Hyundai i30 1,6 GDI Style
Navrhli ho v Nemecku, vyrobili v Česku, a to pre celú Európu: Hyundai i30 druhej generácie sme si mohli už v predstihu vyskúšať priamo vo výrobnom závode v Nošoviciach a v závere júna nám ho importér poskytol aj na tradičný test. Vybrali sme si benzínovú verziu GDI s mechanickou prevodovkou.
K väčšiemu modelu i40 sa tridsiatka snaží priblížiť svojím dizajnom, založenom na úvahách o prúdení vody a vzduchu. A darí sa jej to znamenite, nový model úplne zatieňuje svojho predchodcu. Overili sme si to, keď sme oba modely zaparkovali vedľa seba. Maska chladiča má tvar šesťuholníka, zmenila sa pozícia predných a zadných svetiel, nechýba denné svietenie LED...
Aj v kabíne nájdete zaujímavé detaily: vyhrievané predné sedadlá, pričom sedadlo vodiča je nastaviteľné elektricky (výškovo i pozdĺžne), dvojzónovú klimatizáciu, prehľadnú navigáciu na veľkom farebnom monitore, na ktorý prenáša obraz kamera pod výklopným logom na zadnej kapote. To sa automaticky vyklopí po zaradení spiatočky. Toto riešenie má jednu veľkú výhodu: pri jazde v nepriaznivom počasí sa kamera nezašpiní a stále plní svoju funkciu na 100 %. Vtipné a originálne.
Dostatok originality má tiež dizajn prístrojového panelu. Na volante je niekoľko tlačidiel: na ovládanie tempomatu, rádia, mobilu, aj informačného systému. Auto zo segmentu C je nadštandardne dobre vybavené, chýba azda len vyhrievaný volant, či asistent pre jazdu vo vyznačenom pruhu.
Na prístrojoch i tlačidlách dominuje pre Hyundai typická modrá farba podsvietenia. Riadenie Flex Steer ponúka voľbu troch režimov - Comfort, Normal a Sport. Účinok posilňovača riadenia sa v týchto módoch mení prepínačom na volante. Režim Comfort je však veľmi citlivý, vhodný najmä pri parkovaní v mestských uličkách. Na predných sedadlách je dostatok priestoru, horšie to majú pasažieri vzadu.
Štartuje sa tlačidlom, k dispozícii je 6° manuálna prevodovka. Krátke dráhy šesťstupňovej prevodovky a účinné brzdy umocňujú dobré pocity z jazdy. Atmosférický štvorvalec má priame vstrekovanie benzínu a variabilné časovanie ventilov. Na rovine je pružný, ale v kopcovitom teréne si vyžaduje časté preraďovanie rýchlostných stupňov. Napokon, vodiča na to nabáda indikátor radenia, ktorý má vodič pred očami, pričom číslice sú dostatočne veľké.
V každom prípade však i30 nie je veľmi vhodný na športovú jazdu, aj keď pri vytočení motora do vyšších otáčok sa dá jazdiť celkom svižne. Ak teda máte s týmto autom športové ambície, jednoznačne musíte zvýšiť otáčky motora - čím však zvýšite jeho spotrebu. No nemá význam ísť s otáčkami až po povolenú maximálnu hranicu. Motor sa aktívne prejavuje už aj pri stredných otáčkach.
V nižších otáčkach je agregát veľmi tichý, jazda je komfortná (aj vďaka mäkkému podvozku), v zákrute Hyundai i30 výborne drží stopu. Pri sledovaní spotreby s aktivovaným tempomatom sme zvolili tradičné hodnoty: 100 km/h = 4,5 litra, pri 130 km/h stúpla okamžitá spotreba na 6,2 l / 100 km. Po dojazde 600 kilometrov na jednu nádrž paliva sme zaznamenali priemernú spotrebu 7,2 l/100 km. Neprekvapilo nás to, lebo pri značke Hyundai je reálna spotreba pravidelne vyššia - od teoretickej zhruba o 1,5 litra.
Model i30 má ešte jednu zaujímavosť, ktorú sme dosiaľ nespomenuli: len čo sa priblížite k predným dverám, vonkajšie zrkadlá sa automaticky odklopia. Po stlačení gumového obdĺžnika sa dvere automaticky odistia a okolie kľučiek i priestor pod dvermi sa osvetlí nevtieravým modrým svetlom. V noci táto maličkosť určite príde vhod.
Kórejčan s českým rodným listom je veľmi vhodný automobil na každodenné používanie. Najmä v meste alebo na kratšie vzdialenosti; ale my sme s ním boli spokojní aj na diaľnici medzi Bratislavou a Žilinou. Ľahko sa do neho nasadá a k pohodliu prispieva i elektrické (dotykové) ovládanie všetkých štyroch okien. Škodovke vyrastá v krajine jej zrodu zdatný súper...
Základné údaje testovaného auta
Hyundai i30 1,6 GDI
Objem motora (cm3) 1 591
Výkon (kW/k) 99/135
Krútiaci moment (Nm) 164
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
Cena testovanej verzie 20 470 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €
+ Plusy
Ticho v kabíne, pružný motor, podvozok
Zaujímavý dizajn interiéru, ergonómia
Objem kufra 378 / 1 316 litrov
- Mínusy
Tenký veniec volantu
Krátky sedák predných sedadiel