Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Inšpirácia dravcami podnietila Subaru

Wednesday, 01. 12. 2010 - 20:03, Ivan Václavík   

Inšpirácia dravcami podnietila Subaru

Ako prvá značka na svete zaviedla pohon 4x4 v osobnom automobile do sériovej výroby firma Subaru. Unikátnu konštrukciu symetrického pohonu All Wheel Drive (AWD) rozvíja už 38 rokov. Systém, inšpirovaný prírodou a testovaný v extrémnych podmienkach rely, si získava čoraz viac priaznivcov - napríklad aj pre vysoký stupeň bezpečnej jazdy v extrémnych, predovšetkým zimných podmienkach.

subaru-imprezawrx-sti-05g.jpg

Unikátny symetrický pohon všetkých kolies sa stal za 38 rokov poznávacím znamením všetkých automobilov Subaru. Japonská značka ho prvýkrát použila v roku 1972 v modeli Leone. Išlo o prvé využitie pohonu 4x4 v sériovo vyrábanom osobnom automobile, dovtedy sa pohon všetkých kolies, známy aj pod anglickou skratkou AWD (All Wheel Drive), využíval iba v nákladných, armádnych a terénnych vozidlách.

subaru-leone-coupe130g.jpg

Vôbec prvým experimentom s pohonom 4x4 v osobnom automobile bol model FF dnes už neexistujúceho britského výrobcu Jensen (1966). Išlo však o malú sériu 320 vyrobených vozidiel. Priekopníkom AWD v rámci sériovej výroby bol spomínaný osobný automobil Subaru Leone, pričom pohon všetkých kolies sa už vtedy kombinoval s plochým motorom boxer s protiľahlými piestami.

subaru-leone-estate-van120g.jpg

Dnes, po 38 rokoch, využívajú symetrický pohon 4x4 všetky modely značky s výnimkou najmenšieho Justy. Rokmi zlepšovaná konštrukcia dospela do dokonalosti aj vďaka testovaniu v extrémnych podmienkach Majstrovstiev sveta v rely (WRC), v ktorých Subaru získalo šesť titulov svetového šampióna.

subaru-4x4g.jpg

Cieľom konštruktérov symetrického pohonu všetkých kolies nebolo len dosiahnuť lepšiu ovládateľnosť vozidla na rôznych povrchoch, ale chceli tiež pozdvihnúť zážitok z jazdy na vyššiu úroveň a urobiť jazdu jednoduchšou, bezpečnejšou a príjemnejšou v každej predstaviteľnej situácii.

subaru-forester004g.jpg

Príroda poskytla námet
Pri hľadaní ideálneho spôsobu pohonu sa Subaru inšpirovalo prírodou. Divo žijúce dravé cicavce totiž využívajú symetrickú formu telesnej stavby - niektoré pre rýchlosť a agilitu, iné pre čo najvyššiu stabilitu. Symetria je pri živých organizmoch základom dokonalej vyváženosti. A Subaru ju prenieslo do symetrického pohonu všetkých kolies. V kombinácii s motorom typu boxer vyvinulo pohonný reťazec s nízko položeným ťažiskom, ktorý udržiava stabilitu automobilu a zabezpečuje citlivé vykonanie každého príkazu vodiča.

subaru-impreza060g.jpg

Stabilite pomáha aj uloženie prevodovky za motorom v centrálnej línii vozidla, na ktorú nadväzuje hriadeľ, poháňajúci zadné kolesá. Perfektné rozloženie hmotnosti v strede automobilu znamená vynikajúce jazdné vlastnosti v zákrutách a dokonalú odozvu na pokyny vodiča.

subaru-outback-057g.jpg

Základným stavebným kameňom symetrického pohonu AWD je práve boxer motor. Jeho plochá konštrukcia a spôsob uchytenia umožňujú znížiť ťažisko, je však aj ľahší a kompaktnejší ako pohonné jednotky s valcami v rade alebo v usporiadaní do V. Efektívne vyváženie pohyblivých častí zasa znamená minimum vibrácií, konštrukcia spaľovania umožňuje plynulú dodávku výkonu.

subaru-outback-050g.jpg

Inteligentný diferenciál
Zásadnou odlišnosťou od konvenčných systémov pohonu 4x4 je i technológia distribúcie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Subaru sa totiž presvedčilo, že je jedno, či ide o špeciálnu rýchlostnú skúšku pretekov WRC alebo iba nabehnutie auta na vodu stojacu na ceste - vždy je životne dôležitou stabilita a ovládateľnosť vozidla.
Inteligentný systém symetrického pohonu dokáže v zlomku sekundy automaticky nastaviť optimálne množstvo krútiaceho momentu, určeného pre jednotlivé kolesá tak, aby mohli vždy využívať maximálnu priľnavosť a stabilitu, kedykoľvek to vodič potrebuje - nielen v extrémnych situáciách, ale aj počas každodenného jazdenia.

subaru-outback-n2170g.jpg

Srdcom fungovania systému je samosvorný stredový diferenciál Subaru LSD. Sofistikovaný mechanizmus riadi rozdelenie krútiaceho momentu a obmedzovanie preklzu kolies proaktívne, nie retroaktívne ako väčšina iných systémov 4x4, prijímajúcich príkazy riadiacej jednotky, reagujúcej zväčša na preklzávanie predných kolies.
Subaru LSD pracuje ako automatický uzáver diferenciálu so stálym účinkom, ktorý neustále prispôsobuje pomery sily, rozdeľovanej na jednotlivé kolesá. Táto kombinácia mechanického systému s najmodernejšími technológiami permanentne komunikuje s ostatnými technologickými prvkami Subaru, čím udržiava vozidlo maximálne stabilné a bezpečné.

subaru-justy040g.jpg

Spolu so symetrickým rozložením hmotnosti a nízko položeným ťažiskom sa stávajú jazda po komplikovanom povrchu, či prudké zmeny smeru vo vysokej rýchlosti predvídateľnými manévrami, pri ktorých už samotná konštrukcia vozidla znižuje pôsobiace priečne i pozdĺžne preťaženia. Nenecháva teda riešenie situácie výlučne na vodiča.

subaru-impreza030g.jpg

Subaru rokmi overenou konštrukciou využilo fyzikálne zákony vo svoj prospech. Bezpečnej jazde pomáha i sériový systém riadenia stability (VDC - Vehicle Dynamics Control). Jeho senzory monitorujú rýchlosť, zaradený prevodový stupeň, priečne preťaženie G, mieru smerovej odchýlky, uhol natočenia riadenia a stav brzdnej sústavy, čím priebežne analyzujú situáciu počas jazdy. V prípade potreby zasahuje VDC a stabilizuje vozidlo kontrolou výkonu, krútiaceho momentu a pribrzďovaním kolies prostredníctvom ABS - nikdy však neoberá vodiča o potešenie z jazdy.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri