Mazda MX-5 1,8i Challenge
Byť tak v Saint Tropez s roadsterom Mazda: Vydarená jeseň v Bratislave a okolí umožnila naplno otestovať kabriolet Mazda MX-5 s atmosférickým motorom 1,8 l, ktorej naoko skromný výkon 93 kW (126 koní) je pre bežného motoristu, túžiaceho po imidžovom športiaku, dostačujúci. A za prijateľnú cenu tesne nad 20 000 €.
Testovali sme dobre vybavenú verziu Challenge s plátenou strechou, ktorá k nej neodmysliteľne patrí. Okrem toho ju charakterizuje farebne zladený interiér, hoci v prípade bielej karosérie by som osobne privítal namiesto hnedých kožených sedadiel červené. Ich tvarovanie si však zaslúži plné absolutórium; výborne držia telo v zákrute a dajú sa prispôsobiť fyziognómii šoféra výškovo i pozdĺžne.
Plátená strecha sa veľmi rýchlo a jednoducho skladá za oblúky sedadiel - stačí povoliť centrálny uzáver a odsunúť skladaciu strechu. Dôležité je zacvaknúť ju, inak ju môže vietor nadvihnúť a poškodiť. Rozloženie strechy nad hlavy dvoch členov posádky je taktiež jednoduché, stačí šikovne potiahnuť strechu - k dispozícii sú dve priehlbiny - a zaklapnúť centrálny uzáver. So strechou sa dá manipulovať aj počas jazdy, netreba zastavovať, stačí znížiť rýchlosť a slniečko nad hlavou vás okamžite pohladí. K dispozícii je aj výklopný deflektor, ktorý utlmuje prúdenie vzduchu do kokpitu.
Plátno k tomuto dvojmiestnemu roadsteru jednoznačne patrí, hoci pri stiahnutej streche obťažuje posádku hluk a exhaláty z okolia. Jazdu v otvorenom roadsteri si teda najlepšie vychutnáte na kratších trasách, mimo hustej premávky. Či je strecha hore alebo dolu, objem priestoru na batožinu sa nemení a zostáva na hodnote 150 litrov. Bez problémov sme tak v kufri umiestnili aj väčší nákup, respektíve klasickú škatuľu od banánov.
Volant i krátka radiaca páka na stredovom tuneli, s ktorou sa výborne radia rýchlosti (lakeť je opretý o tunel), dobre padnú do ruky, hoci pri volante by som privítal hrubší veniec. Na jeho ramenách sú ovládače rádia (vľavo) a tempomatu, s ktorými sa manipuluje aj v noci veľmi komfortne. Všetko je dôkladne premyslené vrátane odkladacích priestorov. Posádka má k dispozícii i dve uzamykateľné schránky (pred spolujazdcom a medzi operadlami. Na stredovom tuneli sú dva ovládače elektrických okien a kryté držiaky nápojov.
V strede prístrojového panelu je monitor s navigáciou; spočiatku sme tápali pri hľadaní správneho symbolu, no keď sme odhalili princíp jej ovládania, všetko išlo ako po masle. Na monitore s dotykovým ovládaním sme pomerne rýchlo mohli prepínať medzi rozhlasovými stanicami a taktiež si navoliť parametre navigácie. Chválime, že monitor poskytoval i priebežne údaje o rýchlostiach v danom úseku a súbežne informoval o aktuálnej rýchlosti. Ak bola vyššia, teda nedovolená, podfarbenie údaju sčervenalo.
Na rozdiel od výkonnejšej dvojlitrovej verzie sme mali k dispozícii „len" 5° prevodovku, tá však plne postačovala. Samozrejme, hluk pri vyšších otáčkach motora bol silnejší, ale niet sa na čo sťažovať. Športovo vyladený zvuk lahodil sluchu a dotváral správny imidž tohto roadstera v očiach verejnosti.
Diferenciál s obmedzenou svornosťou je k dispozícii len pre verziu Revolution s dvojlitrovým motorom s výkonom 118 kW (160 k). Napriek tomu má aj „slabšia" Mazda MX-5 vynikajúcu adhéziu v zákrute a na ceste sa s ňou výborne manévruje. Hoci pri zrýchlení „netrhá" asfalt, dá sa s ňou jazdiť svižne a dostatočný je tiež účinok brzdovej sústavy. Priebežné údaje o spotrebe sa vodič nedozvie - chýba aj údaj o dojazde. V reálnej premávke sme prešli na jednu nádrž benzínu 600 km a zaznamenali sme priemernú spotrebu 8,4 litra na 100 km.
Základné údaje testovaného auta
Mazda MX-5 1,8i
Objem motora (cm3) 1 798
Výkon (kW/k) 93/126
Krútiaci moment (Nm) 167
Max. rýchlosť (km/h) 194
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,1
Cena testovanej verzie 23 990 €
Najlacnejšia verzia 21 990 €
+ Plusy
Vynikajúce jazdné vlastnosti, pružný motor
Radenie rýchlostí krátkou pákou
Prijateľná spotreba a dojazd
- Mínusy
Pri stiahnutej streche obťažujú exhaláty a hluk
Chýba ukazovateľ priebežnej spotreby a dojazdu