Dacia Duster 1,6 LPG LS Cool
V porovnaní s inými jazdí za polovicu: Pred dvoma rokmi sme testovali Daciu Duster s dieselovým motorom 1,5 dCi a pohonom všetkých štyroch kolies. V tejto sezóne sme požiadali importéra o poskytnutie verzie s predným pohonom a benzínovým motorom 1,6 litra, ktorý alternuje s kvapalným ropným plynom LPG (Liquefied Petroleum Gas). Skvapalnený ropný plyn (zmes propánu a butánu) vzniká pri spracovaní ropy alebo sa získava z metánu v priebehu ťažby zemného plynu.
Rovnako ako prvá testovaná verzia, aj táto, s druhým stupňom vybavenia LS Cool, má volant s tenkým vencom, ktorý je nastaviteľný iba výškovo, aj to len v malom rozsahu. No subjektívne sa nám zdalo, že šofér už nesedí tak vysoko, ako v predošlom Dusteri. Overili sme si tiež, že takmer rovné predné sedadlá (iba s náznakom bočného vedenia) nás ani po dlhej, viachodinovej jazde bez zastávky neunavili.
Nezmenili sa tvrdé plasty na prístrojovom paneli a obloženie dverí. Zaznamenali sme tiež hlučný ventilátor a mraštili čelo nad nevhodne umiestnenými tlačidlami na otváranie okien na stredovej konzole. I klaksón zostal (v duchu tradície značky Dacia) na páčke pod volantom vľavo. V tomto prípade je naozaj diskutabilné, či ide o dobré riešenie, lebo ak sa šofér náhle ocitne v krízovej situácii a potrebuje okamžite zatrúbiť, aby odvrátil nebezpečenstvo, zvyčajne udrie do stredu volantu, kde je (intuitívne) klaksón ľahšie nahmatateľný.
Škoda, že vonkajšie zrkadlá si musíte nastaviť manuálne, čo unavuje, ak sa za volantom striedajú dvaja - traja vodiči. Medzi mínusy, s ktorými sa však v prípade verzie LPG musíte zmieriť, patrí súprava na opravu pneumatiky pri defekte. Ak ju prerazíte na výtlku, máte smolu - pokiaľ si neveziete v kufri rezervnú pneumatiku.
Ktovie prečo sa výrobca nedokáže vzdať tradície a v Dacii Duster aj po dvoch rokoch absentuje dotykové ovládanie smeroviek (tzv. trojblik). Je to skutočne užitočná vec a preto sa o nej v poznámkach o testovaní vždy zmieňujeme. Azda raz príde ten deň...
No prejdime k pozitívnym faktom. Objem batožinového priestoru 475 litrov zostáva zachovaný, keďže nádrž na LPG je namiesto rezervného kolesa. Po sklopení zadných sedadiel zväčšíte objem kufra na 1 636 litrov. Nádrže na LPG sú hrubostenné, nehrozí teda nijaké nebezpečenstvo. Výhodou prestavby priamo u výrobcu je tiež umiestnenie hrdla oboch nádrží, ktoré sa nachádzajú pod spoločným vekom.
Duster má centrálne zamykanie vozidla s diaľkovým ovládaním, výškovo nastaviteľné pásy a najmä veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom, do ktorej napracete naozaj všeličo. Pod volantom je na samostatnom satelite vpravo ovládanie rádia. Aj pri plnom obsadení piatimi dospelými osobami môžete s Dusterom celkom pohodlne absolvovať i dlhšie trasy. Pasažier sediaci v strede však má pod nohami vyvýšenú podlahu - na tomto mieste sa totiž počíta s montážou pohonu všetkých kolies, hoci pri verzii LPG táto možnosť neexistuje.
Duster LPG aj pri prepnutí tlačidla na zemný plyn využíva pri štartovaní vždy benzín, čo oznamuje rozsvietená oranžová kontrolka indikátora v tesnom susedstve s radiacou pákou. Pri nej je bliká zelená kontrolka, pričom po dostatočnom prehriati motora oranžová kontrolka zhasne a vozidlo poháňa zemný plyn. Súprava svietiacich zelených kontroliek zároveň informuje o zásobe LPG. V prípade vyprázdnenia nádrže na LPG sa na indikátore rozbliká červená kontrolka namiesto zelenej a systém automaticky prepne zdroj paliva na benzínový. O stave benzínu v nádrži informuje tradičný palivomer.
Ak vás prekvapí, že benzínový motor 1,6 má o dva kW vyšší výkon (i krútiaci moment) ako verzia LPG, je to preto, lebo výrobca tým naznačuje menšiu dynamiku v prípade, že využívate obe podoby pohonu. Ak prepnete na LPG, reakcia na zošliapnutie plynového pedálu je vlažnejšia a prejaví sa nechuť motora k výraznejšej akcelerácii. Pri jazde na LPG je teda potrebné predvídať a zbytočne sa neponáhľať. Na športový štýl jazdy jednoducho zabudnite.
Ak to niekomu predsa len nedá, odporúčame v prípade snahy o dynamickejší štýl jazdy s pohonom LPG udržiavať otáčky motora medzi 3 000 až 4 000 a stále pracovať s radiacou pákou manuálnej prevodovky. V tiahlom stúpaní je výhodnejšie zaradiť štvorku, aby jazda zbytočne nestrácala plynulosť. Porovnali sme si dynamiku jazdy, keď motor spaľoval benzín a potom pri konzumácii zemného plynu. V praxi sa nám v oboch prípadoch zdalo zrýchlenie takmer rovnaké - v skutočnosti ale s LPG za približne polovičné finančné náklady.
Aj počas jazdy môžete veľmi jednoducho prepínať tlačidlom pri radiacej páke medzi pohonom na LPG alebo benzín. Tankovanie benzínu i plnenie zemného plynu je pod veľkým, spoločným vekom - nevedno však, prečo veko nie je uzamykateľné.
Hoci je poháňaná iba predná náprava a Duster sa v zákrute mierne nakláňa, presvedčili sme sa, že aj pri rýchlejšom prejazde spoľahlivo udrží vozidlo vo zvolenej stope. Podvozok je naladený celkom komfortne. Brzdy reagujú v prípade potreby dostatočne účinne. Prevodovka je iba päťstupňová, ale na diaľnici nie je v kabíne Dusteru výraznejší hluk. Teda pasažierov neunaví ani prekonávanie dlhších vzdialeností a navyše jazdíte za menej peňazí.
Potenciálni majitelia Dacie Duster LPG pravdepodobne nebudú riešiť dynamické vlastnosti vozidla a viac ich bude zaujímať ekonomika prevádzky. Duster LPG nemá v štandardnej výbave palubný počítač, takže presnú spotrebu zistíte, až keď obe nádrže vyprázdnite a porovnáte si množstvo paliva s odjazdenými kilometrami. Mimochodom, palubný počítač sa nedá do tejto verzie objednať ani za príplatok.
Na jednu náplň nádrže LPG s objemom 34 litrov dokážete absolvovať (podľa údajov importéra) pri úspornej jazde okolo 350 km a potom je k dispozícii ešte 50 litrov benzínu v druhej nádrži, čo môže predstavovať dojazd ďalších 500 - 600 km, ak berieme do úvahy výrobcom udávanú priemernú spotrebu takmer 9 litrov LPG na 100 km, respektíve nad 7 litrov benzínu. Celkový dojazd teda môže byť až takmer 1 000 kilometrov.
Hlavnou prednosťou Dacie Duster LPG sú, samozrejme, nízke prevádzkové náklady, ktoré určite budú hlavným dôvodom na kúpu práve tohto modelu. Prestavba na LPG už z fabriky je určite najvýhodnejšia a čo je nezanedbateľné - nijako sa nezmenšuje objem batožinového priestoru v porovnaní s inými verziami tohto modelu. Pravda, veční oponenti budú namietať, že dnes dokážu automobilky vyrobiť model s priemernou spotrebou na hranici 4 - 5 litrov, čo by bolo v spojení s pohonom LPG ešte výhodnejšie, ale to už je iná kapitola.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Dacia Duster 1,6 LPG
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 75/102
Krútiaci moment (Nm) 145
Max. rýchlosť (km/h) 162
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,1 / LPG 8,9
(Skutočná spotreba pri teste ?)
Cena testovanej verzie 11 590 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €
+ Výrazné plusy
Pohodlná jazda na ceste s výtlkmi i v teréne
Priestor v interiéri i v kufri, účinné brzdy
Jednoduché prepínanie medzi benzínom a LPG
- Najväčšie mínusy
Volant je nastaviteľný len výškovo
Zvýšená spotreba paliva na diaľnici
Manuálne nastavovanie vonkajších zrkadiel