Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Lancia Ypsilon 1,3 JTD MultiJet

Friday, 30. 12. 2011 - 21:07, Ivan Václavík   

Lancia Ypsilon 1,3 JTD MultiJet

Ypsilonka a jej nežné dotyky. Pravdepodobne najmä mladým dievčatám a zrelým ženám je určená Lancia s ypsilonom v názve. To priam predurčuje jej prezývku - ypsilonka. Hoci v škole je to výstraha pri diktáte, v premávke znie toto oslovenie celkom roztomilo. Nežný dizajn malej Lancie zaujme na prvý pohľad a keď ide o model s kombináciou akčnej červenej a čiernej farby na karosérii - ako to bolo v prípade nami testovaného auta - veruže upúta aj mužské oko.

lancia-y6010g.jpg

Lancia Ypsilon v edici Black&Red totiž môže osloviť mladíkov, ktorí požadujú športový štýl. A Taliani sa s dizajnom dokážu pekne pohrať, vytvoriť zaujímavé oblé, rafinované tvary. Dvojfarebné (príplatkové) lakovanie karosérie je na trhu v súčasnosti stále ešte raritou, hoci v minulosti ho využíval napríklad nemecký Wartburg.

lancia-y5988g.jpg

Predné zošikmené svetlá nezaprú inšpiráciu väčším modelom Delta. Zalomená spodná hrana bočného presklenia karosérie sa pretína s líniou strechy a v priesečníku sa skrýva kľučka zadných dverí. Náznakom prémiových ambícií v kategórii mini je prítomnosť diód v koncových svetlách a xenónové predné svetlomety.

lancia-y5991g.jpg

Lanciu Ypsilon s dĺžkou 3,8 metra odlišuje od priemeru i niekoľko luxusných detailov. Vpredu dominuje chromovaná maska v tvare erbu. Oku lahodí aj pohľad na zadnú časť auta. Siluetu zdobí veľká chromovaná kľučka predných dverí, pričom zadné sa otvárajú nenápadne zamaskovanou kľučkou. Na testovanom vozidle sa však zadné dvere otvárali ťažšie. Všeobecne sa pri nastupovaní vyžaduje menšie gymnastické cvičenie, pričom na dvoch zadných sedadlách určite nebudú mať dostatok miesta nad hlavou tí, ktorí sú vyšší ako 175 cm. Zadné sedadlá sa tak stávajú len núdzovými. Na predných je vyšší posed, čo zrejme bude vyhovovať najmä vodičkám.

lancia-y5982g.jpg

K sedadlám dovoľte ešte jedno konštatovanie: po okrajoch majú látkové čalúnenie, v strede je abnormálne koža. Akoby si to dizajnéri pomýlili - určite by bolo kožené čalúnenie vhodnejšie po bokoch.

lancia-y6001g.jpg

Diskutabilné je takisto umiestnenie kaplnky s kruhovými prístrojmi v strede palubnej dosky, hoci iniciátori tohto riešenia (Toyota Yaris) i niektorí nasledovníci už odstúpili od takého experimentu. Logicky - v Lancii Ypsilon je otáčkomer úplne vpravo, mimo zorného poľa vodiča. Ani ďalšie prístroje vrátane informačného displeja nie sú ľahko čitateľné. Navyše písmená na displeji sú veľmi malé.

lancia-y6012g.jpg

No dosť bolo negatívnych hlasov, máme aj pozitívne postrehy. Tlačidlá na ovládanie rádia sú ľahko prístupné na volante, ktorý má príťažlivý a veľmi vhodný tvar. Na rádiu si môžete predvoliť trikrát po šesť staníc na frekvencii FM. Pod sklenou strechou, rozdelenou na dve časti (predná je posuvná), sú dve posuvné clony. Sklo vypĺňa 75 % strechy. Toto riešenie je v danom segmente a v 5-dverovom miniaute určite raritou.

lancia-y5979g.jpg

Cúvanie pri parkovaní uľahčujú senzory v nárazníkoch, ako aj veľké spätné zrkadlá. Malý priemer otáčania uľahčuje ypsilonke manévrovanie na parkovisku.

lancia-y5985g.jpg

V meste môžete využívať systém Stop&Start, ktorý je vypínateľný tlačidlom na stredovej konzole. Ak je aktivovaný, motor naskočí okamžite po stlačení spojkového pedálu. Pre menej zdatných šoférov je k dispozícii systém automatického parkovania, ktorý vyhľadá vhodné miesto a ostatné urobí za vodiča. Pomerne priaznivý je objem kufra 245 litrov, operadlá zadných sedadiel sú sklápateľné.

lancia-y5987g.jpg

Pri jazde vám poradí indikátor radenia piatich prevodových stupňov, nočnú jazdu uľahčia veľmi dobré reflektory, ktoré osvetľujú i dostatočný kus priestoru vedľa cesty. Vďaka tomu šofér (možno) zavčasu zbadá chodca alebo srnky pri ceste. Tempomat sa ovláda veľmi jednoducho krátkou páčkou vľavo pod volantom (je nezameniteľná s páčkou smeroviek). Päťstupňová prevodovka úplne postačuje.

lancia-y5992g.jpg

Motor charakterizuje tichý chod, podvozok výborne žehlí nerovnosti vozovky, brzdy majú ostrý nábeh a zrýchlenie patrí takisto medzi prednosti malej ypsilonky. S malým dieselovým motorom MultiJet dokaže Lancia Y jazdiť veľmi úsporne. Pri stovke sme namerali spotrebu len 3,7 litra, pri 120 km/h to bolo 5,2 a keď sme na diaľnici jazdili rýchlosťou 130 km/h, spotreba stúpla na 6,6 l. V kombinovanom režime sme dosiahli sľubný priemer 4,4 litra na 100 km. Dojazd 800 km patrí medzi lepšie hodnoty tohto typu vozidla.

lancia-y5989g.jpg

Nový Ypsilon sa bude vyrábať v poľskom meste Tychy spoločne s Fiatom 500. Produkcia Fiatu Panda sa premiestni do bývalej továrne značky Alfa Romeo v Pomigliano d Arco pri Neapoli. Tieto presuny sa však budú robiť postupne. Výroba súčasnej Pandy bude v Tychách dobiehať v roku 2012 a výroba Ypsilonu sa skončí v Taliansku v závere roka 2011. Medzitým v lete spustia výrobu nového päťdverového Ypsilonu v Poľsku.

lancia-y6004g.jpg

Základné údaje testovaného auta

Lancia Ypsilon 1,3 JTD MultiJet
Objem motora (cm3) 1 248
Výkon (kW/k) 70/95
Krútiaci moment (Nm) 220
Max. rýchlosť (km/h) 183
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3

Cena testovanej verzie 14 500 €
Najlacnejšia verzia 9 580 €

+ Plusy
Tichý, úsporný motor, podvozok, brzdy
Presklená strecha, veľké zrkadlá
Účinné osvetlenie, parkovacia automatika
- Mínusy
Prístroje v strede palubnej dosky
Látka na okrajoch sedadiel, koža v ich strede
Málo miesta nad hlavou na zadných sedadlách

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri