Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Honda pokračuje v elektrifikácii áut

Thursday, 25. 11. 2010 - 10:51, Ivan Václavík   

Honda pokračuje v elektrifikácii áut

Spoločnosť Honda predstavila na autosalóne v Los Angeles úplne nový koncept elektromobilu Fit EV Concept a platformu pre plug-in hybridné auto strednej veľkosti. Obe vozidlá sú súčasťou siete Honda Electric Mobility Network, ktorá predstavuje komplexný prístup značky Honda k znižovaniu emisií CO2, prostredníctvom inovatívnych produktov a technológií.

2010-honda-laas-02-fit-g.jpg

Svojim vzhľadom sa koncept Fit EV Concept veľmi blíži charakteru a štýlu pripravovaného produkčného elektromobilu Honda Fit EV, ktorý bude na japonský a americký trh uvedený v roku 2012. Úplne nová platforma pre plug-in hybridný automobil predstavuje novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie značky Honda, ktorú predstavia takisto v roku 2012.

2010-honda-laas-001-fit-g.jpg

„Dlhoročné skúsenosti Hondy s využitím elektromotorov v automobiloch nám umožnili porozumieť požiadavkám zákazníkov," uviedol Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor Co. „Podľa názoru zástupcov spoločnosti Honda musí elektromobil ponúkať vysokú úžitkovú hodnotu a jazda s ním musí byť zábavná. Schopnosti modelu Fit EV, pokiaľ ide o každodenné dochádzanie do zamestnania, budú vynikajúcim doplnkom k plne funkčným riešeniam v podobe plug-in hybridu a modelu FCX Clarity poháňaného elektrinou, vyrábanou palivovými článkami."

Model Fit EV bol skonštruovaný tak, aby spĺňal bežné požiadavky priemerného užívateľa, ktorý denne dochádza do zamestnania. Vozidlo využíva rovnaké priestorové usporiadanie pre 5 cestujúcich ako obľúbený hatchback Fit (v Európe známy pod názvom Jazz). V dobe svojho uvedenia na trh bude produkčný model Fit EV poháňaný lithium-ionovými batériami a koaxiálnym elektromotorom.

2010-honda-laas-03-fit-g.jpg

Motor s vysokou hustotou vinutia, ktorý vychádza z agregátu použitého vo vodíkovom modeli FCX Clarity, sa vyznačuje vysokou účinnosťou a výkonom. Pritom zostáva tichý i pri vysokých rýchlostiach. Maximálna rýchlosť Hondy Fit EV bude 144 km/h. Dojazd sa bude pohybovať okolo 160 km na jedno nabitie v mestskom cykle. Bude možné maximalizovať ho pomocou inovatívneho elektrického pohonného systému s tromi režimami, ktoré už našli uplatnenie v športovom hybridnom kupé Honda CR-Z. Systém umožňuje vodičovi vyberať medzi režimami ECON, NORMAL a SPORT, čím dochádza k okamžitej zmene spôsobu jazdy s ohľadom na maximálnu úsporu energie alebo na lepšiu akceleráciu.

2010-honda-laas-06-fit-ev-g.jpg

Pri jazde v režime ECON je možné reálny dojazd vozidla predĺžiť až o 17 percent v porovnaní s jazdou v režime NORMAL a až o 25 percent oproti režimu SPORT. V režime SPORT dochádza k výraznému zlepšeniu akcelerácie, a to až na úroveň porovnateľnú s vozidlom vybaveným dvojlitrovým benzínovým motorom. Špeciálny ukazovateľ vodičovi poradí, kedy vypnúť klimatizáciu alebo ďalšie príslušenstvo, aby ušetril energiu zostávajúcu v batériách.

Aby vlastníctvo elektromobilu prinieslo vodičom čo najväčšie potešenie, bude model Fit EV štandardne vybavený systémom, ktorý umožní zostať prostredníctvom inteligentného telefónu, osobného počítača alebo exkluzívneho interaktívneho diaľkového ovládača Honda v spojení s vozidlom i v čase, kedy sa toto nepoužíva. Kompaktný interaktívny diaľkový ovládač umožňuje komunikáciu bez nutnosti internetového pripojenia alebo dosahu mobilnej siete. Prostredníctvom tohto komunikačného systému môže vodič na diaľku sledovať úroveň nabitia batérie vozidla, môže spustiť nabíjanie, či zapnúť klimatizáciu - a to aj vtedy, keď je vozidlo pripojené k elektrickej sieti.

2010-honda-laas-05-fit-g.jpg

Mobilné aplikácie a webová stránka umožňujú vodičovi nastaviť zasielanie informácií o úrovni nabitia batérií vozidla, s cieľom maximalizovať mieru jeho využitia; slúži taktiež ako 24-hodinová cestná asistenčná služba a ako zariadenie na vyhľadávanie verejných dobíjacích staníc. Honda Fit EV bude vybavená štandardným satelitným navigačným systémom, ktorý ponúkne funkciu na vyhľadávanie verejných nabíjacích staníc.

Pri konštrukcii konceptu Fit EV bol kladený dôraz na jednoduché a pohodlné dobíjanie. Nabitie batérie z bežnej 120 V zásuvky trvá necelých 12 hodín. Pri použití zásuvky s napätím 240 V sa táto doba skracuje na menej, než šesť hodín.

2010-honda-laas-09-fit-ev-g.jpg

Karoséria konceptu Fit EV, vystaveného na autosalóne v Los Angeles, mala modrú perleťovú farbu Deep Clear Blue Pearl a špeciálne päťlúčové kolesá z ľahkých zliatin s modrými prvkami. Koncept sa vyznačuje unikátnymi svetlometmi z LED diód, chrómovanou prednou mriežkou, aerodynamickým nárazníkom, čírymi zadnými svietidlami, zloženými z LED diód a štítkami s označením EV. Interiéru prototypu Fit EV Concept dominujú sedadlá čalúnené ekologickou šedou bio tkaninou.

2010-honda-laas-04-fit-g.jpg

Vedľa modelu Fit EV Concept vystavili na autosalóne taktiež prototyp dobíjacieho stojanu, vyvinutý spoločnosťou Honda. Vodič len priložiť k obrazovke zvláštnu kartu a pripojí nabíjačku k vozidlu.
Plug-in Hybrid Honda

Spoločnosť Honda tiež predstavila novú platformu pre plug-in hybridný automobil, ktorá predstavuje novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie. Plug-in hybridná technológia integrovaná do platformy sedanu strednej veľkosti bola navrhnutá tak, aby čo najviac vyhovovala každodenným zvykom - umožňovala krátke časté jazdy v plne elektrickom režime a súčasne podľa potreby umožňovala jazdy na dlhé vzdialenosti. Riešenie spoločnosti Honda s dvomi motormi nepretržite pracuje v niektorom z nasledujúcich troch režimov, medzi ktorými môže plynule prechádzať: pohon len elektromotorom, pohon elektromotorom spoločne s benzínovým motorom, či priamy pohon len benzínovým motorom, čo je v tomto segmente unikátne riešenie. Pre nabíjanie batérií (spätné získavanie energie) plug-in hybrid využíva rekuperačné brzdenie.

2010-honda-laas-01-fit-g.jpg

V plne elektrickom režime vozidlo používa lithium-iontovú batériu s kapacitou 6 kWh a elektromotor s vysokým výkonom 120 kW. V rýdzo elektrickom režime má vozidlo v mestskej prevádzke dojazd približne 16-24 km a dosahuje maximálnu rýchlosť 100 km/h. Nabitie batérie z bežnej 120 V zásuvky trvá 2 až 2,5 hodiny. Pri použití zásuvky s napätím 240 V sa táto doba skracuje na 1 až 1,5 hodiny.

honda-jazz-hybrid-rearg.jpg

Vozidlo je možné prevádzkovať i v hybridnom režime, keď súčasne pracuje benzínový motor i elektromotor. Súčasťou platformy je úsporný štvorvalcový benzínový motor i-VTEC® s objemom dva litre s Atkinsonovým obehom, ktorý je spojený s elektronicky riadenou prevodovkou s plynule meniteľným prevodom (E-CVT). Generátor, ktorý je týmto motorom poháňaný, dodáva energiu do batérií, ktorá následne slúži na pohon elektromotora.
Pre úspornú jazdu s vyššou rýchlosťou je tu režim priameho pohonu spaľovacím motorom, v ktorom benzínový motor poháňa predné kolesá.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri