Ford Focus 1,6 Duratec Ti-VCT Sport
Takmer nekonečne zotrvačný a úsporný. Tretia generácia Fordu Focus upúta na prvý pohľad i svojím zovňajškom. Elegantné krivky sú kombinované s hrubšími prelismi, aby v symbióze zvýraznili športovú dušu tohto päťdverového hatchbacku. Masívny predný nárazník však sľubuje viac, než dokáže benzínový motor s objemom len 1,6 litra, ktorý sme mali pod kapotou testovaného vozidla.
Návnada na zákazníka pokračuje aj v interiéri, kde po usadnutí na predné sedadlá okamžite oceníte ich dobré, anatomické tvarovanie i čalúnenie. Ako sme sa neskôr presvedčili, v zákrute veľmi dobre držia telo. Takisto ergonómia znesie aj veľmi prísne kritériá, osobitne chválime prehľadné tlačidlá na ramenách volantu, ktoré sú v noci osvetlené. Slúžia na pohotové ovládanie informačného systému a rádia. Rovnako je osvetlené aj ovládanie tempomatu na samostatnom satelite pod volantom.
Kritiku si však vyslúžil bočný výčnelok po oboch stranách prístrojového panelu, o ktorý sa pri nastupovaní môže zachytiť koleno. Aj manipulácia s dverami môže byť pre niekoho (ženy, starší ľudia) problémom, keďže ich aretácia je ťažšie prekonateľná.
Hlavnou novinkou v kokpite je výrazné tvarovanie prístrojového panelu, ktorý zasahuje do priestoru posádky naozaj výrazne; od hrany čelného skla k najvzdialenejšiemu bodu prístrojovej dosky sme namerali dobrých 60 cm! Pasažieri vpredu sú tak dokonale obklopení vrátane dobrej bočnej opory predných sedadiel. Obe majú veľký rozsah nastavenia všetkými smermi.
Na zadných sedadlách sa pohodlne usadia aj pasažieri s výškou 185 cm - ich hlavy nebudú v kontakte so stropom. Tiež v pozdĺžnom smere je na tom Focus veľmi dobre a problém nastane iba vo chvíli, keď má šofér sedadlo v najnižšej polohe. Potom nezostane na chodidlá zadného cestujúceho dostatok miesta. Objem kufra je 365 litrov, čo je postačujúce pri jeho bežnom využívaní.
Pre interiér je charakteristický kvalitný materiál, presné lícovanie a zaujímavosťou sú modré ručičky prístrojov. Volant má akurátny priemer, po jeho obvode sú na správnom mieste výčnelky na dlane a pod vencom páčky presne tam, kde ich väčšina šoférov očakáva. Tí určite ocenia aj súčasné zobrazenie troch údajov na palubnom displeji.
Otvory ventilácie sú usporiadané zvisle, prúdenie vzduchu je už pri druhom stupni pomerne intenzívne, zaujímavosťou sú čiastočne skryté dva menšie otvory, ktorými prúdi vzduch do spodnej časti kabíny. Netradičný je zalomený tvar páky ručnej brzdy.
Pri jazde je v kabíne ticho, nepreniká tam žiadny výrazný aerodynamický hluk, podvozok výborne filtruje nerovnosti vozovky a cestujúci si môžu vychutnať nebývalý komfort. Odhlučnenie kabíny je prvotriedne, čo však už neplatí o dynamike jazdy. Malý motor - hoci výrobca deklaruje výkon 125 koní - je pri zrýchľovaní ťarbavý a jeho pôsobivá sila sa prejavuje len tesne nad otáčkami voľnobehu. Potom zvädne ako kvetina bez vody, zrýchlenie je nemastné-neslané, takže pri predbiehaní si treba dobre zvážiť dostatočnú vzdialenosť protiidúceho auta. V niektorých situáciách (napríklad v stúpaní alebo pri predbiehaní) nepomáha ani vytáčanie motora k hranici maximálne povolených otáčok. K dynamike jazdy teda píšeme znamienko mínus.
Vonkajšie zrkadlá majú dostatočnú veľkosť, takže vodič má dobrý prehľad o dopravnej situácii okolo seba. Užitočným pomocníkom pre tých, ktorí nepočúvajú reč motora, je indikácia radenia prevodových stupňov - žiaľ, tých je iba päť; šiesty citeľne chýba najmä na diaľnici.
Výrobca deklaruje priemernú spotrebu na hranici šiestich litrov, náš priemer v kombinovanom režime (rovina, kopce, mesto, diaľnica, pokojný i dynamický štýl jazdy) bol 6,9 litra na 100 km. Na jednu nádrž sme absolvovali 700 km. Okamžitá spotreba pri rýchlosti 80 km/h bola 4,1 litra, pri 100 km/h 4,9 a na diaľnici pri 130 km/h len 6,6. Príjemne nás prekvapila veľmi dobrá zotrvačnosť Focusu, čo tiež napomáha zníženiu spotreby. Pochvalu za jednoduchú manipuláciu si zaslúži adaptívny tempomat, ako aj ostré brzdy, ktoré by zvládli aj oveľa dynamickejšiu jazdu.
Základné údaje testovaného auta
Ford Focus 1,6
Objem motora (cm3) 1 596
Výkon (kW/k) 92/125
Krútiaci moment (Nm) 159
Max. rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,9
Cena testovanej verzie 17 780 €
Najlacnejšia verzia 15 990 €
+ Plusy
Komfortný podvozok, výborná aerodynamika
Ticho v kabíne, ergonómia, ovládanie tempomatu
Ostré brzdy, nízka spotreba, veľká zotrvačnosť
- Mínusy
Nepresvedčivá dynamika jazdy
Silná aretácia dverí sťažuje ich otváranie
Len 5-stupňová prevodovka