Kia ceed SW 1,6 CRDi EX
Súrodenecká dvojica kórejských značiek Hyundai a Kia sa udomácnila na území Česka a Slovenska, takže obe automobilky začíname vnímať ako „domáce". Okrem iného nás môže naplniť spokojnosťou aj fakt, že kvalita týchto vozidiel sa pod rukami slovenských i českých pracovníkov rapídne zvýšila, o čom nás najnovšie presvedčil aj tradičný test kombíka Kia ceed SW.
Pod jeho kapotou doslova ševelí osvedčený dieselový agregát s objemom 1,6 litra. Rodinné kombi, vhodné aj pre podnikateľov, má nový dizajn, vylepšený (komfortnejší) podvozok, krajší a zároveň priestrannejší interiér. Zaujímavo tvarovaný veniec volantu je z materiálu, príjemného na dotyk, na rozdvojenom spodnom ramene sú tlačidlá na ovládanie palubného počítača a telefónu. Vľavo je ovládanie audiosystému a na pravom ramene tlačidlá na ovládanie tempomatu.
Samozrejme, nechýba elektrické nastavovanie zrkadiel, spúšťanie okien, pričom usporiadanie všetkých tlačidiel je prehľadné. Zmenený je prístrojový panel, v ktorom sa takisto rýchlo zorientujete. Pochvalu si zaslúži nová stredová konzola s netradične do bronzova sfarbeným dekorom i mohutnejší tvar radiacej páky. Tá naozaj dobre padne do ruky a preraďovanie rýchlostných stupňov je veľmi príjemné.
Výrazne tvarované predné sedadlá - obe s nastavením bedrovej opierky - majú dobré bočné vedenie a šofér sa v nich neunaví ani po dlhšej jazde. Na predné i zadné sedadlá sa nastupuje pohodlne, šofér má spoza volantu, ktorý je nastaviteľný vo dvoch osiach, dobrý výhľad. Na zadných sedadlách sedia pasažieri pohodlne, aj za osobami vyšších postáv na predných sedadlách majú dostatok miesta na kolená. Základný objem batožinového priestoru 534 litrov sa dá ľahko zväčšiť na 1 664 l. Uspokojivá je minimálna vnútorná šírka kufra jeden meter, pričom dĺžka je takisto takmer jeden meter. Po sklopení zadných sedadiel ju možno „natiahnuť" skoro až na dva metre. Svojím objemom a prístupnosťou patrí kufor v tomto kórejskom kombi k lepšiemu priemeru v nižšej strednej triede. Podlaha má dvojité dno, takže poľahky uložíte aj drobné predmety, ak nechcete, aby sa v kufri nekontrolovateľne prevaľovali.
Karoséria je na prvý pohľad príťažlivá, určite to nie je iba predĺžený hatchback. Vpredu upúta pozornosť orámovaná maska chladiča a projektorové svetlomety, vzadu mohutné vertikálne umiestnené koncové svetlá. Citlivosť na bočný vietor je nepatrná a pri jazde sa do kabíny nedostáva výrazný hluk. Riadenie je veľmi príjemné a cee´d SW nás nesklamal ani svojou spotrebou a dojazdom 750 km na jednu nádrž.
Pri rozvážnej jazde sa nám podarilo dosiahnuť celkový priemer tesne pod šesť litrov, so zapnutým tempomatom a na rovine sme mali spotrebu pri rýchlosti 120 km/h 6,4 l/100 km a keď sme jazdili stovkou, ukázal displej priebežnú spotrebu len 4,5 litra. Samozrejme, ak sme pritvrdili, spotreba sa mierne - ale nie dramaticky - zvýšila.
Ako pri každom teste, aj v tomto prípade sme hľadali zásadné nedostatky, ktoré by mohli odrádzať kupujúceho. No žiadne markantné mínusy sme nenašli. Azda sem patrí len tradične optimistický údaj výrobcu o kombinovanej spotrebe, ktorý sa však v skutočnosti dá dosiahnuť len pri extrémne úspornej jazde. V každom prípade platí, že ak v nedávnej minulosti ohŕňali motoristi nad vozidlom tejto kórejskej značky nosom, dnes - a platí to aj pre Hyundai - musia objektívne uznanlivo pokývať hlavou.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Kia ceed SW 1,6 CRDi EX
Objem motora (cm3) 1 582
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 255
Max. rýchlosť (km/h) 188
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
Cena testovanej verzie 17 950 €
Základná verzia 12 570 €
+ Plusy
Priestorný a ľahko prístupný interiér
Dobrý prístup do batožinového priestoru
Veľkorysá 7-ročná záruka
- Mínusy
Optimistický údaj výrobcu o spotrebe