Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Malé písmeno i znamená veľký pokrok

Tuesday, 02. 08. 2011 - 15:11, Ivan Václavík   

Malé písmeno i znamená veľký pokrok

Pod nenápadným označením „i" vstupuje BMW Group do povedomia automobilovej verejnosti dvoma novými automobilmi. Prvým z nich je BMW i3 Concept - prvé sériovo vyrábané plne elektrické vozidlo značky, doteraz známe ako Megacity Vehicle. Je zamerané sa jazdu v mestskom prostredí.

bmw-i3-0946g.jpg

Druhým je BMW i8 Concept, športové auto s najmodernejšou formou všestrannosti - pokrokové, inteligentné a inovatívne. Jeho pohon typu plug-in hybrid spája spaľovací motor a elektrický systém, pričom sa vyznačuje extrémne nízkou spotrebou paliva.

bmw-i8-0957g.jpg

BMW i3 je všestranný koncept, inovatívna architektúra LifeDrive mu prináša ľahkosť, bezpečnosť, priestrannosť a dynamiku. Využitie inteligentných ľahkých konštrukcií umožňuje dostatočne dlhý dojazd na jedno nabitie batérií, ale zároveň poskytuje špičkovú ochranu v prípade kolízií a prináša vysokú mieru jazdnej dynamiky. Elektrický motor nad zadnou nápravou generuje výkon 125 kW (170 k) a okamžite od rozjazdu pozoruhodný krútiaci moment 250 Nm. Taktiež má malý polomer otáčania. BMW i3Concept zrýchli z pokoja na 60 km/h za menej než štyri sekundy a na 100 km/h za menej než osem sekúnd.

bmw-i3-0209g.jpg

Modul zvaný Life vytvára v kabíne pocit veľkorysejšieho priestoru, než dokážu ponúknuť aj tie najmodernejšie modifikácie vozidiel. Vyberané materiály prepožičiavajú interiéru pocit ako v salóniku. Použitie obnoviteľných surovín je ďalšou z určujúcich charakteristík interiéru. Časti palubnej dosky a panelov dverí sú vyrobené z viditeľných prírodných vlákien, na to nadväzuje prírodná povrchová úprava koženého čalúnenia. So štyrmi sedadlami, široko proti sebe sa otvárajúcimi dverami, kapacitou batožinového priestoru približne 200 litrov a ďalším funkčným priestorom v prednej časti je BMW i3 Concept dostatočne vybavený na každodenné využitie.

bmw-i3-0951g.jpg

Diaľkové funkcie, dostupné cez smartfóny, umožňujú používateľovi nájsť svoje vozidlo, vyhľadať najbližšiu nabíjaciu stanicu, umožniť nabíjanie a odhad výdrže batérie na povel tlačidla, a tiež dodávať informácie o aktuálnom stave vozidla.

bmw-i3-0950g.jpg

BMW i8 Concept je stelesnením vízie moderného športového automobilu. Jeho inovatívny pohon typu plug-in hybrid kombinuje modifikovaný elektrický pohonný systém BMW i3 Concept - namontovaný nad prednou nápravou - s výkonným trojvalcovým spaľovacím motorom. Ten dosahuje výkon 164 kW (220 k) a krútiaci moment 300 Nm. Tandemová spolupráca umožňuje maximálne využiť danosti oboch pohonných systémov a vytvoriť vysokú dynamiku športového vozidla, ale so spotrebou malého automobilu.

bmwi3-i8-0944g.jpg

Akcelerácia z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd pri kombinovanej spotrebe v testovacom cykle EÚ menej než tri litre na 100 kilometrov sú čísla, ktoré nedosahuje žiadne vozidlo, poháňané porovnateľne výkonným klasickým spaľovacím motorom. Vďaka lítium-iónovej batérii, ktorá sa dá dobíjať z domácej elektrickej siete, dokáže BMW i8 Concept absolvovať na čisto elektrický pohon až 35 kilometrov. Kabína s usporiadaním 2+2 poskytuje dostatok miesta pre štyri osoby a vysokú mieru praktickej každodennej využiteľnosti.

bmwi3-i8-0948g.jpg

Architektúra LifeDrive v BMW i8 Concept bola starostlivo prispôsobená vysokovýkonnému športovému charakteru s výraznou jazdnou dynamikou. Elektromotor v module prednej nápravy a spaľovací motor v zadnej sú prepojené „energetickým tunelom", v ktorom je uložená vysokonapäťová batéria. Tak sa dosiahlo nízko uložené ťažisko vozidla a z toho prameniace dynamické benefity. Umiestnenie elektromotora a spaľovacieho motora nad nápravami je priestorovo úsporné a prináša tiež dokonalé rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50/50.

BMW i8 Concept dáva jasne najavo svoje kvality aj emotívnym dizajnom. Jeho dynamické proporcie športového auta pokračujú aj v interiéri, ktorý je prispôsobený vodičovi a poskytuje úplne nový, unikátny zážitok z jazdy. Určite znesie označenie športový automobil novej generácie...

bmw-i3-0952g.jpg

Integrálnou súčasťou samotnej koncepcie vozidiel BMW i budú tiež doplnkové služby mobility, využiteľné aj nezávisle od samotných vozidiel. Pozornosť sa zameriava na lepšie využitie parkovacích miest, na inteligentné navigačné systémy s miestnymi informáciami, intermodálne plánovanie trasy a prémiový program prenájmu vozidiel. Okrem servisných balíkov z vlastného vývoja rozvíja BMW Group aj spoluprácu s partnerskými spoločnosťami a strategickými kapitálovými investormi spomedzi poskytovateľov služieb mobility. S týmto cieľom bola založená spoločnosť BMW i Ventures. Zameria sa na dlhodobé rozširovanie portfólia BMW i prostredníctvom partnerstva s vysoko inovatívnymi poskytovateľmi služieb mobility ako sú MyCityWay alebo ParkatmyHouse.

bmw-i3-0954g.jpg

BMW i3 Concept a BMW i8 Concept predznamenávajú sériový model BMW i3, ktorý vstúpi do produkcie v roku 2013 a BMW i8, ktorý sa začne vyrábať o rok neskôr. BMW Group preinvestuje v továrni v nemeckom Lipsku približne 400 miliónov eur a vytvorí asi 800 nových pracovných miest. V rámci celkovej stratégie udržateľnosti rieši dokonca vlastný zdroj obnoviteľnej energie: skúma možnosť vybudovania veternej elektrárne priamo v areáli tohto výrobného závodu.

bmw-i8-0947g.jpg

Na rozdiel od doterajšieho prístupu, pri ktorom sa elektrické komponenty integrovali do vozidiel, pôvodne vytvorených pre aplikáciu spaľovacieho motora, inovatívna architektúra LifeDrive nových vozidiel BMW i sa od základu priamo zameriava na požiadavky elektrického pohonného reťazca. To umožňuje ideálne umiestnenie elektromotora aj batérie. V kombinácii s využitím inteligentných ľahkých konštrukčných technológií a materiálov sa elektrifikácia vozidla dá dosiahnuť bez nutnosti komplexných zmien vo vozidle, ktoré spravidla zvyšujú hmotnosť. Takýmto spôsobom architektúra LifeDrive spája celkovo nízku hmotnosť, napomáhajúcu predĺženiu dojazdu, s veľkorysým priestorom, špičkovými jazdnými výkonmi a vysokou mierou bezpečnosti pre batériu aj pasažierov.

Na rozdiel od konvenčných vozidiel s jednoliatou samonosnou karosériou využíva koncepcia LifeDrive dve samostatné nezávislé funkčné jednotky. Modul Drive (pohon) je integrovaný v podvozku vozidla. Zahŕňa do celkovej konštrukcie, vyrobenej prevažne z hliníka, zavesenie kolies, batériu, pohon, ako aj štrukturálne a nárazové funkcie.
Jeho partner, modul Life (život), primárne pozostáva z vysoko pevnej a extrémne ľahkej štruktúry, vytvárajúcej priestor pre posádku. V tomto prípade je prevažujúcim materiálom plast, zosilnený uhlíkovými vláknami (CFRP). Použitie týchto high-tech materiálov vo veľkých sektoroch vozidla je zárukou mimoriadne nízkej hmotnosti modulu Life, čo tiež prispieva k pozoruhodnej dynamike a dojazdu.

Touto inovatívnou koncepciou povyšuje BMW Group technológiu ľahkých konštrukcií, architektúry vozidla a ochrany pri nehode, na úplne novú úroveň. Priestor pre posádku z uhlíkových vlákien poskytuje (podobne ak monokok Formuly 1) extrémne silne chránený priestor pre prežitie. Nárazy do stĺpov, bočné nárazy, aj testy prevrátenia potvrdili pozoruhodný bezpečnostný profil tohto výnimočne pevného materiálu.



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri