Kia pro_Ceed 1,6 CVVT EX
Sympatické tvary zvonku i zvnútra. Kia Ceed sa zrodila v Európe pre Európanov, výroba je v Žiline. Z niekoľkých verzií sme si vybrali na test štýlový trojdverový hatchback, ktorý má neprehliadnuteľnú športovú líniu, pričom dizajnéri okolo Petra Schreyera vytvorili model s novým predným nárazníkom, maskou chladiča, nové sú tiež hlavné svetlomety a hmlovky.
Kvalitný interiér nás od prvého okamihu presvedčil dobrou ergonómiou (veľké tlačidlá, ich prehľadné usporiadanie, otočné ovládače a pod.), ako aj kvalitnými plastami na prístrojovom paneli i dverách. To všetko si určite zaslúži pochvalu.
Pozíciu za volantom, ktorý je nastaviteľný výškovo i pozdĺžne, nájdete veľmi rýchlo; zásluhou výškovo nastaviteľného sedadla si šofér môže upraviť najvhodnejší posed. K dispozícii má tiež aktívne opierky hlavy s bedrovou opierkou. Výškovo nastaviteľné je tiež predné sedadlo vpravo.
Športovo ladenému modelu zodpovedá tvrdší podvozok, ktorý však nemusí každému vyhovovať. Prekvapila nás chýbajúca gradácia výkonu pri zrýchľovaní. To jednoznačne oslabuje športový imidž trojdverového Ceedu a toho, kto hľadá skutočný športový hatchback, núti ku kompromisom. Okrem iného aj preto, lebo radenie rýchlostných stupňov i samotné riadenie sú len odvarom mixu medzi komfortnosťou a športovým zážitkom.
Výškovo i pozdĺžne nastaviteľný kožený volant je však silným tromfom: dobre sa drží, má sympatický tvar a sú na ňom všetky potrebné tlačidlá - navyše s výbornou ovládateľnosťou. Konkrétne je doslova príkladné ovládanie tempomatu vrátane jeho aktivácie, nechýba trojblik smeroviek, ovládanie rádia i telefónu tlačidlami a v pravej časti spodného dvojitého ramena je tlačidlo informačného systému, ktorý šoférovi poskytne všetky dôležité údaje. Mimochodom, pri nastavovaní rádia si môžete uložiť do pamäte až 3 x po 6 staníc FM.
V testovanej verzii sme mali vyhrievanie predných, anatomicky tvarovaných sedadiel (škoda, že sme nemali aj ich chladenie), dotykové otváranie a zatváranie okien i duálnu klimatizáciu. V horúcich letných dňoch sme si pochvaľovali účinnú ventiláciu prostredníctvom automatickej, či manuálnej klimatizácie.
Už od prvých kilometrov sme sa presvedčili, že plynový pedál reaguje veľmi citlivo a spoluprácu so spojkou sme si spočiatku museli trošku natrénovať. Z elektronických systémov je v aute s výbavou EX protiblokovací ABS + EBD (elektronický rozdeľovač) + BAS (brzdový asistent).
Brzdy reagujú výborne, ale nad zrýchlením - ako sme už spomenuli - sme pocítili rozpaky. Nebolo totiž také razantné, aké sme očakávali od agregátu s objemom 1,6 litra a deklarovaným výkonom 125 koní. Napokon ani samotný údaj výrobcu (takmer 11 sekúnd z pokoja na stovku) nesvedčí o dramatickom športovom zrýchlení.
Keďže trojdverová Kia Ceed má indikátor radenia prevodových stupňov, začali sme ho využívať a v takom prípade sme preraďovali na vyššie stupne oveľa skôr, než by sme to urobili bez tejto nápovedy. Potom sa nám podarilo aj spotrebu citeľne znížiť, čiže s týmto autom sa oplatí zabudnúť na razantné zvyšovanie otáčok motora.
Pri zaradenej šestke sme na rovine pomocou tempomatu dosiahli na diaľnici (130 km/h) aktuálnu spotrebu 7,3 litra na 100 km, po zvoľnení tempa na 100 km/h sa údaj zmenil na 6,3 litra. Reálna priemerná spotreba v kombinovanom režime bola 7 litrov a dojazd (pri pokojnom štýle jazdy) necelých 700 km.
Základné údaje testovaného auta
Kia pro_Ceed 1,6 CVVT EX
Objem motora (cm3) 1 591
Výkon (kW/k) 92/125
Krútiaci moment (Nm) 154
Max. rýchlosť (km/h) 192
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,1
Cena testovanej verzie 12 800 €
Najlacnejšia verzia 10 800 €
+ Plusy
Atraktívny športový dizajn
Kvalitne vypracovaný interiér
Ergonómia, účinné brzdy
- Mínusy
Nepresvedčivé zrýchlenie
Zvýšená hlučnosť v kabíne