Honda Jazz 1,4 Sport
Okrem ceny sú ako dve hrozná. V krátkom časovom slede sme podrobili nášmu zvyčajnému testu Hondu Jazz vo verzii s hybridným pohonom i klasickým benzínovým. Môžeme teda porovnať ich jazdné vlastnosti tak povediac „z prvej ruky" - s čerstvými zážitkami. Čo sa týka interiéru, odkazujeme na test hybridnej verzie, keďže čisto benzínová je fakticky rovnaká.
Aj v modeli bez hybridného pohonu prispievajú k príjemnej a bezpečnej jazde veľké vonkajšie zrkadlá, v ktorých má šofér náležitý prehľad o situácii v premávke, dobre tvarované, pohodlné sedadlá, dostatok miesta na predných i zadných sedadlách a solídny batožinový priestor s objemom 335 litrov.
Vynikajúci je systém sklápania zadných sedadiel, pričom vzniknutý priestor umožňuje i prevážanie netypických predmetov. V kufri sme pod plató bez problémov umiestnili štyri rozmerné škatule od banánov. Niet sa čomu čudovať - Jazz je povestný veľkorysým priestorovým riešením.
Malý volant s hrubším vencom je aj v Comforte nastaviteľný výškovo i pozdĺžne. Na jeho ramenách sú tlačidlá na ovládanie rádia (vľavo) a informačného displeja (vpravo). Pred spolujazdcom sú dve odkladacie priehradky nad sebou, avšak horná nemá chladenie z klimatizácie, ako je to v prípade hybridnej verzie.
Veľkou prednosťou každej malej Hondy je príjemný podvozok, komfort a tichý motor. Aj testovaná verzia mala v zákrute výbornú stabilitu. Účinok ostrej brzdovej sústavy je excelentný, nástup je rýchly a razancia brzdenia vynikajúca. Dobrým pomocníkom je indikátor radenia prevodových stupňov, vo verzii Comfort však absentuje tempomat. Kto jazdí ekonomicky, pre toho je „odmenou" zelený signál ECO v kruhovom prístroji. Pri silnejšom zošliapnutí plynového pedálu zhasne.
Pripomeňme, že jazda s hybridným Jazzom je pri aktivovanom režime ECON vyslovene ekonomická, zrýchlenie je v takom prípade zdĺhavé a motor sa dostáva (vďaka automatickej prevodovke) do zbytočne vysokých otáčok. S vypnutým tlačidlom ECON však hybridný Jazz citeľne ožije, dostatočne plynulo zrýchľuje a paradoxne i spotreba sa dá udržať na priaznivej výške. Konkrétne pri stovke s aktivovaným tempomatom nám displej ukázal okamžitú spotrebu necelých päť litrov, na diaľnici sedem. Reálny dojazd bol 700 km, priemerná spotreba na konci testu len 5,5 litra na sto kilometrov.
S klasickou benzínovou verziou 1,4 sme mali dojazd 750 km, priemernú spotrebu v kombinovanom režime 5,6 litra, aj bez tempomatu sme dokázali na rovine jazdiť pri rýchlosti 100 km/h tesne pod päť litrov (chvíľami len 4,5 l) a na diaľnici pri 130 km/h to bolo iba šesť litrov - teda menej ako s hybridným Jazzom.
Výsledky merania spotreby však vyzneli v oboch prípadoch ako znamenité. Pravda, neboli navlas rovnaké poveternostné podmienky, ani sme nemerali spotrebu na tom istom úseku - vzhľadom na rozdielnu hustotu premávky. Ale tieto detaily môžeme v celkovom kontexte ignorovať...
V každom prípade porovnanie dvoch na prvý pohľad rovnakých automobilov Honda Jazz prinieslo zaujímavé zistenia: hybrid bol pri radení rýchlostných stupňov páčkami pod volantom živší, spotreby v jednotlivých režimoch sa líšili len nepatrne a priemerná spotreba bola takmer rovnaká. Výbornému benzínovému motoru sekunduje celkom vydarená päťstupňová prevodovka, dráhy radiacej páky sú krátke, presné a zmena rýchlosti je plynulá. Osobne by som však privítal aj šiesty rýchlostný stupeň.
Vari jediným zreteľa hodným handikepom môže byť nepatrné zvýšenie podlahy, keďže zakrytie akumulátorov si vyžiadalo zmenšenie batožinového priestoru hybridnej verzie. Pri bežnom Jazze po sklopení zadných sedadiel zostáva v kufri rovná ložná plocha.
Pri kúpe teda bude zrejme najviac rozhodovať cena: na špičkovo vybavený hybrid potrebujete zhruba 19 000 €, najdrahší benzínový model 1,4 l kúpite za 17 900 €, ale testovaný vyjde na menej - 15 900 eur. V každom prípade Jazzu zostali silné stránky jeho predchodcov - variabilný, tichý a priestorný interiér, úsporný motor a sympatický vzhľad. K tomu už naozaj niet čo dodať...
Základné údaje testovaného auta
Honda Jazz 1,4 Comfort
Objem motora (cm3) 1 339
Výkon (kW/k) 73/99
Krútiaci moment (Nm) 127
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,5
Cena testovanej verzie 15 900 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €
+ Plusy
Ticho v kabíne, pohodlné sedadlá
Variabilita zadných sedadiel
Priaznivá spotreba, objem v kufri
Nekompromisné brzdy
- Mínusy
Nutnosť znova zapínať/vypínať svetlá
V porovnaní s konkurenciou vyššia cena