Honda CR-V 2,2 i-DTEC Lifestyle
Večne mladá dáma s bohatými skúsenosťami: Nová Honda CR-V z fabriky v anglickom Swindone sa svojím zovňajškom príliš nezmenila, ale pozorné oko pri porovnávaní s predchádzajúcim modelom zbadá, že táto dáma medzi SUV si zachovala mladistvý imidž. S novým dizajnom dáva na obdiv menej vypuklé blatníky, zmizol charakteristický previs vpredu a zadný nárazník pôsobí menej mohutne. I zakončenie piatych dverí je ploché, bez zaoblenia v spodnej časti.
Sú to iba detaily, ktoré však karosériu zjemnili, pričom v balíku Robust (do konca marca len za 150 € - inak 1 500 €) sú aj štýlové prahové stúpačky pod zadnými dvermi, ochranná lišta hrany batožinového priestoru a spodný kryt predného i zadného nárazníka. Navyše, na Honde CR-V plasty bočných dverí prekrývajú prahy, takže pri vystupovaní nehrozí zašpinenie nohavíc. Toto vtipné riešenie považujeme pri vozidle SUV za mimoriadne užitočné.
Karoséria je rovnako dlhá i široká ako predchádzajúca, zhodný je tiež rázvor. Nepatrné zníženie strechy o 3 cm a zvýšenie svetlej výšky zo 155 na 165 mm si prakticky neuvedomíte, no pravdepodobne zaregistrujete nižšiu nakladaciu hranu. V kabíne je doslova kráľovský priestor pre všetkých pasažierov, ktorí majú k dispozícii pohodlné (vpredu vyhrievané) sedadlá s kvalitným protišmykovým čalúnením. Škoda, že sedáky nie sú dlhšie...
Mimoriadne nás zaujalo sklápanie zadných sedadiel. Stačí potiahnuť za látkové uško po bokoch sedadiel (prípadne z kufra) a všetko ostatné zariadi automatika: sedák sa bez dotyku ruky ihneď vyklopí, operadlo sa sklopí a súčasne s tým sa sklopí i hlavová opierka. Pekné divadielko s praktickým efektom! Plocha batožinového priestoru sa tak zvýši z 589 litrov na 1 669 (po strop). Vznikne prakticky rovná podlaha, kde môžete prevážať i rozmernejšie predmety.
Obľúbené denné svietenie LED je súčasťou svetlometov, nový model CR-V má tiež osvetlenie zákruty po natočení volantu. Chválime tradične veľké vonkajšie zrkadlá, aj umiestnenie radiacej páky na stredovej konzole - teda v blízkosti trojramenného volantu. Na ňom sú tlačidlá na ovládanie audiosústavy (vľavo) i tempomatu, medzi ramenami volantu sú ďalšie tlačidlá na ovládanie telefónu a informačného systému. Koleno si môže vodič (ale aj spolujazdec) oprieť o mäkké čalúnenie na stene stredovej konzoly. Maličkosť, ktorá poteší najmä na dlhšej trase...
Interiér je výborne odhlučnený a počas šoférovania sme si prakticky ani neuvedomili, aký prevodový stupeň máme zaradený; indikátor radenia nás však vždy zavčasu upozornil na vhodnosť preradenia rýchlosti. Manuálna prevodovka je 6-rýchlostná, na testovanom aute však nebolo radenie také mäkké, aké sme očakávali. Klasická páka ručnej brzdy je bližšie pri sedadle šoféra, čo je lepšie ako experiment s madlom. Medzi prednými sedadlami sú až tri držiaky na fľaše s nápojmi.
Prístrojový štít pred vodičom je prehľadný, v kruhu rýchlomera sa nachádza informačný displej so všetkými potrebnými údajmi. Dajú sa posúvať hore i dolu. Po stlačení gombíka ECON sa kruh okolo rýchlomera sfarbuje na zeleno alebo na bielo - podľa toho, či šofér jazdí v úspornom štýle alebo plytvá palivom. Oblé tvary palubnej dosky nechávajú viac priestoru cestujúcim vpredu, odkladacia priehradka pred spolujazdcom je dostatočne veľká a v strope nechýba zaoblené zrkadlo na sledovanie pasažierov vzadu.
Honda CR-V určite i naďalej patrí k najlepším športovo úžitkovým vozidlám (SUV) na trhu. Osvedčený dieselový motor 2,2 i-DTEC zostal takmer nezmenený, jeho prednosťou je plynulý rozjazd od voľnobehu; už pri 2 000 otáčkach nastupuje maximum točivého momentu. Spotreba závisí od štýlu jazdy, ani pri vysokej rýchlosti a častej akcelerácii však nie je vyššia ako desať litrov. Kto si zvolí bežný úsporný štýl jazdy (rešpektujúc indikátor radenia), u toho sa spotreba v meste, či na diaľnici udrží na siedmich litroch. S aktivovaným tempomatom sme na rovine jazdili stovkou za 5,2 litra, pri ustálených 130 km/h to bolo pod sedem litrov a celkový priemer po najazdení 800 km na jednu nádrž bol 6,7 l/100 km. A to navzdory nižšej vonkajšej teplote a jazde na zimných pneumatikách.
Modernizovaný pohon všetkých kolies funguje automaticky a prispôsobuje sa aktuálnym prevádzkovým podmienkam. Napríklad pri rozjazde sa väčšia časť krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá. Účinok tohto preskupenia sily sme si overili v prudkom 14% stúpaní po zasneženej lesnej ceste nad Trnavú Horu neďaleko Hronskej Dúbravy. Nový pohon všetkých kolies Real Time AWD vníma údaje o trakcii jednotlivých kolies a náklone vozidla. V určitých situáciách (jazda do kopca, či na snehu) sa potom prenáša na zadné kolesá viac točivého momentu, než na predné.
Najmä spočiatku testovania sme si museli zvyknúť na iný účinok spojkového pedálu - ten je presný, kladie iba mierny odpor, avšak spojka (čo nie je bežné) zaberá až v hornej časti. A tak sa nám zopárkrát stalo, že sme v záverečnej fáze pustili pedál spojky skôr a rýchlejšie, než to bolo potrebné. Výsledkom bol mierny skok auta dopredu... No v tomto prípade bola chyba jednoznačne na našej strane.
Počas testovania sme zišli aj mimo spevnenú vozovku a v lese Honda CR-V verne kopíruje terén, pričom aj cez nerovnosti sa prenáša zľahka, takže môžeme jednoznačne konštatovať, že medzi autami kategórie SUV patrí k najpohodlnejším. Technickým riešením, kvalitou spracovania i poriadnou dávkou chytrých riešení má v kategórii SUV určite miesto na špici pelotónu. Nájsť na nej výrazné slabiny sa nám nepodarilo. Azda, že uhol otvárania piatych dverí je malý a sedáky sú krátke.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Honda CR-V 2,2 i-DTEC
Objem motora (cm3) 2 199
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,8
Cena testovanej verzie 31 690 €
Najlacnejšia verzia 20 990 €
+ Výrazné plusy
Výborná ovládateľnosť, tlmenie nerovností
Priestorný, dobre odhlučnený interiér
Systém sklápania zadných sedadiel, kryté prahy
- Najväčšie mínusy
Spojka v testovanom aute zaberá v hornej časti
Malý uhol otvárania piatych dverí