Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

HunGarian Baja 2011: Do Sveta s kompaktom

Thursday, 01. 09. 2011 - 20:40, Michal Kostka   

HunGarian Baja 2011: Do Sveta s kompaktom

Koncom leta, len tri dni pred HunGarian Baja 2011, najdostupnejším podujatím Svetového pohára FIA, som na nemilé prekvapenie zistil, že môj Canon EOS 40D nespraví ani cvak. Jednoducho a prosto nefungoval. Po druhý raz za dva roky putoval do servisu, kde hovorili čosi o šachte a zrkadle a že to bude opravené tak o dva týždne a že ma to bude stáť asi 140 EUR... Nechcene som sa z pozície fanúšika-fotografa dostal do pozície fanúšika-čumila.

Michal Kostka;

Keď som však v piatok poobede so zvyškom rodiny vyrazil smerom na Győr, foťák v mojej výbave napokon nechýbal. Vďaka synovi som sa na víkend stal dočasným užívateľom kompaktu Nikon Coolpix L21. Malý foťáčik s veľkým displejom a hromadou tematických režimov. Počasie prialo, čas sme mali dobrý, nič nebránilo ponoriť sa do víru fotografického nadšenia.

Michal Kostka;

Piatkový prológ sa konal na okruhu Rábaring. Pri pohľade na trať som zaplakal nad stratou môjho Canonu, jej profil priam nabádal k využitiu v kombinácii s obľúbenou 70-200-kou (keď už na 100-400 nezvýšilo). Klesanie z lesa, následne prudké stúpanie medzi stromy a po ľavej ostrej šprint do cieľa, pred ktorým ešte číhal retardér. Zatlačil som slzu v oku a začal hľadať vhodné miesto, kde by malý Nikon našiel uplatnenie. Pokusne som zvolil režim Krajina, v diaľke už bolo počuť hukot motoru špičkového BMW X3 CC. Vozidlo sa prehnalo okolo mňa závratnou rýchlosťou a ja som zistil, že rýchlosť zoomu môjho dočasného aparátu nemôže s rýchlosťou súťažného auta súperiť. Nikon putoval naspäť do púzdra a zvyšok prológu som v páľave večerného slnka a mračnách prachu strávil v spoločnosti priateľa Heldera z Portugalska.

Michal Kostka;

Patrilo by sa spomenúť aj snaženie súťažiacich, vedzte teda že v kategórii automobilov bol najrýchlejší Leonid Novickij (BMW X3 CC), len sekundu za ním skončil domáci Erik Korda (Nissan Navara). Korda sa postaral o menší rozruch, keď sa na trati objavil až 15 minút po vozoch štartujúcich v rámci Svetového pohára. Technický komisár ho kvôli nečitateľnému sériovému číslu nádrže nepustil do „Sveta" a populárny jazdec sa musel uspokojiť so zaradením len do národného šampionátu. Tretí, rovnako o sekundu pomalší, bol Miroslav Zapletal.

Michal Kostka;

Sobotné ráno sa nedalo piatkom zahanbiť, ortuť teplomeru bola o deviatej ráno len stupeň pod magickou tridsiatkou a nemala v úmysle klesnúť. Na trať som tentoraz nesmeroval ako zvyčajne sám, ale vytvoril som dvojicu s naším psíkom. Nech aj on spozná kus sveta. Jeho prítomnosť ma značne obmedzila v pohybe a tak som musel oželieť miesto na posede, ktoré sa priam núkalo v zákrute, ktorú som si vyhliadol.

Michal Kostka;

Po prejazde prvého auta som začal špekulovať nad vlastným nastavením niektorého režimu, najviac voľnosti umožňoval režim Auto. Vyváženie bielej (denné svetlo), nútené vypnutie blesku a živé farby boli základom a vlastne aj koncom úprav. Na moje prekvapenie fotky nevyzerali úplne zle. Na displeji aparátu teda. Samozrejme, tam kde by som so zrkadlovkou za rovnaký čas spravil minimálne päť či šesť záberov mi kompakt umožnil spraviť len jeden. Musel som si dobre rozmyslieť kedy stlačím spúšť, brať do úvahy „rýchlosť" ostrenia a pohyb vozidla.

Kým ja som sa babral s foťákom, môj pes sa zabával s tenisákom a užíval si obdiv miestnych ľudí.

Michal Kostka;

Večer pri počítači mi odhalil, že obrazový výstup z Nikonu nie je celkom beznádejný a že s trochou post-procesu sa za fotky nebudem musieť hanbiť. Navyše som ako bonus mal zábery talianskej buggy Dust Devil s odtrhnutým ľavým zadným kolesom a maďarského špeciálu (so slovenským pôvodom) Impala, ktorý zas pre zmenu na strome nechal pravé predné koleso. Keďže sa na danom mieste už nič zaujímavé neudialo a do vyške 60 kilometrov vzdialeného Kapuváru, kde sa odohrali dve poobedné rýchlostné skúšky, sa mi nechcelo, sobotu som ukončil v servise a neskôr na dobrej večeri.

Michal Kostka;

Aj po druhom dni bol v čele Novickij, len o 35 sekúnd zaostával Zapletal, tretí bol ďalší Rus Boris Gadašin so 7-litrovou beštiou G-Force Proto. Súťažné skúsenosti za volantom v Maďarsku zbieral pravdepodobne druhý najznámejší Poliak histórie, štvornásobný olympijský medailista, štvornásobný majster sveta, štvornásobný víťaz Svetového pohára v skokoch na lyžiach, Adam Małysz. S atraktívnym Porsche Cayenne dokonca viedol triedu T2, potom však čosi ruplo a „Batman" dojazdil.

Michal Kostka;

V maďarskom národnom majstráku súperila už tradičná trojica Károly Fazekas, Balázs Szalay, Erik Korda. Polčasovú pozíciu lídra Fazekas už dobre pozná, na predchádzajúcich dvoch podujatiach ho však vždy v závere predbehol Szalay. Kordov 4-litrový Nissan na 7-litrových obrov nestačí a hoci sa to jeho pilotovi nepáči, vzájomné súboje väčšinou prehráva. Zvyšok maďarských účastníkov sa na troch mušketierov zvyčajne pozerá z úctivej vzdialenosti, neinak tomu bolo aj teraz.


Michal Kostka;

V noci zo soboty na nedeľu sa nad Győrom ženili všetci čerti, trať však zostala suchá ako anglický humor. S verným psom sme sa usadili v zákrute neďaleko cieľa a čakali na veľkolepú šou. Radšej ani nespomínam, že to bola opäť scéna ako stvorená pre 40D + 70-200. Prvý prejazd svojou prítomnosťou spestrilo civilné auto v ľavej ostrej hneď za horizontom. Novickij sa mu bravúrne vyhol a nechal ho v mraku prachu. Ako druhý sa do našej zóny prihnal Zapletal, s nejakou zákrutou si hlavu príliš nelámal. Vletel do poľa, vykrúžil parádne hodiny a cez pásku sa vrátil na trať. Stačilo pár ďalších áut aby sme sa rezignovane presunuli o kus ďalej, kde prach vďaka vetru strácal svoju moc.

Michal Kostka;

Neskorší prejazd motoriek nebol tak strhujúci, quady sa však predviedli v plnej kráse. A už tu bola posledná RS celej súťaže, posledné úpravy režimu (korekcia expozície -0,7), posledné fotky. Zapletal nesklamal a opäť sa netrafil do zákruty. Na panický útek zahnal nielen môjho psíka, ale aj trojicu divákov. Rýchlo a zbesilo sa snažil dohnať vedúceho Novického, proti však bola technika a tak bol napokon rád za tretie miesto. Až na koniec druhej desiatky klesol Szalay, zo stretu techniky s prírodou vyšiel Opel porazený.

Michal Kostka;

Celkovým víťazom HunGarian Baja 2011 sa stal Novickij, vďaka čomu má zisk Svetového pohára na dosah. V maďarskom šampionáte triumfoval Fazekas a to ho vynieslo aj do čela národnej klasifikácie.

Návrat ku kompaktom bol zaujímavým spestrením fotografickej rutiny, rozhodne však po ňom tak skoro netúžim a verím, že môj Canon nebude pokračovať v trende servisovania každý rok.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri