Martin Koiš pred novou sezónou
Absolútny majster Slovenska v Pretekoch automobilov do vrchu nemal cestu za titulom v roku 2012 vôbec jednoduchú. Čo pripravuje pre sezónu 2013?
Maťo vyšla ti sezóna 2012 podľa predstáv?
Pred sezónou som nemal veľké ciele, kedže sme nastúpili s novým autom, od ktorého sa dalo očakávať, že nebude ihneď vo forme. Bol som najmä zvedavý, aká bude rýchlosť novej Fiesty. Začiatok sezóny bol zložitý kvoli častejším problémom a hustému kalendáru pretekov. Na Dobšinskom kopci sa nám podarilo prelomiť smolu, ktorá nás sprevádzala na začiatku sezóny a odvtedy som pravidelne dochádzal na bodovaných miestach. Predstavu o sezóne som si začal formovať až na preteku Huty, kde som dvakrát absolútne vyhral a získal body, vďaka ktorým bola teoretická šanca na zisk titulu majstra v skupine, kategórii a v absolútnom poradí. Nakoniec sa nám to podarilo a dosiahli sme jeden z najlepších výsledkov v mojej kariére.
Aká zložitá bola cesta za úspechom, ktorý si dosiahol?
Už samotná stavba nového auta pre sezónu 2012 bola zložitá, neskôr do toho vstúpili problémy s motorom, ktorý bol trikrát zničený nesprávnym palivom, málo času na testovanie a správne naladenie tlmičov... Bolo to drahé a časovo náročné. Zisk titulu absolútneho majstra to však celé odmäkčil.
Ktoré podujatie/trať ti najviac v sezóne 2012 vyhovovalo?
Veľmi sa mi páčilo na Dobšinskom kopci, ktorý bol naozaj profesionálne pripravený.
Akými technickými problémami a úpravami si prešla Fiesta počas sezóny?
V seźone sme robili už len minimálne úpravy. Najväčšiu pozornosť si vyžadovali tlmiče a ich správne nastavenie. Podvozok zo začiatku nefungoval správne a auto sa chovalo trochu nestabilne. Postupne sme menili nastavenia až sme sa dosiahli maximum z daného základu, stále to však nestačí, a preto v príprave na sezónu 2013 meníme niektoré veci tak, aby bola Fiesta ešte stabilnejšia. Okrem toho máme problém s chladením vzduchu do chladiča turba, ktorý je príliš horúci a tým nedosahujeme požadovaný výkon motora, opäť sa to snažíme riešiť.
Ako vidíš rozdielnosť medzi Focusom a Fiestou?
Fiesta je o niečo kratšia, obratnejšia a tiež o trochu ľahšia. Všetko ostatné funguje vo Fieste rovnako, pretože sme preložili celého Focusa do Fiestovej karosérie. Napriek tomu je auto na jednotlivých tratiach rýchlejšie.
V akom stave je aktuálne Fiesta?
Pohonové ústrojenstvo prechádza pravidelným ročným servisom, okrem toho meníme chladič vzduchu a jeho uloženie a ako som už spomenul meníme aj časti zavesenia kolies pre zlepšenie jazdných vlastností. Onedlho by malo byť auto hotové a pripravené na prvý pretek v rakúskom Pollaubergu na začiatku apríla.
Čo bude v tomto roku tvojím cieľom a kde všade ťa uvidíme?
Pri pohľade na kalendár PAV 2013 mám nechuť absolvovať kompletnú sezónu, pretože preteky sú opäť rozvrhnuté veľmi husto a zbytočne kombinované s pretekmi v Poľsku a Českej republike. Podľa posledného kalendára sa odjazdí takmer polovica sezóny v priebehu dvoch mesiacov, čo je náročne na čas, techniku a samozrejme na financie. Z toho dovôdu rozmýšľam že vynechám preteky MSR v zahraničí a namiesto toho pôjdem aspoň dve podujatia rely na Fieste R2. V takomto prípade sa však ťažko stanovujú predsezonné ciele o výsledkoch.