Kvalifikačná kontroverzia napokon s úspešným koncom pre Vettela
Vývoj počasia trápil okruh zasadený do Ardénskych lesov už od úvodu víkendu, inak tomu nebolo veru ani dnes. Počasie sa z minúty na minútu menilo, a preto žiaden z tímov nechcel podceniť kvalifikáciu zbytočným vyčkávaním, čo nového tento prírodný živel prinesie. Akonáhle bola časomiera pre prvú časť kvalifikčných jázd pripravená, veľká časť jazdcov sa ihneď vydala na okruh v Spa.
A že nám belgická kvalifikácia pripravila nemálo kontroverzii, o tom sme sa mohli presvedčiť hneď na začiatku. Michael Schumacher, ktorý tento víkend oslavuje 20. výročie od svojho debutu v F1 sa vydal do svojho zavádzacieho kola. Bolo však preňho zároveň aj tým posledným. Schumacher totiž skončil v zvodidlách po silnom náraze. Pravdepodobne bolo príčinou zle upevnené koleso na monoposte. Svoj významný víkend teda zvŕši zajtrajším štartom až z posledného 24. miesta.
Dážď sa blížil na okruh, no nikto presne nevedel odhadnúť kedy sa tak naozaj stane. Dôkazom toho boli aj mnohé rádiové komunikácie jazdcom, ktoré sa svojim obsahom však výrazne líšili. Dažďové kvapky prišli napokon až v úplnom závere, časy tak stihli klesnúť až k hodnote 2:01.813, ktorý zaznamenal Jenson Button. Nepriaznivý výsledok prvej časti vyznel pre Paula di Restu. Podľa informácii išlo o nesprávny odhad vedenia tímu, ktorý prostredníctvom rádia poslal Britovi správu o tom, že jeho aktuálny čas by mal podľa výpočtov stačiť na postup do druhej časti. Di Resta tak na pokyn tímu zamieril do boxov, výsledok bol však iný, a to presne 18., teda prvé nepostupové miesto. Paul di resta má môže byť právom sklamaný. Aj vďaka tomuto nedorozumeniu sa do Q2 už po druhý krát pozrel Heikki Kovalainen na Lotuse.
Domáci jazdec Jerome de Ambrosio, Vitantonio Liuzzi a ani Daniel Ricciardo nesplnili 107 percentný limit pre kvalifikovanie sa do zajtrajších pretekov. Riaditeľstvo im však aj počnúc Michaelom Schumacherom udelilo výnimku vzhľadom na podmienky, ktoré boli výrazne už od piatka ovplyvnené počasím.
Druhá časť kvalifikačného stretnutia rovnako nemala hladký priebeh. V polovici Q2, konkrétne v čase 6:53 museli byť vyvesené červené vlajky a kvalifikačné pokusy zastavené z dôvodu havárie Adriana Sutila. Sutil nezvládol výjazd z rýchlej Eau Rouge a tak monopost Force Indie poopieral z každej strany do zvodidiel.
Po tom, čo traťoví maršáli odpratali všetky úlomky, prišla na rad skutočná cowboy-ka ! Dlhý zástup áut sa v boxovej uličke vytvoril už krátko pred reštartom, každý jazdec si chcel nájsť dostatočné miesto pre zvyšných pár meraných kôl, ktoré mali rozhodnúť o postupujúcich do poslednej časti. A tu mnohí narazili na problém. Jazdec, ktorý doplatil na premávku na trati bol napríklad Rubens Barrichello. Brazílčan ostal zaseknutý za výrazne pomalším Heikkim Kovalainenom, ten však nemal dôvod ho pred seba pustiť, kedže ako zvyšok jazdil svoje merané kolo. V rovnakej skupinke sa ocitol Pastor Maldonado nasledovaný Lewisom Hamiltonom. Maldonado nemal prakticky možnosť predbehnúť Barrichella, či Kovalainena, zato Lewis Hamilton, tak ako ho už poznáme, si nájde priestor všade. Majster sveta z roku 2008 využil šancu v šikane Bus stop a veľmi tvrdým spôsobom sa vnútornou stranou pred Venezuelčana dostal, pričom prišlo aj ku kontaktu. Každý v tejto skupinke vzniknutou situáciu stratil, vynímajúc Hamilton, ktorý komfortne povyskočil v závere na prvú pozíciu! Celému incidentu, ale nebolo ani z ďaleka koniec. Pastor Maldonado, značne pobúrený manévrom zo strany britského pilota, sa McLarenu stále držal, pričom ho mierne zblokoval a dokonca prišlo aj k nepríjemnému "ťukancu", pri ktorom lietali aj časti monopostu. Žeby išlo aj o odplatu za Monako? Stewardi len niekoľkými momentami prišli s riešením situácie, a to trest pre Pastora Maldonada- posun o 5 miest na štarte, Lewis Hamilton vyšiel iba s napomenutím.
Horúci incident, ale stále nebol tým posledným, čo mnohých zarazilo. Tento raz išlo o tímového kolegu Jenson Buttona, ktorý na prekvapenie končí na 13.mieste a do Q3 sa tak nepozrie! V rádiovej komunikácii sa pred úplným záverom druhej časti objavila správa od vedenia McLarenu, aby Jenson Button zamieril do boxov, aj napriek možnosti dokončenia meraného kola. Od Buttona na to prišla reakcia, či sú si istí. Odpoveď znela áno. A výsledok už poznáte. Toto veľké nedorozumenie mal Jenson Button, krátko po ukončení účinkovania v kvalifikácii, problém vôbec okomentovať. A my sa mu ani nedivíme.
Aj napriek nejasným predpovediam počasia v úvode, sa posledná, teda rozhodujúca časť kvalifikácie odjazdila za sucha a k slovu sa dostala mäkká zmes pneumatík Pirreli. Výjazd do štvrkovej zóny si v Q3 vyskúšal felipe Massa, jazdec Ferrari však mohol pokračovať bez menších problémov. Zatiaľ čo prvé dve časti sobotnej kvalifikácie boli poznamenané nesprávnymi rozhodnutiami tímov, či mikrosúboje na trati, časť posledná môžme povedať dopadla netradične z pohľadu výsledkov.
Informácia o tom, že sa s premenlivými podmienkami najlepšie vysporiadal Sebastian Vettel, neprekvapí snáď nikoho z vás. Ale kde máme Fernanda Alonsa ? Rodák z Ovieda kartami v tretej časti nezamiešal, a tak ho zajtra uvidíme stáť až na 8.mieste. Po druhý raz v sezóne ho tak prekonal Felipe Massa, ktorý si pre seba uchmatol 4.miesto na štarte, a teda slušnú druhú radu. Výborný výsledok dosiahol aj Alonsov krajan, Jaime Alguersuari, ktorého čas stačil na 6.miesto. Kto rovnako v pozitívnom slova zmysle prekvapil je bez pochýb Bruno Senna, ktorý svoju prvú tohtoročnú Veľkú cenu odštartuje zo skvelého 7.miesta, pred spomínaným Fernandom Alonsom ! Senna po veľmi neistom úvode víkendu, sa napokon nielenže prebojoval do Q3, ale aj s prehľadom porazil svoojho tímového kolegu Vitalija Petrova, ktorému patrí 10.pozícia.
Veľká Cena Belgicka na okruhu Spa- Francorchamps začína zajtra presne o 14:00.
Výsledky kvalifikácie na VC Belgicka 2011:
1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m48.298s
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m48.730s + 0.432
3. Mark Webber Red Bull-Renault 1m49.376s + 1.078
4. Felipe Massa Ferrari 1m50.256s + 1.958
5. Nico Rosberg Mercedes 1m50.552s + 2.254
6. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m50.773s + 2.475
7. Bruno Senna Renault 1m51.121s + 2.823
8. Fernando Alonso Ferrari 1m51.251s + 2.953
9. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m51.374s + 3.076
10. Vitaly Petrov Renault 1m52.303s + 4.005
Q2
11. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 2m04.692s + 1.924
12. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 2m04.757s + 1.989
13. Jenson Button McLaren-Mercedes 2m05.150s + 2.382
14. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 2m07.349s + 4.581
15. Adrian Sutil Force India-Mercedes 2m07.777s + 5.009
16. Pastor Maldonado Williams-Cosworth 2m08.106s + 5.338
17. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 2m08.354s + 5.586
Q1
18. Paul di Resta Force India-Mercedes 2m07.758s + 5.945
19. Jarno Trulli Lotus-Renault 2m07.773s + 5.960
20. Timo Glock Virgin-Cosworth 2m09.566s + 7.753
21. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth 2m11.601s + 9.788
22. Tonio Liuzzi HRT-Cosworth 2m11.616s + 9.803
23. Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 2m13.077s + 11.264
24. Michael Schumacher Mercedes --:--