Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4x4 Premium

Thursday, 11. 04. 2013 - 21:59, Ivan Václavík   

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4x4 Premium

Hudobným privítaním zlepšuje náladu: Súťažná úloha by mohla znieť aj takto: Nájdite na novej generácii Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4x4 Premium v cene 43 390 € niečo, čo má mať moderný automobil a tomuto SUV chýba. Ako pomôcku vám ponúkame naše poznatky počas testovania najdrahšej verzie zaujímavého modelu ambicióznej kórejskej automobilky. Spredu ho charakterizuje, rovnako ako ostatné modely značky Hyundai, typická šesťuholníková maska chladiča. Veľké reflektory kvapkovitého tvaru harmonizujú s dizajnom hmloviek v nárazníku.

hyu-santa-fe7811g.jpg

S elektronickým kľúčom Smart Key vo vrecku vás Hyundai Santa Fe zaregistruje, už keď ste v blízkosti vozidla. Automaticky odklopí vonkajšie zrkadlá a umožní vám odomknúť vozidlo jednoduchým stlačením tlačidla na chrómovanej kľučke dverí. Bodové svetlá na spodku krytov vonkajších spätných zrkadiel osvetlia zem v blízkosti dverí okamžite po odomknutí vozidla alebo otvorení dverí zvnútra.

hyu-santa-fe7812g.jpg

Prakticky orientovaného užívateľa, najmä ak má vyššiu postavu, pri úvahách o kúpe tohto auta ľahko presvedčí interiér Santa Fe. Stále patrí k veľmi priestorným a príjemne komfortným. Vnútorná šírka, dĺžka interiéru v pozdĺžnom smere i výška nad sedákmi je porovnateľná s osobnými automobilmi strednej triedy. Navyše, zo sedadla šoféra je veľmi dobrý výhľad všetkými smermi, čo je jeden z dôležitých faktorov, ktorý rozhoduje pri kúpe takéhoto SUV.

hyu-santa-fe7806g.jpg

Veľké panoramatické strešné okno (za príplatok 1 400 €) sa rozprestiera po celej dĺžke strechy a do polovice strechy ho môžete elektricky odsunúť, prípadne len odklopiť; pod ním je posúvateľná clona, keby vám prekážali slnečné lúče. Pri otvorenej streche tlmí prúdenie vzduchu výsuvný deflektor. V slnečnom počasí prídu vhod aj cloniace roletky na zadných bočných oknách. Chválime veľké odkladacie priestory, ako aj ich početnosť a vhodné rozmiestnenie.

hyu-santa-fe7819g.jpg

Veľkosť interiéru dobre ilustruje situácia, keď je sedadlo vodiča posunuté úplne dozadu. Aj potom totiž zostáva na zadnom sedadle dostatok miesta pre dospelého. Sedadlá v druhom rade sú posuvné a sklopné; na ich ovládanie stačí jediný pohyb. Operadlá zadných sedadiel majú nastaviteľný sklon. Ich sklápanie je mimoriadne jednoduché: stačí potiahnuť páčku a súčasne so sklápaním operadla sa pohybuje smerom nadol aj sedák. Vznikne plocha s dĺžkou 1,6 m, no žiaľ, podlaha nie je ideálne rovná. Aj tak je však spomínaná variabilita príjemná. Na želanie môžete mať ešte ďalšie dve sedadlá v treťom rade, tie sú však vyslovene núdzové.

hyu-santa-fe7824g.jpg

Na zvýšenie komfortu majú predné sedadlá elektrické nastavovanie a sedadlo vodiča je vybavené pamäťou nastavenia pre dvoch šoférov. Predné sedadlá sú ovládané elektricky, predné i zadné (!) sú vyhrievané; zadné však iba vo vybavení Premium. Na držadle ľavých dverí sú tlačidlá (ako aj priehlbina) umiestnené neprirodzene vzadu, čo spôsobuje problémy pri manipulácii s nimi. Privítali by sme tiež väčší rozsah výškového a pozdĺžneho nastavovania volantu, ktorý sa veľmi dobre drží, ako aj rovnejšiu podlahu po sklopení zadných sedadiel.

hyu-santa-fe7813g.jpg

Dažďový a svetelný senzor automaticky ovládajú stierače a osvetlenie vozidla, čím odbremeňujú vodiča a umožňujú mu plne sa koncentrovať na premávku pred sebou. Svetelný senzor automaticky zapína osvetlenie vozidla pri zníženej viditeľnosti. Cez deň zvyšujú bezpečnosť jazdy štandardné denné svetlá. Dvojzónovú automatickú klimatizáciu dopĺňa funkcia automatického odhmlievania predného skla. Zadní pasažieri majú na B-stĺpikoch samostatne regulované vetracie otvory.

hyu-santa-fe7823g.jpg

Inteligentný parkovací asistenčný systém (Smart Parking Assist System) pomáha vodičovi manévrovať v stiesnenom priestore, najmä pri zachádzaní do medzery medzi pozdĺžne zaparkovanými vozidlami. Je určený len pre vybavenie Premium za príplatok 800 €.

hyu-santa-fe7807g.jpg

Po aktivácii systému tlačidlom na stredovej konzole (na tlačidle je symbol volantu a písmeno P) sa pred vodičom objaví na malom monitore upozornenie, že má na zaparkovanie dostatok miesta a celý manéver môže prenechať na elektronický systém. Fascinujúce je najmä bleskové otáčanie volantu do správneho smeru, pričom vodič sa o nič nestará - len musí zvýšiť ostražitosť, ak treba auto zastaviť. Všetko ostatné sa deje automaticky. 

hyu-santa-fe7816g.jpg

Systém však funguje iba pri pozdĺžnom parkovaní v smere jazdy. Po zaradení spiatočky sa obe vonkajšie zrkadlá sklopia k vozovke. Obraz z cúvacej kamery sa prenáša na veľký monitor v strede prístrojového panelu, vodiace lišty však zostávajú stabilne v priamom smere - teda nenatáčajú sa podľa otáčania volantom.

hyu-santa-fe7822g.jpg

Dotykový monitor slúži aj pre rádio a navigáciu. Ako ctiteľov spisovnej slovenčiny nás potešila bezchybná výslovnosť navigátorky - dokonca v správnom páde. Tým sa vonkoncom nemôžu pochváliť navigácie niektorých iných značiek, kde sa dozvieme, že „po dvadsať metrov odbočte...".

hyu-santa-fe7807g.jpg

Samostatný odsek si zaslúžia i štandardné zádržné systémy. Okrem trojbodových bezpečnostných pásov na všetkých miestach v kabíne (vpredu s napínačmi a obmedzovačmi sily) tvorí komplex 7 airbagov - predné, bočné vpredu a bočné závesové pre obidva rady sedadiel, ako aj kolenný airbag vodiča.

hyu-santa-fe7815g.jpg

Prvky aktívnej bezpečnosti sú takisto súčasťou štandardného vybavenia Santa Fe a výdatne pomáhajú vodičovi predchádzať nehode. Patrí k nim protiblokovací systém ABS, elektronický stabilizačný systém ESP, manažment stability vozidla VSM (Vehicle Stability Management), asistenčný systém pre rozjazd do svahu HAC (Hill Assist Control) a asistenčný systém pre zjazd zo svahu DBC (Downhill Brake Control). Za zmienku stojí i nastaviteľný posilňovač riadenia.

hyu-santa-fe7817g.jpg

Na zvýšenie ochrany chodcov pri nehode vybavil Hyundai svoje nové SUV tzv. aktívnou kapotou motora. Tento prvok je použitý po prvý raz v sériovom automobile značky Hyundai práve v Santa Fe. Kapota motora sa tesne pred kolíziou s chodcom automaticky zdvihne, aby sa znížili sily, pôsobiace na telo chodca pri náraze. Zásadnou zmenou ostatnej modernizácie Santa Fe bolo inštalovanie nového turbodieselového agregátu a 6-stupňovej automatickej prevodovky.

hyu-santa-fe7809g.jpg

Objem motora 2,2 litra zostal nezmenený, ale s predchodcom už nemá nič spoločného. Parametrami ho jednoznačne prevyšuje. Vďaka turbokompresoru s variabilnou geometriou lopatiek rozvádzacieho kolesa turbíny dosahujú oba naftové motory svoj maximálny krútiaci moment už pri nízkych otáčkach (2 000 za minútu), čo modelu Santa Fe zabezpečuje vysokú dynamiku pri jazde po asfaltovej ceste a dobrú priechodnosť v teréne.

hyu-santa-fe7821g.jpg

Automatická prevodovka preraďuje včas a plynulo, zároveň umožňuje dynamickú jazdu i bez využitia sekvenčného radenia. Motor v dvojtonovom vozidle má dostatok sily a  prejavuje sa kultivovane pri bežnom zrýchľovaní. Pohon všetkých kolies pracuje nenápadne, ale účinne. Takže aj v nepriaznivom počasí je jazda bezpečná, Santa Fe spoľahlivo drží stopu aj pri rýchlom prejazde zákruty a bez problémov sa dokáže vyhrabať i zo záveja. Odpruženie je komfortné, podvozok dobre utlmí väčšinu nerovností. Jazdnými vlastnosťami vás Santa Fe nesklame ani v extrémnych podmienkach.

hyu-santa-fe7817g.jpg

S tempomatom, ktorého ovládanie je na pravom ramene volantu, sme jazdili ustálenou rýchlosťou 100 km/h a dosiahli spotrebu 5 litrov, pri rýchlosti 130 km/h to bolo 7 litrov. Priemer v kombinovanom režime (vrátane hustej mestskej premávky) sa ustálil na 8 litroch. Dojazd 650 km je uspokojivý. Môžete si zvoliť režim ECO alebo využiť sekvenčné radenie - podľa toho, aký štýl jazdy uprednostňujete. Brzdy účinkujú výborne a dve tony hmotnosti bezpečne zastavia.

Hyundai Santa Fe novej generácie pôsobí energicky a dynamicky, pričom má osobitý, moderný mestský štýl. Základný tvar karosérie signalizuje, že je to bezpečné a praktické športovo úžitkové vozidlo. Príjemným bonusom je krátka melódia, ktorá sa rozozvučí pred naštartovaním i po vypnutí motora. Čo môže náročný klient chcieť ešte viac (za tie peniaze)?... Azda chýba už len vyhrievaný volant a elektrické zatváranie piatych dverí.

Údaje výrobcu o testovanom aute
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Objem motora (cm3) 2 199
Výkon (kW/k) 145/197
Krútiaci moment (Nm) 436
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,6
(Skutočná spotreba pri teste 8,0)

Cena testovanej verzie 43 390 €
Najlacnejšia verzia 31 990 €

+ Výrazné plusy
Výkonný motor s príjemným prejavom
Priestranný interiér i batožinový priestor
Bohaté vybavenie pre bezpečnú jazdu
- Najväčšie mínusy
Malý rozsah nastavenia volantu
Zadné sedadlá sa nesklopia do roviny
Tlačidlá na dverách vodiča sú neprirodzene vzadu

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri