Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Každý môže začať šetriť od seba

Wednesday, 08. 12. 2010 - 23:01, Ivan Václavík   

Každý môže začať šetriť od seba

Na základe reálnych údajov, zaznamenaných vodičmi v Európe, vypracovala spoločnosť FIAT zaujímavú štúdiu, v ktorej okrem iného zistili, že správnym štýlom jazdy je možné znížiť spotrebu paliva až o 16 %. Pritom moderné vozidlá už využívajú palivo tak efektívne, že dnes je takmer nemožné znížiť spotrebu o viac ako 10 percent len samotným technickým riešením.

fiat-doblo2852g.jpg

Software eco:Drive, vyvinutý spoločnosťou Fiat, je dnes jediný dostupný nástroj, ktorý berie do úvahy nesmierne dôležitý faktor pri úspore paliva - štýl jazdy každého jednotlivého vodiča. Tento software je k dispozícii zdarma a veľmi ľahko sa používa. Prináša konkrétne rady, ako zaobchádzať s plynovým pedálom, brzdami a radením tak, aby jazda bola čo najoptimálnejšia - aj z hľadiska dopadu na životné prostredie.

f-500c-twinair-07.jpg

Tento program, ktorý napomáha šetriť palivo, zaviedol Fiat do praxe už pred dvoma rokmi. Výsledky štúdie vypracované na základe reálnych nazbieraných dát jasne ukazuje, že pri využití eco:Drive sa spotreba paliva i emisie CO2 výrazne znižujú. Priemerné zníženie spotreby u všetkých zúčastnených vodičov predstavuje 6 % a najlepší „eco:vodiči" (10 % sledovaných) dosiahli zníženie spotreby paliva dokonca až o 16 %.

fiat500cn2787g.jpg

Možné úspory v reálnom živote predstavujú až 90 miliónov ton oxidu uhličitého za rok. Fiat pre objektívnosť štúdie eco:Drive hodnotil 428 000 jázd, aybsolvovaných 5 700 vodičmi z piatich krajín (Nemecko, Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko, Španielsko) v trvaní 150 dní. Priemerná denná odjazdená vzdialenosť bola okolo desať kilometrov, čo je najčastejšia vzdialenosť pri ceste do práce a z práce. Zníženú spotrebu dosahovali šoféri včasným radením rýchlosti (podiel 31 %), jemným zrýchľovaním (29 %), včasným brzdením (25 %) a rovnomernou rýchlosťou (15 %).

f-500c-twinair-13.jpg

Zo štúdie jasne vyplýva, že zúčastnení vodiči na základe pokynov eco:Drive optimalizovali svoju jazdu veľmi rýchlo. Ukázalo sa, že najjednoduchšou zmenou pre vodiča bolo správne a včas radiť rýchlosti a brzdiť v dostatočnom predstihu. Teda predvídať a jazdiť plynulo.

f-nuovodoblo-22-1.jpg

Priemerná 6% úspora paliva znamená zníženie emisií CO2 o 1 088 kg pri priemernej životnosti vozidla 7,5 roka. A čo sa týka najlepších eco:vodičov, ktorí znížili spotrebu paliva až o 16 %? Každý z nich by takto znížil dopad na životné prostredie približne o 2 895 kg CO2 počas priemernej životnosti vozidla a ušetril približne 1 575 € za tankovanie paliva. Ak by všetci vodiči Európskej únie dosahovali iba priemerné zlepšenie, ročne by sa do ovzdušia uvoľnilo približne o 34 miliónov ton CO2 menej. V skupine najúspešnejších eco:vodičov (10 %) by bolo zníženie emisií o 90 miliónov ton CO2 ročne.

f-nuovodoblo-09-1.jpg

Nečakané zistenie tejto štúdie je, že „eco:driving" nie je synonymom pre stratu času. Naopak! Sledovaní vodiči nakoniec zvládli svoj každodenný dojazd do práce v kratšom čase, a to o 3,3 %. Za mesiac tak strávili v aute až o štyri hodiny menej. Pretože zastavovali o 13 % menej, ich priemerná rýchlosť sa zvýšila o 2,4 %. Ďalšou pozitívnou zmenou bolo, že „eco:vodiči" jazdili výrazne menej agresívne a teda bezpečnejšie.

fiat-ducato-cn2298g.jpg

Štúdia eco:Drive zároveň ukázala, že existujú významné rozdiely, keď porovnáme výsledky vodičov z piatich štátov, ktorí sa na zbere dát zúčastnili. Rôzne krajiny priniesli rôzne výsledky. Napríklad nemeckí vodiči sú veľmi dobrí vo včasnom preraďovaní na vyššiu rýchlosť, zatiaľ čo najväčšou slabinou u nich bolo príliš razantné zrýchľovanie. Najlepšie výsledky zo všetkých dosiahli britskí „eco:vodiči".

fiat-punto2673g.jpg

Jedným zo záverov tejto štúdie teda je, že optimálne zníženie spotreby je možné dosiahnuť iba individuálnymi, vodičovi na mieru prispôsobenými pokynmi a radami. Samozrejme, záleží na tom, či jazdíte v mestskom alebo mimomestskom prostredí, či s malým vozidlom alebo dodávkou a podobne. Fiat však touto štúdiou potvrdil zmysel inovatívneho softwaru, ako užitočného doplnku technológií použitých v samotnom vozidle (systém Start&Stop, ktorý skupina Fiat ponúka vo väčšine svojich modeloch).

Nesmiernou výhodou eco:Drive je tiež to, že na rozdiel od technologických riešení ide o bezplatnú a ihneď použiteľnú pomôcku. Eco:Drive je ľahko dostupný a tiež najefektívnejší spôsob, ako šetriť palivo i životné prostredie. Fiat pomocou eco:Drive učí vodičov nespoliehať sa iba na technológie, ale vziať zodpovednosť za spotrebu paliva a šetrné správanie k životnému prostrediu na seba.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri