Land Rover Range Rover Evoque 2,2 TD4 Pure
Inšpirovaný mestom a vhodný aj do terénu: Odvážny a kompaktný Range Rover Evoque využíva najmodernejšie materiály a technológie, vďaka ktorým je najhospodárnejším automobilom značky Land Rover všetkých čias. Hoci je inšpirovaný mestom, ponúka pasažierom i mimo neho, ba aj v teréne príjemnú jazdu. S predným pohonom s ním môžete jazdiť celkom ekonomicky.
K modelu Evoque sa vraciame po roku. Predtým sme si vyskúšali výkonnejšiu verziu SD4, teraz nám importér poskytol najlacnejší model. V náročnejšom teréne si však môžete zvoliť režim na zasnežený, či blatistý povrch, prípadne na jazdu po piesku alebo cez vyjazdené koľaje. Nechýba ani funkcia pribrzďovania vozidla v strmom zjazde. Takže jazda je celkom plynulá a príjemná.
Svetlá výška auta je vpredu 215 mm, vzadu je to 240 mm. Evoque s rázvorom 2,66 m bez problémov prekoná brod do hĺbky pol metra. Pri svojej dĺžke 4,35 m prejaví dobrú obratnosť v teréne i na ceste. Výborným pomocníkom je cúvacia kamera, ktorá prenáša farebný obraz na monitor; vodiace línie signalizujú, kadiaľ prejdú zadné kolesá. Na aute nechýbajú ani parkovacie senzory - vpredu i vzadu. Asistent rozjazdu do svahu HSA (Hill Start Assist) využijete v prudšom stúpaní.
Motor sa štartuje i vypína tlačidlom na prístrojovom paneli. Ovládač elektronickej parkovacej brzdy je na stredovej konzole. Testovaný model mal automatickú prevodovku - vysúvateľný kruhový volič je poruke, umiestnený medzi sedadlami na stredovej konzole. Ovládač sa po vypnutí motora (ak ho neotočíte do polohy P) automaticky skrúti na parkovaciu pozíciu a zasunie na úroveň plochy stredového panelu. Spotrebu nafty najmenšieho modelu v rodine Range Rover môžete znížiť výberom šesťstupňovej mechanickej prevodovky s hladkým radením, v kombinácii s inteligentným systémom Stop/Start.
Interiér pôsobí útulne, komfortné je ovládanie tempomatu, rádia i telefónu (so systémom Bluetooth) na volante. Pod volantom, potiahnutým jemnou kožou, sú páčky manuálneho radenia rýchlostí. Masívne pôsobiaci, vysoký stredový tunel vás po nasadnutí do auta obklopí a vy sa pohodlne usadíte do veľkoryso navrhnutých sedadiel. Tie síce ponúkajú len symbolickú bočnú oporu tela, ale sú vyhrievané v troch stupňoch. Žiaľ, sedadlo vodiča je elektricky nastaviteľné len výškovo. Dostatok miesta majú i cestujúci na zadných sedadlách.
Na želanie môžete mať elektrické zatváranie výklopného veka kufra a centrálne zamykanie vozidla s diaľkovým ovládaním. Užitočným detailom je kolískový ovládač zamykania/odomykania dverí na strane spolujazdca. Vtipným riešením je zadný stierač, skrytý pod spojlerom nad zadným sklom. Pri snehovej nádielke sa pod záťažou bielej masy neulomí, ako sa to neraz stáva stieračom vo vodorovnej pozícii v spodnej časti skla.
V mrazivých dňoch sme si dôkladne odskúšali odmrazovanie predného skla a to bolo excelentné. Už krátko po naštartovaní motora má vodič dobrý výhľad z auta. Ten však narúša svojou mohutnosťou ľavý predný stĺpik (pri pohľade šikmo dopredu). Ale na druhej strane je orientácia vo veľkých vonkajších zrkadlách perfektná. Hoci v určitých situáciách je výhľad šoféra šikmo dopredu troška skomplikovaný tým, že veľké spätné zrkadlá akoby sa presne „napasovali" do trojuholníka medzi hranou dverí a čelným stĺpikom...
Čiastočným sklamaním môžu byť aj malé písmenká na informačnom displeji medzi kruhovými prístrojmi. A tiež chýbajúce odkladacie priestory na litrové PET fľaše.
Medzi ponukou značky Land Rover jednoznačne dokáže najviac zaujať práve model Range Rover Evoque, ktorý sa aj najviac predáva. Inovatívne systémy osvetlenia pomocou diód LED vytvárajú jedinečnú grafiku predných svetlometov pre denné svietenie a určite upúta aj komplexný 3D dizajn v zúžených zadných svetlách. Celkový efektný dizajn tohto príťažlivého crossoveru dotvára zadný spojler.
Jazdu v náročných zimných podmienkach sme si s týmto autom poriadne vychutnávali. Automatická prevodovka dobre spolupracovala s motorom, aj keď niekedy reagovala na zošliapnutie plynového pedálu váhavejšie. Vtedy sme radšej využívali radenie páčkami pod volantom. Vzhľadom na náročné zimné podmienky sme sledovali spotrebu iba orientačne. Údaje výrobcu sa totiž vzťahujú na ideálne bezvetrie a leto.
Pri rýchlosti 100 km/h sme zaznamenali priebežnú spotrebu 6,7 litra, na diaľnici pri 130-ke to bolo nad 9 litrov. V kombinovanom režime sme dosiahli priemernú spotrebu nafty 9,5 litra na 100 km a dojazd na jednu nádrž 600 kilometrov.
Podvozok je naozaj perfektný. Tlmiče dobre pohlcujú rázy do volantu a pritom zabezpečujú permanentný kontakt pneumatík s vozovkou. Karoséria sa nenakláňa a v zákrute si auto precízne drží požadovaný smer jazdy. Účinok brzdového systému sa dá príjemne dávkovať, teda ani dáma za volantom s touto činnosťou nemá problémy.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Range Rover Evoque 2,2 TD4
Objem motora (cm3) 2 179
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 400
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5
Cena testovanej verzie 47 716 €
Najlacnejšia verzia 35 800 €
+ Výrazné plusy
Optimálne využitie vnútorného priestoru
Komfortné tlmenie nerovností vozovky
Celkový dizajn vrátane interiéru
Vtipne umiestnený zadný stierač
- Najväčšie mínusy
Horší výhľad šoféra šikmo dopredu
Reálna vyššia spotreba než udáva výrobca
Malé písmenká na informačnom displeji