Maťo Homola a Veľká cena Slovenska
Team Homola Motorsport sa ostatný víkend zúčastnil najväčšieho automobilového podujatia v tomto roku - Veľkej ceny Slovenska v pretekoch cestných automobilov na okruhu - na Slovakiaringu.
Pred kulisou asi 20 000 divákov sa náš team s pilotom Maťom Homolom predviedol určite vo vynikajúcom svetle a súčasne úspešne reprezentoval Slovensko v ťažkej konkurencii pilotov a vozidiel s objemom motora do 2000 ccm. Po úspešnej júnovej premiére na Slovakiaringu s vozidlom kategórie WTCC (2x víťazstvo) sme s veľkými nádejami na dobrý výsledok dorazili na okruh. Konkurentov z Čiech, Poľska, Slovinska a Slovenska sme však nepodceňovali. S napätím sme očakávali súboje medzi Maťom (najrýchlejší slovenský pretekár v triede do 2000 ccm) a hlavne českými pretekármi a ich vozidlami. V Čechách platia benevolentnejšie predpisy ohľadom hmotnosti vozidiel a tak tieto niektoré špeciály majú vynikajúcu výkonovú hmotnosť a tým sú veľmi rýchle.
Meraný tréning do prvého preteku iba potvrdil, že sme sa nemýlili - Maťo skončil v konkurencii 28 vozidiel v prvej rade, ale na druhom mieste. Maťa prekonal iba Vláďa Vitver so špeciálom Lotus WR. Sobotňajší pretek, ktorý začínal hneď ráno o 8:45 bol pre náš team hotovou pohromou. Začalo to tým, že Maťo hlásil v zahrievacom kole do vysielačky, že opätovne má prasknutý výfuk - našu tohtoročnú čiernu moru - sústavne sa opakujúcu závadu. Nasledovala nie úplne správna štartovná procedúra od štartéra preteku, Maťom zle zaradený 1. rýchlostný stupeň, následkom čoho po zhasnutí štartových semafórov Maťo zostal ako jediný stáť na štartovnom rošte. Následne do Maťa narazil z piatej rady štartujúci rakúsky pretekár (viď onboard - http://youtu.be/AzxYJuWlGdo). Silný náraz poškodil zadnú časť nášho vozidla, prevodovku a bolo okamžite jasné, že v sobotu žiadne body brať nebudeme.
Maťo: „V zahrievacom kole motor zrazu zmenil zvuk, hneď som vedel, že mám prasknutý výfuk a budem musieť jazdiť defenzívne. Počas štartovnej procedúry, ktorá nebola úplne správna, som v panike zle zaradil 1. rýchlostný stupeň, resp. nezaradil. Po pustení spojky som zistil, že je tam neutrál, snažil som sa ešte 2x zaradiť, ale nepodarilo sa. Potom prišiel silný náraz zo zadu a vedel som, že je po preteku."
Pre tím pretek začal v tejto chvíli - pretek s časom. Do polnoci sme auto opravovali. Súčasne sme na rovnacej stolici vyrovnávali zadnú časť, druhý team vymieňal prevodovku, opravoval výfuk.
V nedeľu 00:30 sme skonštatovali, že je hotovo, auto sme naložili a dopriali si krátky spánok. O 7:00 sme už boli opäť na okruhu a o 8:30 absolvovali ranný warm - up, ktorý potvrdil, že auto funguje. V doobedňajšej kvalifikácií si Maťo vybojoval opätovne 2. miesto na štartovom rošte - presne na tom mieste, kde mal pred 26 hodinami nehodu.
Do druhého preteku sa štart Maťovi podaril a bojoval s troma českými vozidlami o každé miesto. V každom kole sa poradie niekoľko krát zmenilo tak rýchlo, že aj skúsená, skvelá dvojica moderátorov Štefuca - Žgravčák mala problém sledovať poradie. Ako prvý zo štvorice spomalil Maťo, nakoľko mu opätovne praskol výfuk a pretože ani jedno z vozidiel, ktoré opustil nebodovali do Majstrovstiev SR, rozhodol sa správne takticky spomaliť a udržiavať si vedúcu pozície v MSR. V ďalších kolách postupne počas jedného kola odpadli pretekári na 2. a 3. mieste a tak vlastne Maťovi darovali 2. miesto. Maťo si toto miesto udržal s náskokom až do cieľa. Team sa radoval, že po tak namáhavej noci máme 1. miesto v rámci MSR a 2. miesto v rámci medzinárodného preteku. Studená sprcha však prišla až pred vyhlasovaním výsledkov, kde sme sa dozvedeli, že športoví komisári udelili Maťovi penalizáciu 25 sekúnd za predbiehanie počas vyvesenej žltej vlajky. V takejto fáze preteku je v predpisoch zakázané predbiehať. Maťo si tohto priestupku nebol vedomý. Až na onboarde sme našli záznam, že komisári mali pravdu. V zátačke, ktorú Maťo prechádza v rýchlosti asi 180 km/h bola vo vnútri vyvesená žltá vlajka, ktorá naozaj bola v takej rýchlosti prehliadnuteľná. Následne dobehol 2 vozidlá zo Slovinska, ktoré išli veľmi pomaly, a ktoré skončili pretek so stratou 2 kôl. Keďže nevidel žltú vlajku, tak ich predbehol a pretek dokončil na 2. mieste.
Po tejto penalizácií sa Maťo prepadol až na 5. miesto absolútne a na 2. miesto v rámci MSR.
Maťo: „Veľmi ma mrzí záver pretekov - moja penalizácia. Vôbec som vyvesenú vlajku nevidel, ale po prezretí onboardu priznávam, že som spravil chybu a férovo trest prijímam. Tu by som chcel ešte raz menovite poďakovať aj touto cestou Ľubovi, Dušanovi, Rišovi, Mišovi a Erichovi, ktorí mi cez noc opätovne dokázali postaviť konkurencieschopné auto."
Výsledky:
Sobota: nedokončil
Nedeľa: 5. miesto absolútne (trieda D4 do 2000 ccm)
2. miesto v MSR (trieda D4 do 2000 ccm)