FIAT Freemont 2,0 MultiJet
Americký offroad z Mexika pre Európu: Anglický názov Freemont pri logu talianskej automobilky FIAT môže niekoho prekvapiť, avšak vysvetlenie je jednoduché: táto kombinácia je výsledkom zmluvy o strategickom partnerstve z januára 2009, ktorú podpísali predstavitelia značiek FIAT a Chrysler. Pôvod modelu Freemont hľadajte v SUV Dodge Journey.
Aby to bolo ešte komplikovanejšie, majestátny európsky offroad s americkými koreňmi vyrábajú v Mexiku a je navrhnutý tak, aby spojil do jedného celku dostatočný priestor, pohodlie a všestrannosť.
V interiéri dominuje nielen mohutná palubná doska, ale aj veľké, komfortné, anatomicky tvarované sedadlá a na dotyk príjemné a mäkké materiály. V robustnej karosérii je všetko v talianskom štýle, ale s využitím amerických prvkov. Samotná jazda je plavná, pohodlná a tiež dostatočne dynamická.
Už v štandardnom vybavení nájdete centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčový vstup (Keyless Entry) a tiež štartovanie tlačidlom. Ďalej je tu ESP + Hill Holder, 6 airbagov, 7 sedadiel, pričom na šieste a siedme je dobrý prístup. Sedadlá v treťom rade sú ľahko a jednoducho sklápateľné cez piate dvere. Po sklopení vznikne rovná podlaha. Jednoduchý je tiež systém nezávislého, pozdĺžneho posúvania sedadiel v druhom rade (delené v pomere 60/40), ktoré umožňujú ľahký prístup do priestoru pre cestujúcich v treťom rade.
Veľkorysý batožinový priestor s dvoma schránkami môže byť prispôsobený tak, aby vyhovoval rôznym požiadavkám na prepravu nákladu; vďaka nezávisle sa sklápajúcim sedadlám môžete mať k dispozícii maximálny celkový objem až 1 461 litrov a dokonale rovnú podlahu batožinového priestoru. Dve integrované detské sedadlá Child Booster v druhom rade (takisto v štandardnej výbave) prispievajú k väčšej bezpečnosti a komfortu pre vaše deti. V testovanom Freemonte sme mali navyše aj elektricky ovládané sedadlo vodiča (6 smerov) a elektricky ovládanú bedrovú opierku (4 smery). Sekvenčné ovládanie okien bolo na strane vodiča aj spolujazdca.
Z ďalších vymožeností v štandardnej výbave spomeňme automatickú trojzónovú klimatizáciu (pre 7-miestnu verziu) alebo manuálnu dvojzónovú klimatizáciu (pre 5.miestnu verziu). Samozrejmosťou je ovládanie rádia a tempomatu na volante, do predného nárazníka sú integrované predné hmlové svetlomety, štandardom v kabíne je systém ISOFIX, tónované sklá a nechýba ani typický americký doplnok - kompas v palubnom počítači. Mimochodom, práve k miniatúrnemu displeju medzi kruhovými prístrojmi a ťarbavému ovládaniu informačných položiek máme najväčšie výhrady.
Freemont sa dodáva s dvomi najmodernejšími dieselovými motormi 2.0 MultiJet II s výkonom 140 alebo 170 koní, ktoré v spojení s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou poháňajú predné kolesá. Importér nám poskytol na testovanie silnejšiu verziu s výkonom 170 koní, ktorú je možné objednať aj s automatickou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom 4x4. My sme však mali manuálnu 6° prevodovku a boli sme s ňou maximálne spokojní.
Auto slušne akcelerovalo, doslova nás uchvátil zamatový zvuk motora a jemné ovládanie plynového pedálu. Spokojní sme boli aj s brzdovým systémom, stabilitou pri rýchlom prejazde zákrut a príjemným prekvapením bola spotreba: v kombinovanom režime 6,4 l/100 km, ak sme jazdili veľmi dynamicky, tak o liter viac. Výrobcom deklarovaných 6,4 litra sme reálne dosiahli bez najmenších problémov pri jazde s tempomatom, na rovine a pri ustálenej rýchlosti 100 km/h. Odmenou bol dojazd takmer 1 000 kilometrov.
Pochopiteľne, v teréne hodnoty spotreby citeľne narastajú, no majte na zreteli, že Freemont nie je auto určené na úspornú jazdu. Jeho poslaním je previezť pasažierov, napríklad početnú rodinu, na dlhej trase a v horskom teréne.
Technologicky vyspelá druhá generácia motorov MultiJet Common Rail používa na presné dávkovanie vstrekovaného paliva do spaľovacieho priestoru najmodernejšie vstrekovače. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a majú tak nielen nízku spotrebu paliva, ale zároveň aj nízku produkciu škodlivých emisii.
V priebehu siedmich dní sme sa presvedčili, že dieselový agregát 2.0 MultiJet s výkonom 170 koní má dostatočný výkon i pružnosť, nízku hladinu emisií a zásluhou použitia materiálov pohlcujúcich hluk i dobrému odhlučneniu interiéru od motora sa do kabíny prenášajú len minimálne vibrácie. Vďaka maximálnemu krútiacemu momentu (350 Nm) už pri 1 750 otáčkach, ktorý je konštantný až do 2 500 otáčok, pričom až do 4 000 otáčok krútiaci moment neklesá pod 300 Nm, nie je potrebné tak často podraďovať a jazda je ozajstným potešením. Motor je skutočne veľmi pružný, čo sa prejavuje i pri zrýchlení (z 0 na 100 km/h za 11 s).
Okrem protiblokovacieho systému bŕzd (ABS) doplneného brzdovým asistentom núdzového brzdenia, je Freemont vybavený tiež systémom ESP s funkciou Hill Holder. ESP napomáha riadiť vozidlo pri dynamických manévroch alebo v zlých adhéznych podmienok. Predchádza vzniku šmyku, prípadne pomáha s jeho vyrovnaním prostredníctvom riadených zásahov brzdového systému. Iný systém Electronic Roll Mitigation System (ERM) stabilizuje vozidlo v prípade extrémneho dynamického manévru, ktorý by mohol spôsobiť prevrátenie vozidla.
Protišmykový systém (TCS) pôsobí aktiváciou brzdového systému a v niektorých prípadoch aj znížením krútiaceho momentu motora tak, aby počas akcelerácie minimalizoval preklzávanie kolies, a tým udržiaval optimálnu trakciu.
Bezpečnú prepravu nákladu zabezpečuje systém na ťahanie prívesu, Trailer Sway Control (TSC). Vďaka špeciálnym snímačom dokáže včas odhaliť rozkývanie ťahaného prívesu a pohotovo zasiahne automatickým pribrzdením kolies tak, aby bola udržaná kontrola nad súpravou a nedošlo k jej nebezpečnému rozkývaniu, ba až k nehode.
Aktívna kapota ochráni chodcov v prípade čelného nárazu. Snímače v prednom nárazníku zistia náraz do človeka a pyrotechnický mechanizmus - ovládaný riadiacou jednotkou - počas niekoľkých tisícin sekundy nadvihne kapotu. Väčší priestor na deformáciu, vytvorený nad motorom pri náraze, absorbuje väčšinu energie nárazu chodca na kapotu, čo obmedzí následky nárazu.
Základné údaje testovaného auta
FIAT Freemont 2,0 MultiJet
Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 125/170
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4
Cena testovanej verzie 24 600 €
Najlacnejšia verzia 22 900 €
+ Plusy
Dobré odhlučnenie kabíny, jemný plyn
Priaznivá spotreba na rovine
Viacero systémov v základnom vybavení
- Mínusy
Miniatúrny displej, ťažkopádne ovládanie
Ovládanie stieračov na ľavej páčke