Škoda Octavia RS akceleruje pod 7 sekúnd
Popri novom modeli Škoda Superb, o ktorého uvedení sme vás nedávno informovali, prichádza s logom Škoda aj ďalšia „pochúťka": nová Octavia RS sa dostáva do ponuky nenápadne, ale s vysokými ambíciami. Nečudo, veď sa honosí označením najrýchlejšia Octavia všetkých čias.
Ako uvádza vo svojom odporúčaní slovenský importér, ide o dokonalé spojenie športového charakteru, čistých emócií, priestoru a funkčnosti. Octavia RS akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,8 s; maximálna rýchlosť je podľa výrobcu 248 km/h. Dva nové motory v ponuke majú vyšší výkon, nižšiu spotreba a tiež nižšie emisie.
Svetová premiéra tohto rýchlika sa uskutoční 10. júla 2013 na Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode. Tretia generácia Octavie RS a Octavie Combi RS s modernou technikou stojí za povšimnutie. Cena sedanu je od 24 960 € (2,0 TSI 162 kW) a od 26 260 € vo verzii Combi.
„Nová Škoda Octavia RS je športová trieda sama pre seba," hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland a pripomína: „Nikdy predtým nebola Octavia RS taká rýchla, dynamická a súčasne taká praktická, bezpečná a komfortná ako tretia generácia. V tejto dokonalej kombinácii stanovuje Octavia RS i Octavia Combi RS nové štandardy v triede kompaktných športových vozidiel. Obe sú dokonalé vozidlá na všedný deň, aj na voľný čas."
Pod kapotou pracuje buď dvojlitrový benzínový motor s výkonom 162 kW (220 k) alebo dvojlitrový vznetový motor s výkonom 135 kW (184 k). Benzínový motor 2,0 TSI v spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou umožňuje Octavii RS zrýchliť z pokoja na 100 km/h iba za 6,8 sekundy, kým Octavii RS s novým vznetovým motorom 2,0 TDI sa to podarí za 8,1 sekundy. Maximálna rýchlosť tejto verzie je 232 km/h (s ručne radiacou šesťstupňovou prevodovkou).
Systém štart-stop a rekuperácia brzdnej energie sú súčasťou sériovej výbavy. Voliteľné pre oba motory sú ručne radená prevodovka alebo dvojspojková prevodovka DSG, obidve šesťstupňové.
Optimálne jazdné vlastnosti kompaktného športového vozidla zaručuje moderný podvozok. Nová Octavia RS je sériovo vybavená športovým podvozkom. Karoséria je oproti štandardnému vyhotoveniu znížená o 12 mm (Octavia Combi RS o 13 mm). Zadné kolesá využívajú novo vyvinutú viacprvkovú nápravu. Súčasťou sériovej výbavy je tiež elektronický uzáver diferenciálu XDS, integrovaný do elektronického stabilizačného programu ESC. Táto funkcia zlepšuje trakciu kolies a znižuje sklon k nedotáčavosti pri rýchlych prejazdoch zákrutou. Lepšiu ovládateľnosť a vyššiu agilitu umožňuje tiež nové elektromechanické riadenie s variabilným prevodom. Táto technológia vyžaduje od vodiča menší uhol natočenia volantu na dosiahnutie požadovaného polomeru zákruty. To znamená menej prehmatávania na volante v prudkých zákrutách.
Športový akcent dodávajú modelu Octavia RS aj nové kolesá z ľahkých zliatin. Dizajnéri navrhli štyri nové vzory kolies vo veľkostiach 17, 18 a 19 palcov. Sériovo jazdí nová Octavia RS na strieborných 17" hliníkových kolesách s pneumatikami rozmeru 225/45. Voliteľne sa dodávajú dva typy 18" hliníkových kolies pre pneumatiky 225/40. Mimoriadnou lahôdkou sú 19" kolesá z ľahkých zliatin Xtrem v čiernej farbe.
Zadnej časti na spodku dominuje čierny difúzor a nad ním umiestnený široký pás odraziek. Tieto prvky sú nezameniteľným identifikačným znakom novej generácie Škody Octavia RS, rovnako ako obe široké, lichobežníkové chrómované koncovky výfuku. Popri tom sú na zadnej časti svetlá v typickom tvare písmena C, teraz sériovo vybavené technológiou LED. Nechýba ani spojler.
Pre vodiča a predného spolujazdca sú k dispozícii novo vyvinuté sedadlá v dizajne RS. Súčasťou sériovej výbavy je športový trojramenný volant, potiahnutý perforovanou kožou. Prahové lišty a kryty pedálov sú z nerezovej ocele. Volant, hlavica radiacej páky, prahové lišty, sedačky a koberčeky majú emblém RS.
Žiadny iný kompaktný športový automobil neponúka dlhší interiér (1 782 mm), viac miesta pre nohy (73 mm) a viac miesta nad zadným sedadlom (980 mm). Tiež batožinový priestor je meradlom vo svojej triede. Objem pri modeli Octavia RS vzrástol o päť litrov na celkovo 590 litrov, objem batožinového priestoru verzie Octavia Combi RS dosahuje 610 litrov. Zadné operadlá sú sklopné v pomere 60:40.
V prípade nehody zaistí maximálnu možnú ochranu vodiča a cestujúcich rozsiahly paket prvkov pasívnej bezpečnostnej výbavy, ktorý okrem iného zahŕňa až deväť airbagov. Pre oba varianty karosérie je k dispozícii elektricky ovládané panoramatické strešné okno.