Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Dacia Duster 1,6 LPG LS Cool

Wednesday, 17. 04. 2013 - 13:46, Ivan Václavík   

Dacia Duster 1,6 LPG LS Cool

V porovnaní s inými jazdí za polovicu: Pred dvoma rokmi sme testovali Daciu Duster s dieselovým motorom 1,5 dCi a pohonom všetkých štyroch kolies. V tejto sezóne sme požiadali importéra o poskytnutie verzie s predným pohonom a benzínovým motorom 1,6 litra, ktorý alternuje s kvapalným ropným plynom LPG (Liquefied Petroleum Gas). Skvapalnený ropný plyn (zmes propánu a butánu) vzniká pri spracovaní ropy alebo sa získava z metánu v priebehu ťažby zemného plynu.

duster-lpg-7826g.jpg

Rovnako ako prvá testovaná verzia, aj táto, s druhým stupňom vybavenia LS Cool, má volant s tenkým vencom, ktorý je nastaviteľný iba výškovo, aj to len v malom rozsahu. No subjektívne sa nám zdalo, že šofér už nesedí tak vysoko, ako v predošlom Dusteri. Overili sme si tiež, že takmer rovné predné sedadlá (iba s náznakom bočného vedenia) nás ani po dlhej, viachodinovej jazde bez zastávky neunavili.

duster-lpg-7840g.jpg

Nezmenili sa tvrdé plasty na prístrojovom paneli a obloženie dverí. Zaznamenali sme tiež hlučný ventilátor a mraštili čelo nad nevhodne umiestnenými tlačidlami na otváranie okien na stredovej konzole. I klaksón zostal (v duchu tradície značky Dacia) na páčke pod volantom vľavo. V tomto prípade je naozaj diskutabilné, či ide o dobré riešenie, lebo ak sa šofér náhle ocitne v krízovej situácii a potrebuje okamžite zatrúbiť, aby odvrátil nebezpečenstvo, zvyčajne udrie do stredu volantu, kde je (intuitívne) klaksón ľahšie nahmatateľný.

duster-lpg-7827g.jpg

Škoda, že vonkajšie zrkadlá si musíte nastaviť manuálne, čo unavuje, ak sa za volantom striedajú dvaja - traja vodiči. Medzi mínusy, s ktorými sa však v prípade verzie LPG musíte zmieriť, patrí súprava na opravu pneumatiky pri defekte. Ak ju prerazíte na výtlku, máte smolu - pokiaľ si neveziete v kufri rezervnú pneumatiku.

duster-lpg-7843g.jpg

Ktovie prečo sa výrobca nedokáže vzdať tradície a v Dacii Duster aj po dvoch rokoch absentuje dotykové ovládanie smeroviek (tzv. trojblik). Je to skutočne užitočná vec a preto sa o nej v poznámkach o testovaní vždy zmieňujeme. Azda raz príde ten deň...

duster-lpg-7828g.jpg

No prejdime k pozitívnym faktom. Objem batožinového priestoru 475 litrov zostáva zachovaný, keďže nádrž na LPG je namiesto rezervného kolesa. Po sklopení zadných sedadiel zväčšíte objem kufra na 1 636 litrov. Nádrže na LPG sú hrubostenné, nehrozí teda nijaké nebezpečenstvo. Výhodou prestavby priamo u výrobcu je tiež umiestnenie hrdla oboch nádrží, ktoré sa nachádzajú pod spoločným vekom.

duster-lpg-7829g.jpg

Duster má centrálne zamykanie vozidla s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné pásy a najmä veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom, do ktorej napracete naozaj všeličo. Pod volantom je na samostatnom satelite vpravo ovládanie rádia. Aj pri plnom obsadení piatimi dospelými osobami môžete s Dusterom celkom pohodlne absolvovať i dlhšie trasy. Pasažier sediaci v strede však má pod nohami vyvýšenú podlahu - na tomto mieste sa totiž počíta s montážou pohonu všetkých kolies, hoci pri verzii LPG táto možnosť neexistuje.

duster-lpg-7831g.jpg

Duster LPG aj pri prepnutí tlačidla na zemný plyn využíva pri štartovaní vždy benzín, čo oznamuje rozsvietená oranžová kontrolka indikátora v tesnom susedstve s radiacou pákou. Pri nej je bliká zelená kontrolka, pričom po dostatočnom prehriati motora oranžová kontrolka zhasne a vozidlo poháňa zemný plyn. Súprava svietiacich zelených kontroliek zároveň informuje o zásobe LPG. V prípade vyprázdnenia nádrže na LPG sa na indikátore rozbliká červená kontrolka namiesto zelenej a systém automaticky prepne zdroj paliva na benzínový. O stave benzínu v nádrži informuje tradičný palivomer.

duster-lpg-7837g.jpg

Ak vás prekvapí, že benzínový motor 1,6 má o dva kW vyšší výkon (i krútiaci moment) ako verzia LPG, je to preto, lebo výrobca tým naznačuje menšiu dynamiku v prípade, že využívate obe podoby pohonu. Ak prepnete na LPG, reakcia na zošliapnutie plynového pedálu je vlažnejšia a prejaví sa nechuť motora k výraznejšej akcelerácii. Pri jazde na LPG je teda potrebné predvídať a zbytočne sa neponáhľať. Na športový štýl jazdy jednoducho zabudnite.

duster-lpg-7833g.jpg

Ak to niekomu predsa len nedá, odporúčame v prípade snahy o dynamickejší štýl jazdy s pohonom LPG udržiavať otáčky motora medzi 3 000 až 4 000 a stále pracovať s radiacou pákou manuálnej prevodovky. V tiahlom stúpaní je výhodnejšie zaradiť štvorku, aby jazda zbytočne nestrácala plynulosť. Porovnali sme si dynamiku jazdy, keď motor spaľoval benzín a potom pri konzumácii zemného plynu. V praxi sa nám v oboch prípadoch zdalo zrýchlenie takmer rovnaké - v skutočnosti ale s LPG za približne polovičné finančné náklady.

duster-lpg-7834g.jpg

Aj počas jazdy môžete veľmi jednoducho prepínať tlačidlom pri radiacej páke medzi pohonom na LPG alebo benzín. Tankovanie benzínu i plnenie zemného plynu je pod veľkým, spoločným vekom - nevedno však, prečo veko nie je uzamykateľné.

Hoci je poháňaná iba predná náprava a Duster sa v zákrute mierne nakláňa, presvedčili sme sa, že aj pri rýchlejšom prejazde spoľahlivo udrží vozidlo vo zvolenej stope. Podvozok je naladený celkom komfortne. Brzdy reagujú v prípade potreby dostatočne účinne. Prevodovka je iba päťstupňová, ale na diaľnici nie je v kabíne Dusteru výraznejší hluk. Teda pasažierov neunaví ani prekonávanie dlhších vzdialeností a navyše jazdíte za menej peňazí.

duster-lpg-7835g.jpg

Potenciálni majitelia Dacie Duster LPG pravdepodobne nebudú riešiť dynamické vlastnosti vozidla a viac ich bude zaujímať ekonomika prevádzky. Duster LPG nemá v štandardnej výbave palubný počítač, takže presnú spotrebu zistíte, až keď obe nádrže vyprázdnite a porovnáte si množstvo paliva s odjazdenými kilometrami. Mimochodom, palubný počítač sa nedá do tejto verzie objednať ani za príplatok.

duster-lpg-7836g.jpg

Na jednu náplň nádrže LPG s objemom 34 litrov dokážete absolvovať (podľa údajov importéra) pri úspornej jazde okolo 350 km a potom je k dispozícii ešte 50 litrov benzínu v druhej nádrži, čo môže predstavovať dojazd ďalších 500 - 600 km, ak berieme do úvahy výrobcom udávanú priemernú spotrebu takmer 9 litrov LPG na 100 km, respektíve nad 7 litrov benzínu. Celkový dojazd teda môže byť až takmer 1 000 kilometrov.

duster-lpg-7842g.jpg

Hlavnou prednosťou Dacie Duster LPG sú, samozrejme, nízke prevádzkové náklady, ktoré určite budú hlavným dôvodom na kúpu práve tohto modelu. Prestavba na LPG už z fabriky je určite najvýhodnejšia a čo je nezanedbateľné - nijako sa nezmenšuje objem batožinového priestoru v porovnaní s inými verziami tohto modelu. Pravda, veční oponenti budú namietať, že dnes dokážu automobilky vyrobiť model s priemernou spotrebou na hranici 4 - 5 litrov, čo by bolo v spojení s pohonom LPG ešte výhodnejšie, ale to už je iná kapitola.

duster-lpg-7839g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Dacia Duster 1,6 LPG

Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 75/102
Krútiaci moment (Nm) 145
Max. rýchlosť (km/h) 162
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,1 / LPG 8,9
(Skutočná spotreba pri teste ?)

Cena testovanej verzie 11 590 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €

+ Výrazné plusy
Pohodlná jazda na ceste s výtlkmi i v teréne
Priestor v interiéri i v kufri, účinné brzdy
Jednoduché prepínanie medzi benzínom a LPG
- Najväčšie mínusy
Volant je nastaviteľný len výškovo
Zvýšená spotreba paliva na diaľnici
Manuálne nastavovanie vonkajších zrkadiel

 

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri