladká, ale sú na nej výmole, či dokonca diery. Všimli sme si aj väčší priemer otáčania (11 metrov), než sa na prvý dojem zdá, čo sťažuje manévrovanie s vozidlom na úzkom priestore.
Ako sme už naznačili, Mazda3 MPS priam oplýva energiou, zrýchľuje znamenite, v zákrute bezpečne drží stopu, na čom má zásluhu tvrdší podvozok, diferenciál s obmedzenou svornosťou, ale aj 18" nízkoprofilové pneumatiky 225/40. Chvíľami sa nám zdalo, že brzdy reagujú tvrdo, treba ich silnejšie stlačiť a možno by mohli mať ostrejší nábeh.
Pochopiteľne, s takýmto autom sa jazdí „na doraz" - veď na to ho Japonci vymysleli. Každá rozkoš nad zvyčajnú mieru však niečo stojí a ani Mazda3 MPS v tomto nie je výnimkou. Výrobca udáva spotrebu v meste 13,2 litra na 100 km, mimo mesto lichotivých 7,5 a v kombinovanom režime by ste nemali prekročiť hranicu 10 litrov. Samozrejme, so športovo ladeným autom sa dá jazdiť aj rekreačne a keď sme sa na to podujali, spotrebu sme udržali na diaľnici (130 km/h) na hodnote 8,6 litra.
Ak sme jazdili po okresných cestách voľným tempom a ustálenou rýchlosťou 100 km/h, Mazda3 MPS v podobe krotkej ovečky skonzumovala len 7,4 litra benzínu. Ba pri extrémne úspornej jazde len šesť litrov. V priemere nám displej ukázal - pri jazde bez nadmerného zrýchľovania - spotrebu 8,7 litra na 100 km, ak sme zvolili razantný štýl jazdy s predbiehaním na vyššie otáčky (nad 5 500), priemer sa zvýšil na 9,2 litra. Reálny dojazd sme mali 650 kilometrov, čo považujeme za celkom prijateľné.
Táto koketná trojka doslova zvádza k rýchlej jazde, naozaj potrebuje pevnú ruku skúseného šoféra, lebo neskúseného mladoňa ľahko vymrští do jarku alebo stromu pri ceste. Vo vylepšenom modeli sa turbo správa oveľa lepšie ako to bolo u predchodkyne - teda šofér veľmi nevníma tzv. turboefekt, čiže poskočenie auta. Respektíve, to poskočenie je ako príjemná výzva do ďalšieho zrýchlenia. Zvukový prejav je navonok umiernený, v kabíne však zvýšenú hlučnosť vnímate. Ale tak to má byť...
Tvrdší podvozok v spojení so samosvorným diferenciálom dovoľuje razantný prejazd série zákrut bez toho, aby vozidlo naznačilo nejaké uhýbanie zo zvoleného smeru jazdy. Na brzdový pedál sa žiada prišliapnuť razantnejšie, ale brzdová sústava spoľahlivo spomalí (zastaví) auto aj z rýchlosti nad 150 km/h. Šesťstupňová prevodovka je dobre odstupňovaná, dráhy radenia sú krátke a presné, radiaca páka primerane malá.
Pri prudkej akcelerácii si treba dávať pozor na riziko vybočenia z priameho smeru; Mazda3 s výkonom 260 koní totiž veľmi citlivo vníma akýkoľvek malý výmoľ. V rukách neskúseného šoféra je doslova nebezpečnou zbraňou, ale pre skúseného vodiča je Mazda3 MPS krásnou hračkou. Aj vo vyšších rýchlostiach má ochotu ďalej zrýchľovať. Najmä na rakúskych cestách sme si výlet s touto dračicou na štyroch 18" kolesách doslova vychutnávali. A po skončení testu sme sa s ňou len neradi lúčili...
Pre úplnosť ešte niekoľko údajov: objem batožinového priestoru je 300 litrov, do auta sa tankuje benzín s oktánovým číslom 98. Farebná škála je pri verzii MPS naozaj pestrá - červená, biela, modrá farba karosérie ponúka solídny výber.
Základné údaje testovaného auta
Mazda 3 MPS 2,3 DISI turbo
Objem motora (cm3) 2 261
Výkon (kW/k) 191/260
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 9,6
Akciová cena testovanej verzie 24 690 €
Najlacnejšia verzia Mazdy3 12 990 €
+ Plusy
Razantný nástup motora, dynamika
Nevybočuje zo zvolenej stopy v zákrute
Efektný dizajn zvonka i vnútri
- Mínusy
Prekvapujúco tenký veniec volantu
Krátky sedák predných sedadiel