Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Kia rozvírila hladinu v Detroite konceptom GT4 Stinger

Friday, 17. 01. 2014 - 14:50, Ivan Václavík   

Kia rozvírila hladinu v Detroite konceptom GT4 Stinger

Na autosalóne NAIAS (North American International Auto Show) v Detroite upútala návštevníkov spoločnosť Kia Motors revolučným riešením svojho vozidla - konceptom GT4 Stinger so zadným pohonom. Svetová premiéra konceptu vysoko výkonného športového automobilu pochádza z dizajnového štúdia Kia Motors v Irvine (Kalifornia, USA) - rodiska ikonických koncepčných vozidiel, ako napríklad Kia Trackster alebo Kia Cross GT. Pri GT4 Stinger však autori zašli ešte ďalej.

kia-gt4-stinger-1g.jpg

Hádam najagresívnejší a najpôsobivejší koncept v histórii značky sa vracia do slávnych čias čistokrvných športiakov, ktoré boli dostupné aj bežným vodičom. Pôsobivý dizajnérsky štýl, charakteristický pre najnovšie modely značky Kia, získal pri štúdii GT4 Stinger nové, odvážne, dravé a neprehliadnuteľné rozmery. Koncept 2 + 2-miestneho športového automobilu so zadným náhonom a výkonom 315 koní posúva hranice výkonnosti do harmonického súladu nielen v bežnej premávke, ale aj na pretekárskom okruhu.

kia-gt4-stinger-5g.jpg

„Pri navrhovaní konceptu GT4 Stinger bola prioritou číslo jedna radosť z jazdy," uviedol pri svetovej premiére Tom Kearns, hlavný dizajnér Kia Design Center America. „Ide o čistotu, jednoduchosť a nadčasovosť. Športové 2+2miestne kupé GT4 Stinger je návratom do čias, kedy bolo šoférovanie automobilu vzrušujúcim zážitkom, ktorého intenzitu nepotlačovali žiadne elektronické vynálezy a triky."

kia-gt4-stinger-3g.jpg

Dizajnéri Kia Motors, povzbudení športovými úspechmi modelu Kia Optima GTS v súťažnej sérii Pirelli World Challenge, od začiatku pristupovali k projektu GT4 Stinger s cieľom znížiť hmotnosť, vylepšiť funkčnosť a posilniť rýdzu radosť z jazdy. Koncept sa vyhýba luxusným ozdobám tradičných automobilov kategórie Gran Turismo a sústredí sa výhradne na zážitok skutočného spojenia vodiča s vozidlom. „Pokiaľ by niekto ešte stále spochybňoval, či má značka Kia schopnosti vyrábať automobil, ako je GT4 Stinger," poznamenal Kearns, „nech sa lepšie pozrie na to, že Kia Motors v Amerike súťaží a víťazí v konkurencii najlegendárnejších športových značiek na svete."

kia-gt4-stinger-4g.jpg

Povzbudení minuloročným druhým miestom v hodnotení značiek aktuálne pripravujú preplňované modely Kia Optima na ich tretiu súťažnú sezónu v seriáli Pirelli World Challenge 2014.

Pod kapotou konceptu GT4 Stinger je uložený osvedčený preplňovaný zážihový štvorvalec Kia T-GDI 2.0 s priamym vstrekovaním paliva, naladený na úctyhodný výkon 315 koní. „Naše súťažné špeciály Optima používajú rovnaký motor, ktorý dokáže ponúknuť aj viac ako 400 koní," hovorí Kearns. „Prečo teda nevliať nášmu konceptu do žíl výkon, ktorý si ľudia skutočne všimnú?"

Mohutnú hnaciu silu prenáša na vozovku šesťstupňová prevodovka s priamym radením a krátkym odstupňovaním. Zadné poháňané kolesá sú obuté do športových pneumatík Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R 20. Predné podbehy vyplňujú kolesá s pneumatikami Pirelli P-Zero 235/35 R 20, ktoré zaručujú mimoriadnu úroveň priľnavosti pri prejazdoch zákrutami. Špeciálne 20-palcové disky z ľahkých zliatin, upevnené centrálnou maticou, sú vybavené prvkami z uhlíkových kompozitov, ktoré zvyšujú pevnosť a znižujú hmotnosť. Potrebný brzdný výkon majú na starosti 15-palcové dvojdielne odvrtávané kotúče Brembo Gran Turismo so štvorpiestikovými strmeňmi.

kia-gt4-stinger-6g.jpg

Pod karosériou konceptu GT4 Stinger, lakovanou neprehliadnuteľným žiarivo žltým odtieňom Ignition Yellow, sa ukrýva špeciálny podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies na dvojici priečnych ramien. GT4 Stinger sa vyznačuje agresívnymi proporciami s rázvorom 2 619 mm a celkovou dĺžkou 4 310 mm. Hmotnosť iba 1 305 kilogramov je takmer rovnomerne rozložená medzi nápravy (52 % vpredu a 48 % vzadu). GT4 Stinger je vybavený hrebeňovým riadením so strmým prevodom, ktoré poskytuje priamu spätnú väzbu a nekompromisnú mieru ovládateľnosti.

Priaznivci dizajnérskeho štýlu, definovaného Petrom Schreyerom, prezidentom a šéfdizajnérom Kia Motors Corporation, okamžite identifikujú kľúčové štylistické prvky konceptu GT4 Stinger. „Autu sme dali odľahčený vzhľad," upresňuje Kearns. „Pôsobí to, ako keby boli jednotlivé panely karosérie vytvarované okolo jej štruktúry a nielen k nej jednoducho privarené."

kia-gt4-stinger-concept-2g.jpg

GT4 Stinger má jednoduchú a zároveň dynamickú siluetu. Najnovšia interpretácia charakteristickej masky chladiča Kia je umiestená nízko nad vozovkou, kvôli zabezpečeniu maximálneho chladenia motora a optimálneho prívodu chladiaceho vzduchu. Rámovanie masky chladiča je netradične biele, s viacvrstvovým saténovo čiernym ohraničením, čo je motív, ktorý sa opakuje na rôznych miestach vozidla. S maskou chladiča susedia po oboch stranách vertikálne svetlomety LED a do nárazníkov sú zakomponované aj otvory pre prívod chladiaceho vzduchu k predným brzdám. Predný spojler z uhlíkových kompozitov zvyšuje prítlak vo vysokých rýchlostiach a udržuje predné pneumatiky konceptu GT4 Stinger v optimálnom kontakte s vozovkou.

kia-gt4-stinger-2g.jpg

Interiér má účelný a praktický dizajn. Po zatiahnutí hliníkových kľučiek dverí si pasažier uvedomí ich neuveriteľne nízku hmotnosť, ale veľkorysá šírka dverí výrazne uľahčuje nasadnutie do kožou potiahnutých „škrupinových" sedadiel. Na podlahe nie je žiadny koberec, iba gumová podlahová rohožka pod hliníkovými pedálmi. Pred vodičom sa nachádza volant s hrubým, dole splošteným vencom a červeno podsvietený prístrojový panel s veľkým otáčkomerom a ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. V súlade s pretekárskym športovým duchom konceptu nahradili vnútorné kľučky dverí štýlové pútka. GT4 Stinger nepotrebuje luxus audiosystému. „Audiosystém máme pod kapotou a funkciu reproduktorov plní výfukové potrubie," objasňuje Kearns. „Počas jazdy totiž vydávajú výfuky konceptu GT4 Stinger také zvuky, ktoré ulahodia uchu každého automobilového nadšenca."

Napriek tomu, že v súčasnosti neexistujú plány na uvedenie tohto konceptu do sériovej výroby, pre Kia Motors je to jednoznačná výzva a odkaz na dlhú históriu sériovo vyrábaných automobilov, výrazne pripomínajúcich koncepčné autá, ktoré im predchádzali. GT4 Stinger v tomto zmysle predstavuje reálny a veľmi provokatívny náznak budúcnosti značky Kia.

Na otázku, komu je GT4 Stinger určený, Kearns s úsmevom naznačuje: „Je to čisto egoistický dizajn. Náš dizajnérsky team z Kia Design Center America je plný bláznov a nadšencov - a GT4 Stinger je ideálnym automobilom práve pre tento druh zákazníkov."



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri