Hyundai i30 1,6 CRDI Blue Drive
V preplnenej mestskej premávke, ale aj na diaľnici sa cíti tridsiatkový Hyundai ako doma. Kórejská automobilka zúročuje dosiaľ získané skúsenosti a prostredníctvom verzie Blue Drive so systémom Stop & Start prináša aj sympatický bonus navyše.
Posádku na predných sedadlách obklopuje sympaticky navrhnutý, síce jednoduchý, ale kvalitne spracovaný interiér.
Vďaka rázvoru náprav 2 650 mm majú cestujúci na predných i zadných sedadlách dostatok priestoru. Pre všetky sedadlá platí, že sú príjemným kompromisom medzi tuhosťou a mäkkosťou, čo sa na dlhších trasách prejaví v spokojnosti cestujúcich. Predné majú dobré držanie tela aj pri ostrejšom prejazde zákruty. Šofér má dobrý výhľad, avšak v určitom uhle nevidí vo vonkajších zrkadlách vozidlo vedľa seba.
Aj pri cúvaní si treba zvyknúť na silnejšie zadné stĺpiky. Volant je nastaviteľný pozdĺžne i výškovo, takže každý si bez problémov nájde správnu polohu. Komfortné ovládanie uľahčuje dobrá ergonómia – tlačidlá a kotúče klimatizácie sú na stredovom paneli prehľadne rozmiestnené. Údaje na informačnom displeji sa menia pomocou tlačidla pod kruhovými prístrojmi v dosahu vodiča. V noci pôsobí upokojujúco modré podsvietenie prístrojov aj interiéru.
Objem batožinového priestoru je 340 litrov, po sklopení delených zadných sedadiel sa zväčší na 1 250 litrov. V kufri sa nachádza pod vekom menší odkladací priestor na drobnosti (lano, lekárnička a podobne).
Jazda s modelom nižšej strednej triedy, ktorý má pod kapotou dieselový štvorvalec 1,6 CRDi, je príjemná, v kabíne neruší cestujúcich nadmerný hluk, motor reaguje dynamicky a dá sa s ním svižne predbiehať. Aj vďaka 6° manuálnej prevodovke je jazda príjemná i pri využití diaľničného limitu. Sklamaním bolo radenie rýchlosti – na testovanom aute sme mali nepresnú kulisu radenia. Brzdy zaberajú nečakane ostro, takže sa stačí jemne dotknúť stredného pedálu. Model i30 dokáže zastaviť na veľmi krátku vzdialenosť.
Na hrboľatej vozovke nás trošku vytriaslo, ale na bezchybnom asfalte (v Rakúsku) je jazda skutočne príjemná. Škoda, že v testovanom aute sme nemali tempomat, takže sme boli odkázaní na citlivú manipuláciu s plynovým pedálom. Výlučne len v kombinácii s dieselovým motorom si môžete tempomat dodatočne kúpiť za 582 €.
Pri konečnom zúčtovaní – po najazdení 700 km na jednu nádrž – nám displej ukázal kombinovanú spotrebu 5,8 l/100 km, no jazdili sme prevažne na krátke vzdialenosti, v meste a v blízkom okolí, a to pri vonkajšej teplote len tesne nad nulou. V lete a mimo mesta by sme sa možno priblížili aj priemernej spotrebe 4,5 litra, ktorú uvádza výrobca. Ale zrejme len vtedy, keby sme neprekročili rýchlosť 100 km/h. V opačnom prípade je reálna spotreba okolo 5,5 – 6 litrov.
Systém Stop & Start je dobrou pomôckou pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne. Najmä pri dlhšom čakaní na zelenú sa vypnutý motor oplatí. Opäť naskoči po stlačení spojkového pedálu a rozbehne sa skôr, než stihnete zaradiť rýchlostný stupeň. Tí, ktorý tento systém nechcú využívať, môžu ho jednoducho vypnúť tlačidlom na spodku prístrojového panelu.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Hyundai i30 1,6 CRDI
Objem motora (cm3) 1 582
Výkon (kW/k) 94/128
Krútiaci moment (Nm) 260
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Cena testovanej verzie 17 400 €
Základná verzia 8 900 €
+ Plusy
Priestor v interiéri i v kufri
Razantne reagujúce brzdy
Dobrá stabilita v zákrutách
- Mínusy
Nepresná kulisa radenia rýchlostí
Mŕtvy uhol vo vonkajších zrkadlách