Rally Monte Carlo - Kráľovná všetkých rally
Zo želania monackého princa v roku 1909 vznikla v priebehu storočia najslávnejšia rally na svete. Rally Monte Carlo. Okrem toho, že je Rally Monte Carlo najstaršia, najslávnejšia a najprestížnejšia, zároveň patrí k najnáročnejším súťažiam kalendára WRC.
Podmienky tejto rally sú nevyspytateľné. Môže to byť suchý asfalt, mokro, dážď, sneh, ľad. Víťazom sa môže stať iba ten, kto sa dokáže najlepšie vysporiadať s týmito náročnými podmienkami.
Okrem samotného jazdeckého umenia tu však o víťazstve, alebo prehre rozhoduje viacero faktorov, ktoré sú typické práve pre túto jedinečnú súťaž. Vďaka premenlivým podmienkam sa tu každoročne odohráva takzvaná pneumatiková lotéria. Inak povedané, šancu vyhrať zásadne ovplyvňuje "šťastná ruka" pri voľbe pneumatík. Kto sa rozhodne zle, má smolu.
Pojem pneumatiková lotéria naberá ďalší rozmer keď začneme hovoriť o číslach. Jazdci majú k dispozícii maximálne 20 pneumatík mäkkej zmesi, 24 supermäkkej zmesi, 12 zimných pneumatík bez hrotov a 24 zimných pneumatík s hrotmi. Po spočítaní sa dostaneme na celkový počet 80 pneumatík, jazdec však počas celej súťaže môže využiť iba 39 v ľubovoľnej kombinácii. V posledných ročníkoch sme boli svedkami zaujímavých kombinácií, keď jazdci používali rozdielne pneumatiky na pravej a ľavej strane vozidla.
Ďalším špecifikom Rally Monte Carlo sú „ľadoví špióni". Sú to členovia tímu (nie však členovia posádky), ktorí absolvujú trať rýchlostnej skúšky tesne pred jej uzavretím. Je to v podstate taká dodatočná, neoficiálna obhliadka trate. Poznatky o aktuálnom stave trate a nebezpečných ľadových úsekoch špióni potom posúvajú svojim posádkam. Dobrí ľadoví špióni sú pre posádky nesmiernou pomocou a môžu rozhodovať o prípadnom úspechu, či neúspechu celého tímu.
Tohtoročná Rally Monte Carlo sa začína v pondelok 18. Januára, pričom prvé 3 dni posádky strávia písaním rozpisov na oboznamovacích jazdách. Oficiálny začiatok predstavuje slávnostný štart pred slávnym Casino de Monte Carlo vo štvrtok 21. januára. Následne sa posádky presunú do okolia 300km vzdialeného francúzskeho meste Gap, kde sa odohráva väčšina súťaže.
Ešte v ten istý deň tu posádky absolvujú dve nočné rýchlostné skúšky. V piatok sú pripravené tri rôzne trate rýchlostných skúšok, ktoré jazdci absolvujú prvýkrát doobeda a druhýkrát poobede, teda dokopy 6 meraných úsekov. Sobota bude pre posádky najdlhším dňom, keď na piatich rýchlostných skúškach absolvujú spolu 175 „ostrých" kilometrov. Najdlhší meraný úsek meria 51,17km.
Po úspešnom absolvovaní tejto porcie súťažných kilometrov na všetkých čaká presun z francúzskych tratí späť do Monaka. Naozaj na všetkých. Zvláštnosťou tohto ročníka Rally Monte Carlo bude totiž aj „veľké sťahovanie servisu", ktorý sa po poslednom sobotňajšom servise presťahuje s kompletným zázemím do prístavu v Monte Carle. Tu v nedeľu ráno musí byť pripravený prijať súťažné vozidlá. Tie po servise vyrazia do záverečného dňa, ktorý obsahuje 3 rýchlostné skúšky, medzi nimi aj legendárnu Col de Turini.