Honda Civic 1,6 i-DTEC
Pokušenie v podobe piatich litrov nafty: Prvým európskym motorom nového radu Honda Earth Dreams Technology, čo je označenie pre novú generáciu pohonných jednotiek, vyznačujúcich sa vysokými jazdnými výkonmi v kombinácii s nízkou spotrebou, je nový dieselový agregát s objemom 1,6 litra i-DTEC. Spája výkon 120 k s krútiacim momentom 300 Nm, čo poukazuje na pôsobivú vyváženosť nízkej spotreby paliva a vysokého výkonu.
S potešením sme prijali ponuku importéra automobilov značky Honda na Slovensku, aby sme si novinku vyskúšali. Podrobne sme o nej písali v samostatnom článku už 16. 11. 2012 a potom 15. 3. 2013. V interiéri nenachádzame v porovnaní s tradičným dieselovým modelom deviatej generácie (2,2 l) prakticky žiadne zmeny. Nemali sme však - v porovnaní s ním - navigáciu, ani systém automatického brzdenia v prípade hroziacej kolízie. No na volante nechýbalo ovládanie tempomatu (vpravo) a rádia (vľavo).
Chválime aj rýchle odmrazovanie (odhmlievanie) predného skla. Naopak, výčitku adresujeme dizajnérom, ktorí vytvorili na šoférových dverách zbytočne vystupujúci hrot, na ktorom sú tlačidlá na ovládanie okien a centrálneho zamykania. O hrot sa ľahko udriete pri vystupovaní spoza volantu.
Informačný displej pôsobil skromnejšie (chýbal veľký monitor s navigáciou) a výhradu môžu mať niektorí šoféri k horšej viditeľnosti digitálneho rýchlomera. Toto je však individuálna záležitosť - všetko závisí od výškového nastavenia sedadla a volantu. Načim poznamenať, že obe predné sedadlá sú anatomicky dobre tvarované a telo sa v nich neunaví ani na dlhšej trase.
Prejdime však k samotnej jazde. Príjemný podvozok dobre tlmí nerovnosti na vozovke a pri rýchlejšom prejazde zákruty spoľahlivo udrží vozidlo vo zvolenej stope. Zrýchlenie je plynulé a vzhľadom na menší objem motora dostatočne razantné. Výbornú známku si zaslúži aj brzdový systém, ktorý reaguje dostatočne účinne už po ľahkom stlačení stredného pedálu. A pri cúvaní sa prenáša obraz situácie za vozidlom cez kameru na monitor, pričom nechýbajú ani farebné vodiace čiary.
Osobitnú pochvalu udeľujeme zotrvačnosti Hondy Civic, čo nepriamo vedie k nižšej spotrebe. Tlačidlom ECON sa aktivuje úsporný režim motora; po jeho aktivácii sa rozsvieti na prístroji zelený stromček a pri ekonomickej jazde svietia dva trojuholníky po stranách údaju o momentálnej rýchlosti na zeleno. Ak má vodič ťažšiu nohu, mení sa zelená postupne až na tmavomodrú. Nechýba ani nenápadný indikátor radenia rýchlostí.
Signalizácia zeleným stromčekom znamená, že je aktivovaný režim ECON. Zároveň je aktívny systém Stop & Start. ECON sa dá vypnúť a potom je akcelerácia o trošku výraznejšia. V kabíne je počas jazdy ticho, aerodynamický hluk sa neprejavuje ani pri silnejšom vetre.
Na záver to najpodstatnejšie: nový dieselový motor 1,6 i-DTEC znamená pre Civic jednoznačný a výrazný prínos. So zaradeným šiestym rýchlostným stupňom sme mali pri stovke priebežnú spotrebu len 4,2 litra, na diaľnici pri 130-ke príjemných 4,8 litra. Dosiahli sme celkový priemer 4,4 litra na 100 km a dojazd na jednu nádrž paliva 950 kilometrov. A to sme jazdili svižne, väčšinou mimo mesto a napríklad aj v kopcovitom teréne v okolí Banskej Štiavnice.
Civic 1,6 i-DTEC je jednoznačne prínosom nielen pre tých, ktorí vyznávajú úsporný štýl jazdy, ale poteší aj dynamicky jazdiacich motoristov. Nový agregát, produkujúci nízke emisie, vyrábajú pre Európu v anglickom Swindone. V budúcnosti Honda uplatní filozofiu Earth Dreams Technology u všetkých svojich pohonných jednotiek - najskôr to bude v Honde CR-V.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Honda 1,6 i-DTEC
Objem motora (cm3) 1 597
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 300
Max. rýchlosť (km/h) 207
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,6
Cena testovanej verzie 20 690 €
Najlacnejšia verzia 15 590 €
+ Výrazné plusy
Úsporný a pritom dynamický motor
Nízky aerodynamický hluk v kabíne
Príjemný podvozok, účinné brzdy
- Najväčšie mínusy
Vyčnievajúci hrot na dverách vodiča
Individuálne horšia viditeľnosť údaju o rýchlosti