Je tu nová generácia i30 zo severnej Moravy
Nie je veľa novinárov, ktorí už navštívili výrobný závod Hyundai v Nošoviciach a naša redakcia bola medzi prvými. Naskytla sa dvojnásobná príležitosť: vidieť novú fabriku počas niekoľko hodinovej exkurzie a zároveň sa oboznámiť na testovacom okruhu s novinkou - druhou generáciou modelu i30.
Prejdime k samotnému päťdverovému hatchbacku, ku ktorému v lete pribudne kombi a koncom roku 2012 aj trojdverová verzia. Nastupujúca i30 má nový, moderný dizajn s obtekajúcimi líniami, pričom sa zväčšil objem batožinového priestoru z 340 na 378 litrov.
Všetky verzie majú denné svietenie s diódami LED, nastaviteľný posilňovač riadenia, reguláciu osvetlenia palubných prístrojov, funkciu komfortného blikania smeroviek (trojblik), automatické uzamknutie vozidla po rozjazde ajeho odomknutie v prípade nárazu, palubný počítač, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky ovládané vonkajšie zrkadlá a všetky dôležité bezpečnostné prvky vrátane stabilizačného systému ESP.
Z bezpečnostných prvkov je v sériovom vybavení aj asistent pre rozjazd do kopca, manažment stability vozidla, rozdeľovač brzdnej sily EBD, elektronický systém riadenia prešmykovania kolies, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení a ďalšie moderné systémy. V prednom nárazníku sú integrované hmlovky.
Nový benzínový motor GDI s výkonom 99 kW (135 k) a naftový motor s výkonom 94 kW (128 k) rozširujú výkonové spektrum. Podľa preferencií jednotlivých trhov bude pre novú generáciu Hyundai i30 k dispozícii šesť motorov - tri naftové a tri benzínové - so zväčšeným výkonovým rozpätím od 66 kW (90 k) do 95 kW (135 k). Na hornom konci ponuky teda pribudli spomínané výkonnejšie motory - naftový s výkonom 94 kW (128 k) a benzínový s výkonom 99 kW (135 k).
Hyundai očakáva, že najobľúbenejšou pohonnou jednotkou modelu i30 bude vysoko účinný turbodiesel s objemom 1,6 litra, prepĺňaný turbokompresorom s variabilnou geometriou (VGT). Vylepšený motor s označením 1.6 CRDi, dosahuje výkon 81 kW (110 k) pri 4 000 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 260 Nm pri 1 900 otáčkach za minútu. Umožňuje akceleráciu z pokoja na tempo 100 km/h za 11,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 185 km/h - pri normovanej spotrebe 4,0 l/100 v kombinovanom cykle.
Aj benzínové motory poskytujú vyváženú kombináciu výkonu a prevádzkovej ekonómie. Motor konštrukčného radu Gamma GDI (Gasoline Direct Injection) s objemom 1,6 litra má moderný systém priameho vstrekovania benzínu, ktorý optimalizuje výkon a krútiaci moment pri znížení emisií a spotreby paliva. Štvorvalec 1.6 GDI dosahuje výkon 99 kW (135 k) pri 6 300 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 164 Nm pri 4 850 otáčkach za minútu. S týmto motorom Hyundai i30 akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy. Spotreba paliva (v kombinovanom cykle) je 5,7 l/100 km, resp. 5,0 l/100 km s ISG.
Nová generácia Hyundai i30, navrhnutá a skonštruovaná v technickom a vývojovom centre Hyundai Motor Europe v nemeckom Rüsselsheime, je najnovším modelom tejto kórejskej značky, vyvinutým špecificky pre európsky trh. Hyundai i30 prvej generácie odštartoval novú éru značky Hyundai a model nastupujúcej generácie istotne zohrá významnú rolu pri ďalšom upevňovaní dôvery zákazníkov v túto značku na starom kontinente.
Od uvedenia na trh v roku 2007 sa z modelového radu Hyundai i30 celkovo predalo v Európe vyše 400 000 kusov vrátane vyše 115 000 kusov v roku 2010 - čo predstavovalo najväčší ročný predaj jednotlivého modelu Hyundai v Európe. Predstavitelia automobilky sú presvedčení, že model i30 novej generácie nadviaže na pozoruhodný úspech originálneho modelu v rámci nižšej strednej triedy (segment C), ktorý zaznamenal zvyšovanie ročného predaja tri roky nasledujúce po uvedení i30 na trh v roku 2007.