Malé kompaktné SUV Trax pre veľké príležitosti.
Americká značka Chevrolet vstupuje do európskeho segmentu malých SUV s modelom Trax, ktorý v malom formáte demonštruje robustnosť a schopnosti väčších SUV. Tomu napomáha optimálne koncipovaná, variabilná kabína pre 5-člennú posádku, adaptívny pohon všetkých kolies i regulačné systémy podvozka, zahŕňajúce tiež systémy Hill Start Assist a Hill Descent Control. Na výber sú tri motory: benzínové 1,6 a 1,4 Turbo, ako aj turbodiesel s objemom 1,7 litra.
Znie to až neuveriteľne, no čoskoro uplynie 80 rokov od chvíle, keď Chevrolet vytvoril prvý automobil súčasnej kategórie SUV - model Caryall Suburban. V tom čase, v roku 1935, sotva mohol niekto predpokladať, že Chevrolet Suburban sa neskôr stane držiteľom rekordu najdlhšie vyrábaného automobilového modelového radu na svete. Priekopník v tomto smere bol určený pre 8 cestujúcich, pričom sedadlá už boli vyberateľné.
Spoločnosť Chevrolet, založená v roku 1911 v Detroite, je štvrtou najväčšou automobilovou značkou na svete s ročným predajom takmer 5 miliónov osobných a úžitkových vozidiel vo vyše 140 krajinách. Dnes, o 78 rokov neskôr po uvedení Suburbana, predstavuje Chevrolet svoj prvý model v segmente malých SUV - Trax.
Susan Docherty, prezidentka a výkonná riaditeľka Chevrolet a Cadillac Europe zdôraznila, že Trax je moderné, vysoko variabilné a zároveň úsporné malé SUV, ktoré poskytuje jazdné vlastnosti osobného automobilu a pohon všetkých kolies.Športovo úžitkové automobily značky Chevrolet sú známe ako výkonné, praktické a dostupné vozidlá, ktoré často patrili k priekopníkom v oblasti bezpečnosti a technických inovácií.
Pri najstarších modeloch to bolo zavedenie hydraulických bŕzd, bezpečnostného skla a nezávislého zavesenia predných kolies v roku 1937, pri neskorších modeloch debutovali také prvky, ako je stĺpik riadenia absorbujúci energiu (1967), či protiblokovací systém ABS (1988).
Chevrolet Trax je určený skupine zákazníkov v segmente SUV-B, ktorá v Európe v uplynulých rokoch výrazne narástla (predaj v segmente sa zvýšil zo 130 214 vozidiel v roku 2008 na približne 264 000 kusov v roku 2012). Predpokladom je ročný odbyt pol milióna kusov do roku 2018.
Na tlačovej besede pri príležitosti uvedenia Traxu na slovenský trh importér zdôraznil, že toto malé SUV, navonok pôsobiace ako dospelé auto, poskytuje zákazníkom mnohé z benefitov veľkých SUV v kombinácii s jazdnou dynamikou a priaznivou spotrebou paliva menšieho automobilu. Na dĺžku meria 4,2 m, na šírku 1,7 m a do výšky 1,6 m. Rázvor kolies je 2 555 mm. Cena najlacnejšieho modelu LS je 13 990 €, najdrahší 1,7 D AWD (verzia LT+) stojí 21 590 €.
K osobitným výhodám patrí maximálna variabilita - od modernej kabíny, cez pohon všetkých kolies, až po vysokú konektivitu systému infotainmentu Chevrolet MyLink. Dozadu klesajúca línia strechy je zakončená integrovaným spojlerom, osobitne sú zvýraznené oblúky blatníkov. Interiér charakterizujú plynulé línie, moderné dizajnové prvky a optimálne využitie priestoru. Sklopné sedadlá umožňujú vytvoriť 8 konfigurácií pre pasažierov; v stredovej konzole vzadu je elektrická zásuvka na 230 V, ktorá umožňuje nabíjanie laptopov a iných elektronických prístrojov bez osobitného adaptéra.
V kabíne je množstvo odkladacích priestorov. Batožinový priestor má maximálny objem 1 370 litrov, pričom pod jeho podlahou je ďalší využiteľný priestor. Okrem sklopného operadla zadného sedadla, deleného v pomere 60:40, má Trax vo vyšších verziách vybavenia sklopné operadlo sedadla spolujazdca vpredu; to umožňuje prepravu predmetov až do dĺžky 2,3 m.Množstvo odkladacích priestorov v kabíne zahŕňa aj dve odkladacie schránky pred spolujazdcom, z ktorých jedna obsahuje rozhranie USB a vstup pre smartfón, iPod a externé mediálne prehrávače. Na želanie sa dodáva odkladacia zásuvka pod sedadlom spolujazdca. Chevrolet Trax má štandardne inštalované pozdĺžne lišty strešného nosiča s prípustným zaťažením 75 kg a môže ťahať nebrzdený príves do hmotnosti 500 kg.
Vo vyšších verziách vybavenia má štandardne systém infotainmentu Chevrolet MyLink, ktorý umožňuje zobrazovanie a ovládanie obsahu pripojeného smartfónu na farebnom dotykovom monitore. Ten umožňuje pohodlný prístup ku kontaktom v mobilnom telefóne, hudobnému záznamu, fotogalériám (v kľúči USB alebo telefóne iPhone) a videám (v kľúči USB alebo cez externý vstup aux-in), ako aj k iným uloženým médiám. Fotografie a videá sa však dajú prezerať iba pri stojacom vozidle.
Systém dokáže uložiť párovacie informácie piatich smartfónov súčasne. Cez USB sa dajú pripojiť pevné pamäte ako prehrávače MP3, iPod a iPad. Na pripojenie mobilných prehrávačov a smartfónov, ktoré nepoužívajú USB alebo Bluetooth, je určený osobitný externý vstup.Majitelia systému MyLink si môžu stiahnuť rozličné aplikácie (Apps) pre svoje smartfóny a vo vozidle využívať rozličné funkcie. Napríklad aplikácia BringGo umožňuje využívať vo vozidle smartfón na navigáciu rovnako pohodlne ako integrovaný navigačný systém, a to iba za zlomok nákladov.
Aplikácia BringGo, ktorú sme si počas prvej jazdy vyskúšali, prináša trojrozmerné zobrazenie mapy, odporúčania jazdného pruhu pred odbočením, ako aj dopravné informácie live traffic - tie si však vyžadujú aktívne spojenie s infraštruktúrou cez smartfón. Pretože digitálne mapové dáta BringGo zostávajú inštalované v telefóne, majitelia modelu Trax nemusia pri navigácii využívať mobilné pripojenie k internetu (pri jazde v cudzine sa neplatia žiadne roamingové poplatky).
Pomocou aplikácie BringGo pre smartfón a systém MyLink sa dajú vyhľadávať núdzové informácie alebo využiť lokálne vyhľadávanie cez Google. Zákazníci s kompatibilným telefónom iPhone, vybaveným operačným systémom iOS 6, môžu využívať vyspelý systém hlasového ovládania Siri, umožňujúci bezpečné ovládanie rozličných funkcií bez nutnosti spustiť ruky z volantu a odpútať pohľad od premávky na ceste. V režime Eyes Free vodič môže komunikovať so svojím telefónom iPhone hlasom.Siri je zatiaľ k dispozícii iba v testovacej verzii Beta pri prístrojoch iPhone 4S, iPhone 5, iPad (3. a 4. generácie), iPad mini a iPod touch (5. generácie) a vyžaduje si mobilné pripojenie na internet. Siri nemusí byť k dispozícii vo všetkých jazykoch alebo vo všetkých štátoch a aj rozsah funkcií sa môže líšiť.
Používanie môže vyžadovať poplatky za dátové služby mobilného operátora.Vodič môže využívať hlasové ovládanie Siri v režime Eyes Free na uskutočňovanie telefonických hovorov na čísla uložené v kontaktoch mobilného telefónu iPhone, prehrávanie skladieb zo svojej knižnice iTunes, prepínanie audiosystému z režimu rádia AM/FM do režimu iPod, prehrávanie správ iMessage, textových správ SMS od ľubovoľného autora alebo ich posielanie na čísla uložené v kontaktoch mobilného telefónu.
Okrem toho systém Chevrolet MyLink umožňuje využívať aplikáciu pre smartfóny TuneIn, zabezpečujúcu spojenie so živým vysielaním 70 000 lokálnych, medzinárodných a internetových rozhlasových staníc. Vyžaduje si však aktívny prenos dát.
A nakoniec majitelia modelu Trax vybaveného systémom Chevrolet MyLink môžu vo svojom vozidle prijímať naživo v reálnom čase alebo zo záznamu svoje favorizované podcasty a počúvať rádio pomocou aplikácie Stitcher. Táto umožňuje vytvoriť si vlastný personalizovaný zoznam staníc na želanie (on-demand) alebo vyhľadávať nové relácie podľa osobných preferencií.
Po obsiahlom výpočte rôznych vymožeností systému Chevrolet MyLink sa teraz venujme ponuke motorov. Tú tvorí okrem základného benzínového agregátu s objemom 1,6 litra aj turbokompresorom prepĺňaný benzínový motor 1,4 litra a dynamický turbodiesel 1,7 litra. Všetky verzie s manuálnou prevodovkou sú vybavené systémom Štart/Stop.
Motor 1.4 Turbo sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, dosahuje výkon 103 kW (140 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm. Turbodiesel s objemom 1,7 litra má výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 300 Nm. Naftový motor je z tejto trojice najúspornejší - v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies (FWD) sa uspokojí so 4,5 l nafty na 100 km; benzínový 1.4 Turbo s manuálnou prevodovkou má priemernú spotrebu 6,5 l/100 km. Emisie CO2 týchto motorov dosahujú hodnoty 120, resp. 149 g/km.
Pri benzínovom motore 1.4 Turbo a naftovom motore 1,7 litra je k dispozícii aj pohon všetkých kolies (AWD). Adaptívny systém rozdeľuje krútiaci moment motora na jednotlivé nápravy podľa prevažujúcich jazdných a adhéznych podmienok, čím výrazne zlepšuje trakciu na šmykľavej ceste a nespevnenom povrchu. Pri benzínovom motore 1.4 Turbo a naftovom motore 1,7 litra môžete mať za príplatok 6-stupňovú automatickú prevodovku.
Pevná konštrukcia skeletu karosérie robí z modelu Trax jedno z najbezpečnejších malých SUV v Európe. Karoséria je taká pevná, že pri prevrátení udrží aj štvornásobok svojej hmotnosti. Široká škála moderných prvkov aktívnej bezpečnosti zahŕňa elektronický stabilizačný systém ESC (Electronic Stability Control) vrátane funkcie asistenčného systému pre rozjazd do svahu HSA (Hill Start Assist), asistenčného systému pre kontrolovaný zjazd zo svahu HDC (Hill Descent Control) a ochrany proti prevráteniu, ako aj 4-kanálový protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily EBD (Electronic Brakeforce Distribution) a hydraulickým brzdovým asistentom Hydraulic Brake Fade Assist.
K štandardným bezpečnostným systémom modelu Trax patria trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých piatich sedadlách, upevňovacie body ISOFIX pre detské sedačky na zadných sedadlách, sústava 6 airbagov a pedále, ktoré sa pri intenzívnom náraze odpoja od karosérie.
Pri všetkých spomínaných vymoženostiach modernej technológie ani neprekvapuje, že Trax získal maximum (päť hviezdičiek) v hodnotení nezávislej spotrebiteľskej organizácie European New Car Assessment Program (Euro NCAP. Stal sa tak siedmym Chevroletom, ktorý získal najvyššie ocenenie od Euro NCAP a pridal sa k modelom Aveo, Volt, Cruze, Orlando, Malibu a Captiva. Hoci Trax hodnotili už podľa prísnejších protokolov Euro NCAP platných od roku 2013, potvrdilo sa, že patrí medzi najbezpečnejšie vozidlá vo svojom segmente.
„Výrazný a drsný vonkajší vzhľad Traxa na prvý pohľad budí dojem vysokej úrovne bezpečnosti. Tá je, okrem iného, jedným z dôvodov, prečo si zákazníci kupujú SUV. Sme naozaj hrdí na päť hviezdičiek z testov NCAP, ktoré sú potvrdením, že Trax prináša to, čo od neho klienti očakávajú," konštatovala prezidentka a výkonná riaditeľka Chevrolet and Cadillac Europe Susan Docherty.
Výsledky testov Euro NCAP hovoria, že Trax získal vynikajúcich 94 percent v kategórii Ochrana dospelých členov posádky. Okrem iného získal maximálny počet bodov za bočný bariérový test, počas ktorého poskytol posádke dobrú ochranu všetkých častí tela. Dobré hodnotenie získal pri čelnom náraze; vďaka nastaviteľným sedadlám a hlavovým opierkam aj čo sa týka zranenia šije pri náraze zozadu.
V kategórii Ochrana detí patrí Traxu priaznivé hodnotenie za ochranu pri bočnom náraze, aj za ukotvenie detských sedačiek. Pokiaľ ide o kategóriu Bezpečnosť chodcov, hodnotenie Euro NCAP konštatuje, že nárazník Chevroletu Trax poskytuje dobrú ochranu chodcom vo všetkých oblastiach, takže právom získal maximálny počet bodov.
V kategórii Bezpečnostné asistenčné systémy vyhoveli požiadavkám testov Euro NCAP prvky základnej výbavy, ako sú elektronické ovládanie stability a asistenčný systém obmedzovania rýchlosti. Euro NCAP testovalo Trax vo výbave LT, s pohonom predných kolies a dieselovým motorom 1,7 l (130 k).
V oblasti bezpečnosti je Chevrolet jednoznačne o krok napred vďaka vyššie spomínanému systému ovládania Siri Eyes Free. Prostredníctvom technológie Chevrolet MyLink, ktorá je pre Trax k dispozícii, môže vodič zadávať mnoho príkazov bez toho, aby odvrátil zrak od cesty, alebo spustil ruky z volantu.