Kia Carens 1,7 CRDi EX
Dobrý chýr potvrdený na dlhej trase: Novú generáciu kórejského modelu Carens, postaveného na podvozku súčasného Ceedu, predchádzali dobré, ba až veľmi dobré referencie. Tie vyzdvihovali najmä pohodlie pre posádku, priestor v interiéri a kvalitu spracovania. To všetko znelo lákavo, a tak sme sa rozhodli naozaj dôkladne vyskúšať, či toto jednopriestorové vozidlo dokáže splniť aj náročné očakávania.
Naložili sme jeden obrovský kufor (výška 80 cm), dve veľké cestovné tašky (dĺžka 60 cm), jeden letecký kufor na kolieskach a niekoľko menších tašiek. Všetko napratané na maximum. Do päťmiestnej kabíny si nasadali štyria dospelí a vyrazili sme na trasu cez Rakúsko a Nemecko až do Holandska a Belgicka. Samozrejme, približne rovnakú trasu ako tam sme museli absolvovať aj späť...
Získali sme množstvo zaujímavých poznatkov, no predovšetkým sme po skončení testu v dĺžke 2 500 kilometrov mohli skonštatovať, že Kia Carens novej generácie v plnom rozsahu naplnila dobrú povesť, ktorá ju predchádzala. Po technickej stránke sme nemali najmenší problém. Dieselový agregát s objemom 1,7 litra a výkonom 100 kW nás prekvapil svojou úspornosťou. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h sa uskromnil s 5 litrami, ani po zvýšení rýchlosti nestúpla spotreba nejako dramaticky a celkový priemer bol 6,5 litra. A to sme v Nemecku jazdili (ak to umožňovali podmienky v premávke) rýchlosťou 150 - 170 km/h. Na jednu palivovú nádrž sme dosiahli dojazd 800 kilometrov.
Pochopiteľne, pri nižšej priemernej rýchlosti klesá i priemerná spotreba - až na úroveň 6 litrov. Výrobcom sľubovaných 4,8 litra na 100 km sa nám však podarilo dosiahnuť len pri rýchlosti okolo 100 km/h...
Motor sa prejavil ako pružný, mal potrebnú dynamiku, podvozok bol dostatočne stabilný, a to aj vtedy, keď sme v zákrute mali na tachometri údaj 150. Pri jazde sa neozývalo žiadne vŕzganie, pochvaľovali sme si mäkké čalúnenie palubnej dosky a dverí. Hladina hluku bola v priebehu testovania vždy príjemne nízka, šesť prevodových stupňov bolo výborne odstupňovaných.
Pre menej zručných, respektíve neskúsených šoférov dobre poslúžia cúvacie senzory a tiež indikátor radenia rýchlostných stupňov. Ovládanie tempomatu a navigácie bolo v testovanom aute prvotriedne, maximálne jednoduché, intuitívne. A tak sme napokon zistili, že najväčším nedostatkom v tomto aute je prekážajúca lakťová opierka (pri práci s radiacou pákou).
Ani pri dlhých cestách sa telo len tak neunaví. Sedadlá v Carense sú dobre tvarované, vyhrievané, sedák má potrebnú dĺžku. Tri samostatné sedadlá v druhom rade sú posuvné, operadlá sú sklápateľné, čo zvyšuje komfort cestovania. V prípade núdze si ľahko môžete prispôsobiť dĺžku batožinového priestoru. Základný objem kufra je 536 litrov, po sklopení sedadiel v druhom rade získate objem 1 694 litrov. Avšak priestor za druhým radom sedadiel je relatívne plytký - pod roletou sme namerali iba 40 centimetrov. Dôvod je zrejmý: podlaha je zvýšená kvôli prípadnej montáži dvoch sedadiel v 3. rade.
Samostatný odsek si zaslúži navigačný a informačný systém. Je skutočne prvotriedny, na dostatočne veľkom monitore sú zobrazované všetky dôležité podrobnosti vrátane návestných tabúľ a správneho zaradenia pri 3 - 4 - 5 jazdných pruhoch (napríklad v Nemecku, či v Rakúsku). Posádka dostáva informáciu i prostredníctvom hlasovej navigácie, takže dostať sa do nesprávneho smeru je doslova umenie alebo vyslovená nepozornosť šoféra.
Nový Carens je jednoduchý, nenápadný, no zároveň účelný. Zdvojené stĺpiky karosérie zaručujú lepší výhľad cez predné okno šikmo dopredu, o situácii okolo auta a za ním dokonale informujú veľké vonkajšie zrkadlá. Kupovať si rodinné auto s atmosférickým benzínovým motorom GDI sa nemusí - vzhľadom na vyššiu spotrebu paliva - vyplatiť; podľa nás môže byť tou najvýhodnejšou voľbou silnejšia verzia dieselového agregátu 1,7 CRDi, s ktorým sme boli počas testovania maximálne spokojní.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Kia Carens 1,7 CRDi
Objem motora (cm3) 1 685
Výkon (kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 330
Max. rýchlosť (km/h) 191
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,8
(Skutočná spotreba pri teste 6,5)
Cena testovanej verzie 21 400 €
Najlacnejšia verzia 16 900 €
+ Výrazné plusy
Úsporný a pritom dynamický motor
Priestor pre pasažierov i batožinu
Ovládanie tempomatu a navigácie
- Najväčšie mínusy
Lakťová opierka prekáža pri radení rýchlostí