Euro NCAP už odmeňuje nielen hviezdičkami
Spoločnosť Honda získala Ocenenie organizácie Euro NCAP Advanced za inovácie v oblasti bezpečnosti dopravy. Euro NCAP Advanced je iniciatíva organizácie Euro NCAP, reagujúca na rýchly rozvoj nových bezpečnostných technológií, dostupných záujemcom o nové automobily, ktoré nepodliehajú žiadnemu nezávislému hodnoteniu.
Tento program je otvorený pre akýkoľvek technický systém, ktorý ponúka preukázateľný bezpečnostný prínos (bez ohľadu na to, či ide o prínos primárny, sekundárny alebo terciárny), a je v ponúke ako voliteľná výbava pre ktorýkoľvek z automobilov, testovaných organizáciou Euro NCAP. Avšak za predpokladu, že funkcia tohto systému doteraz nebola zohľadnená v hodnotení vozidla príslušným počtom hviezdičiek.
Honda dostala ocenenie za systém na zmierňovanie následkov kolízie CMBS (Collision Mitigation Brake System), čo je autonómny radarový systém umožňujúci núdzové brzdenie. Účelom systému CMBS je pomáhať predchádzať kolíziám so stojacími vozidlami a s vozidlami pohybujúcimi sa rovnakým smerom. Cieľom systému je upozorniť vodiča na hroziacu zrážku už pri nízkych rýchlostiach typických pre jazdu v meste, no rovnako tak pri vyšších rýchlostiach na cestách a diaľniciach.
Na základe štúdia štatistík nehôd v Nemecku a po prepočte získaných údajov na celú Európsku úniu Honda odhaduje, že pokiaľ by systémom CMBS boli vybavené všetky automobily, bolo by možné každý rok úplne predísť 200 000 až 250 000 nehodám alebo aspoň zmierniť ich následky.
Nový systém hodnotenia podľa metodiky Euro NCAP odráža úsilie spoločnosti Honda v oblasti celkovej bezpečnosti vozidiel v bežnej premávke a potvrdzuje výsledky interných dlhodobých bezpečnostných testov tejto japonskej značky. Skúšobné nárazové stredisko značky Honda vo výskumnom a vývojovom centre v meste Tochigi umožňuje analýzu nárazov medzi modelmi vozidiel rôznych veľkostí a hmotností. Na základe výsledkov týchto testov konštruktéri Hondy vyvíjajú riešenia, ktoré pomáhajú zmierňovať následky nehôd pre posádky vozidiel i pre chodcov. Toto univerzálne stredisko pre nárazové skúšky bolo uvedené do prevádzky v roku 2001 a je prvým uzavretým zariadením svojho druhu na svete.
Ako pracuje Collision Mitigation Brake System, ktorý umožňuje núdzové brzdenie? Pri rýchlostiach nad 15 km/h zaznamenáva pohybujúce sa i stojace vozidlá v jazdnej dráhe približne 100 m pred vozidlom. Pokiaľ systém zistí, že hrozí zrážka s niektorou z týchto prekážok, je aktivovaný proces zložený z troch fáz. V prvej fáze, približne 3 sekundy pred nárazom, je vodič na hroziace nebezpečenstvo upozornený vizuálnym a zvukovým výstražným signálom. V druhej fáze, pokiaľ systém zistí, že riziko kolízie pretrváva, (asi 2 sekundy pred nárazom) je trikrát silno pritiahnutý bezpečnostný pás vodiča a automobil začne automaticky mierne brzdiť. V konečnej fáze, kedy sa už nehode nedá vyhnúť, pritiahne systém CMBS bezpečnostné pásy cestujúcich na predných sedadlách (pomocou vratných predpínačov, ktoré majú odlišnú konštrukciu než pyrotechnické zariadenia, aktivované pri samotnej kolízii) a začne intenzívne brzdiť. Na tomto brzdení sa môže podieľať i vodič, aby bol dosiahnutý maximálny brzdný účinok.
Všetky činnosti systému CMBS sú vratné: pokiaľ je nehode zabránené, napríklad pokiaľ sa vozidlo v poslednom okamihu prekážke vyhne, je napätie bezpečnostných pásov uvoľnené a vizuálne výstrahy ustanú.
Niekoľko štúdií preukázalo, že jednou z príčin veľkej väčšiny nehôd je nepozornosť alebo nečinnosť vodiča. Cieľom systému je upozorniť vodiča na hroziacu zrážku, keďže pri takýchto nehodách sú najčastejšími úrazmi poranenia krčnej chrbtice, tkaniva hrudníku a kolien.
Na overenie správnej funkčnosti systému sa skúšobní jazdci s vozidlami blížili k stacionárnym i pohyblivým prekážkam. Aby bolo možné určiť odozvu vodiča na tieto nástrahy a výstražnú signalizáciu, boli dobrovoľníci jazdiaci za maketou vozidla, ktorá náhle začala brzdiť, úmyselne rozptyľovaní. Títo dobrovoľníci nevedeli, že maketa vozidla môže byť pred skutočným nárazom bezpečne odstránená z jazdnej dráhy. Každého dobrovoľníka použili len raz, aby sa zaistilo, že nebude kritickú situáciu predvídať.
Vo väčšine európskych krajín je systém CMBS súčasťou štandardnej výbavy Hondy Legend. V modeloch CR-V a Accord je systém k dispozícii ako voliteľná položka pre najvyššiu verziu výbavy. Dostupnosť voliteľnej výbavy sa môže v jednotlivých krajinách líšiť. V niektorých krajinách môže byť systém CMBS k dispozícii len v kombinácii s ďalšími prvkami ako súčasť balíku a nemusí byť ponúkaný na všetky varianty vozidiel. Na Slovensku je systém CMBS dostupný v štandardnej výbave Hondy Legend, vo výbave Top Executive v Accorde, respektíve CR-V.
Aktuálny systém hodnotenia Euro NCAP zaviedli vo februári 2009, pričom hodnotenie ochrany dospelých predstavuje 50 %, detí a chodcov po 20% a napokon hodnotenie dostupnosti bezpečnostných asistenčných systémov predstavuje 10%.
Podrobné informácie o technológiách ocenených v roku 2010, o ich prínose pre bezpečnosť a o automobiloch, v ktorých sú tieto technológie k dispozícii, sú teraz dostupné na internetových stránkach Euro NCAP: www.euroncap.com.
Od zavedenia nového systému hodnotenia Euro NCAP hviezdičkami sa testom podrobilo 5 modelov značky Honda: Civic, Accord, Jazz, Insight a naposledy CR-Z. Všetkých 5 modelov získalo v hodnotení5 hviezdičiek, pričom Honda Insight bola rovnako vyhlásená „najbezpečnejším hybridným vozidlom“ a zároveň sa stala 2. najbezpečnejším testovaným vozidlom za celý rok 2009. Euro NCAP ponúka spotrebiteľom realistické a nezávislé hodnotenie bezpečnostných parametrov najpopulárnejších automobilov predávaných na európskom trhu.
Táto organizácia, ktorú založili v roku 1997, je dnes podporovaná vládami siedmych európskych štátov, Európskou komisiou a motoristickými, či spotrebiteľskými organizáciami zo všetkých krajín EU. Organizácia NCAP sa rýchlo stala katalyzátorom významného pokroku v oblasti bezpečnosti nových automobilov.