Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

FIAT Freemont 2,0 MultiJet

Wednesday, 04. 01. 2012 - 11:28, Ivan Václavík   

FIAT Freemont 2,0 MultiJet

Americký offroad z Mexika pre Európu: Anglický názov Freemont pri logu talianskej automobilky FIAT môže niekoho prekvapiť, avšak vysvetlenie je jednoduché: táto kombinácia je výsledkom zmluvy o strategickom partnerstve z januára 2009, ktorú podpísali predstavitelia značiek FIAT a Chrysler. Pôvod modelu Freemont hľadajte v SUV Dodge Journey.

fiat-freemont6013g.jpg

Aby to bolo ešte komplikovanejšie, majestátny európsky offroad s americkými koreňmi vyrábajú v Mexiku a je navrhnutý tak, aby spojil do jedného celku dostatočný priestor, pohodlie a všestrannosť.
V interiéri dominuje nielen mohutná palubná doska, ale aj veľké, komfortné, anatomicky tvarované sedadlá a na dotyk príjemné a mäkké materiály. V robustnej karosérii je všetko v talianskom štýle, ale s využitím amerických prvkov. Samotná jazda je plavná, pohodlná a tiež dostatočne dynamická.

fiat-freemont6015g.jpg

Už v štandardnom vybavení nájdete centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčový vstup (Keyless Entry) a tiež štartovanie tlačidlom. Ďalej je tu ESP + Hill Holder, 6 airbagov, 7 sedadiel, pričom na šieste a siedme je dobrý prístup. Sedadlá v treťom rade sú ľahko a jednoducho sklápateľné cez piate dvere. Po sklopení vznikne rovná podlaha. Jednoduchý je tiež systém nezávislého, pozdĺžneho posúvania sedadiel v druhom rade (delené v pomere 60/40), ktoré umožňujú ľahký prístup do priestoru pre cestujúcich v treťom rade.

fiat-freemont6033g.jpg

Veľkorysý batožinový priestor s dvoma schránkami môže byť prispôsobený tak, aby vyhovoval rôznym požiadavkám na prepravu nákladu; vďaka nezávisle sa sklápajúcim sedadlám môžete mať k dispozícii maximálny celkový objem až 1 461 litrov a dokonale rovnú podlahu batožinového priestoru. Dve integrované detské sedadlá Child Booster v druhom rade (takisto v štandardnej výbave) prispievajú k väčšej bezpečnosti a komfortu pre vaše deti. V testovanom Freemonte sme mali navyše aj elektricky ovládané sedadlo vodiča (6 smerov) a elektricky ovládanú bedrovú opierku (4 smery). Sekvenčné ovládanie okien bolo na strane vodiča aj spolujazdca.

fiat-freemont6014g.jpg

Z ďalších vymožeností v štandardnej výbave spomeňme automatickú trojzónovú klimatizáciu (pre 7-miestnu verziu) alebo manuálnu dvojzónovú klimatizáciu (pre 5.miestnu verziu). Samozrejmosťou je ovládanie rádia a tempomatu na volante, do predného nárazníka sú integrované predné hmlové svetlomety, štandardom v kabíne je systém ISOFIX, tónované sklá a nechýba ani typický americký doplnok - kompas v palubnom počítači. Mimochodom, práve k miniatúrnemu displeju medzi kruhovými prístrojmi a ťarbavému ovládaniu informačných položiek máme najväčšie výhrady.

fiat-freemont6035g.jpg

Freemont sa dodáva s dvomi najmodernejšími dieselovými motormi 2.0 MultiJet II s výkonom 140 alebo 170 koní, ktoré v spojení s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou poháňajú predné kolesá. Importér nám poskytol na testovanie silnejšiu verziu s výkonom 170 koní, ktorú je možné objednať aj s automatickou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom 4x4. My sme však mali manuálnu 6° prevodovku a boli sme s ňou maximálne spokojní.

fiat-freemont6022g.jpg

Auto slušne akcelerovalo, doslova nás uchvátil zamatový zvuk motora a jemné ovládanie plynového pedálu. Spokojní sme boli aj s brzdovým systémom, stabilitou pri rýchlom prejazde zákrut a príjemným prekvapením bola spotreba: v kombinovanom režime 6,4 l/100 km, ak sme jazdili veľmi dynamicky, tak o liter viac. Výrobcom deklarovaných 6,4 litra sme reálne dosiahli bez najmenších problémov pri jazde s tempomatom, na rovine a pri ustálenej rýchlosti 100 km/h. Odmenou bol dojazd takmer 1 000 kilometrov.

fiat-freemont6029g.jpg

Pochopiteľne, v teréne hodnoty spotreby citeľne narastajú, no majte na zreteli, že Freemont nie je auto určené na úspornú jazdu. Jeho poslaním je previezť pasažierov, napríklad početnú rodinu, na dlhej trase a v horskom teréne.

fiat-freemont6030g.jpg

Technologicky vyspelá druhá generácia motorov MultiJet Common Rail používa na presné dávkovanie vstrekovaného paliva do spaľovacieho priestoru najmodernejšie vstrekovače. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a majú tak nielen nízku spotrebu paliva, ale zároveň aj nízku produkciu škodlivých emisii.

fiat-freemont6028g.jpg

V priebehu siedmich dní sme sa presvedčili, že dieselový agregát 2.0 MultiJet s výkonom 170 koní má dostatočný výkon i pružnosť, nízku hladinu emisií a zásluhou použitia materiálov pohlcujúcich hluk i dobrému odhlučneniu interiéru od motora sa do kabíny prenášajú len minimálne vibrácie. Vďaka maximálnemu krútiacemu momentu (350 Nm) už pri 1 750 otáčkach, ktorý je konštantný až do 2 500 otáčok, pričom až do 4 000 otáčok krútiaci moment neklesá pod 300 Nm, nie je potrebné tak často podraďovať a jazda je ozajstným potešením. Motor je skutočne veľmi pružný, čo sa prejavuje i pri zrýchlení (z 0 na 100 km/h za 11 s).

fiat-freemont6037g.jpg

Okrem protiblokovacieho systému bŕzd (ABS) doplneného brzdovým asistentom núdzového brzdenia, je Freemont vybavený tiež systémom ESP s funkciou Hill Holder. ESP napomáha riadiť vozidlo pri dynamických manévroch alebo v zlých adhéznych podmienok. Predchádza vzniku šmyku, prípadne pomáha s jeho vyrovnaním prostredníctvom riadených zásahov brzdového systému. Iný systém Electronic Roll Mitigation System (ERM) stabilizuje vozidlo v prípade extrémneho dynamického manévru, ktorý by mohol spôsobiť prevrátenie vozidla.

fiat-freemont6038gg.jpg

Protišmykový systém (TCS) pôsobí aktiváciou brzdového systému a v niektorých prípadoch aj znížením krútiaceho momentu motora tak, aby počas akcelerácie minimalizoval preklzávanie kolies, a tým udržiaval optimálnu trakciu. 
Bezpečnú prepravu nákladu zabezpečuje systém na ťahanie prívesu, Trailer Sway Control (TSC). Vďaka špeciálnym snímačom dokáže včas odhaliť rozkývanie ťahaného prívesu a pohotovo zasiahne automatickým pribrzdením kolies tak, aby bola udržaná kontrola nad súpravou a nedošlo k jej nebezpečnému rozkývaniu, ba až k nehode.

fiat-freemont6018g.jpg

Aktívna kapota ochráni chodcov v prípade čelného nárazu. Snímače v prednom nárazníku zistia náraz do človeka a pyrotechnický mechanizmus - ovládaný riadiacou jednotkou - počas niekoľkých tisícin sekundy nadvihne kapotu. Väčší priestor na deformáciu, vytvorený nad motorom pri náraze, absorbuje väčšinu energie nárazu chodca na kapotu, čo obmedzí následky nárazu.

fiat-freemont6016g.jpg

Základné údaje testovaného auta
FIAT Freemont 2,0 MultiJet

Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 125/170
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4

Cena testovanej verzie 24 600 €
Najlacnejšia verzia 22 900 €

+ Plusy
Dobré odhlučnenie kabíny, jemný plyn
Priaznivá spotreba na rovine
Viacero systémov v základnom vybavení
- Mínusy
Miniatúrny displej, ťažkopádne ovládanie
Ovládanie stieračov na ľavej páčke

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri