Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Citroën C-Elysée 1,6 HDI Exclusive

Thursday, 31. 01. 2013 - 09:54, Ivan Václavík   

Citroën C-Elysée 1,6 HDI Exclusive

Za menej peňazí viac úžitku: Bezprostredne po otestovaní liftbacku Škoda Rapid sme presadli za volant jeho veľmi blízkeho konkurenta - tým je sedan Citroën C-Elysée. Pod kapotou najnovšieho francúzskeho modelu sme mali tradičný dieselový motor (kým v Rapide tichý benzínový 1,2 TSI), takže po motorickej stránke nebudeme tieto dve autá porovnávať.

c-elysee-7547g.jpg

Podvozkovo sa nám Rapid pozdával o máličko lepší (mäkší, neutrálny v zákrute), disponoval lepšie využiteľným batožinovým priestorom, mal vynikajúce kúrenie, avšak v interiéri sme sa jednoznačne cítili „ako doma" vo francúzskom sedane. Ten mal, okrem iného, príťažlivý dizajn prístrojového panelu, menší priemer volantu, pričom jeho veniec je v spodnej časti skosený. To všetko vytvára príjemnú atmosféru v kabíne. A svetlá dekorácia prístrojovému panelu naozaj sluší. Škoda, že volant sa dá posúvať len výškovo, aj to iba v minimálnom rozsahu.

c-elysee-7541g.jpg

Keďže Citroën používa číselné označenie svojich modelov, niekoho možno prekvapí názov Elysée. Vysvetlenie je jednoduché: v Číne takto Citroën už niekoľko rokov označuje lacné sedany. Názov je priamo odvodený od bulváru Champs Elysée, na ktorom sa stretáva celý svet. Hlavným zámerom bolo vytvoriť lacný, ale kvalitný automobil pre celý svet a to sa Citroënu podarilo.

c-elysee-7544g.jpg

Ovládanie informačného systému je na páčke stieračov, na samostatných satelitoch pod volantom sa nachádza ovládanie tempomatu a rádia (vpravo). Ovládanie audiosystému na satelite pod volantom je však vyhradené iba pre verziu Exclusive, ktorú sme testovali. Inak je regulovanie hlasitosti rádia pod displejom iba nepochopiteľne  miniatúrnymi tlačidlami, ktoré vodič nahmatá len za cenu toho, že ich očami vyhľadá (a teda na sekundy stratí kontakt s vozovkou).

c-elysee-7551g.jpg

Na druhej strane palubný počítač s pamäťou pre dve hodnoty priemernej spotreby (štandardne od základnej výbavy), ktorý má spoločný displej s rádiom, sa v takýchto lacných autách len tak nevidí. Odkladacia priehradka pred spolujazdcom je doslova obrovská, dostatočne veľké odkladacie priestory sú aj vo dverách, ale tým sú ďalšie možnosti vyčerpané, ak neberieme do úvahy menšiu priehradku pod lakťovou opierkou. Slabinou je takisto nastavovanie vonkajších zrkadiel - hoci túto činnosť za jazdy prakticky nerobíte. Ovládač je totiž skrytý pod volantom v spodnej časti prístrojovej dosky.

c-elysee-7537g.jpg

Veľkú výhradu máme aj voči štyrom tlačidlám na elektrické otváranie okien, ktoré sú - podľa nášho názoru - nevhodne rozmiestnené na stredovej konzole pred radiacou pákou. Cestujúci na zadných sedadlách môžu sklá na dverách sťahovať tlačidlami na úpätí stredovej konzoly, čo je taktiež netradičné riešenie. Takéto usporiadanie totiž nemusí vyhovovať práve preto, lebo sme si navykli ovládače okien hľadať na lakťových opierkach dverí. Hoci - na všetko sa dá zvyknúť.

c-elysee-7540g.jpg

Aj na veko kufra, ktoré sa dá otvoriť len tlačidlom na palubnej doske alebo na kľúči. Inak sa dovnútra nedostanete. Okrem toho závesné ramená po zatvorení veka zasahujú hlboko do priestoru kufra. Odhliadnuc od menej praktického vstupného otvoru - čo je slabinou každého sedanu - batožinový priestor svojím objemom 506 litrov patrí v triede medzi najväčšie.

c-elysee-7539g.jpg

Oproti svojmu súrodencovi (Peugeot 301) je C-Elysée subtílnejší, má iné nárazníky, blatníky, iné svetlá vpredu i vzadu, kapoty a keď ich postavíte vedľa seba, sú rozlíšiteľné veľmi ľahko. Vnútorný priestor na predných (vyhrievaných) sedadlách je veľkorysý, vzadu majú pasažieri taktiež potrebné miesto i na nohy, čo vyplýva z najdlhšieho rázvoru v tomto segmente. Cez dostatočne veľké dvere sa pohodlne nastupuje, takže C-Elysée je skutočne typický rodinný automobil. Napriek niektorým mínusovým položkám - tam patria aj dve pevne integrované opierky hlavy bez možnosti výškového nastavenia - ho môžeme odporúčať ako výhodnú voľbu za málo peňazí.

c-elysee-7542g.jpg

Odhlučnenie turbodieselového motora nepatrí medzi jeho silné stránky, v kabíne bola hladina hluku pomerne silná. Má však výborný ťah už od nižších otáčok a po ich zvýšení dosiahnete aj výraznejšiu akceleráciu. Spotreba paliva sa v meste udrží do šiestich litrov, mimo mesto potom v medziach 4 - 5 litrov. Pri stovke sme s aktívnym tempomatom jazdili po rovine za 3,7 litra! Na diaľnici, pri zaradenej päťke, sme takisto s tempomatom mali priebežnú spotrebu 4,7 l/100 km. Aj vďaka umiernenej konzumácii nafty má Citroën C-Elysée dojazd až 900 kilometrov. V kombinovanom režime nám displej ukázal po najazdení 4 500 km lichotivý priemer 5,1 l / 100 km, resp. po 1 000 km dynamickej jazdy 5,4 litra. Klobúk dolu...

c-elysee-7545g.jpg

Pri rýchlejšom prejazde zákruty nás ľahký sedan prekvapil výraznou nedotáčavosťou, takže - na rozdiel od Škody Rapid - sme sa nevyhli korekciám pomocou volantu. Avšak toto auto nie je určené na rezanie zákrut, ale ako pohodlný a cenovo prijateľný rodinný automobil. Pri silnom bočnom vetre si vďaka dobrej aerodynamike zachoval potrebnú stabilitu a stopový polomer otáčania 5,35 m postačuje, aby ste so 4,5-metrovým autom bez problémov vymanévrovali aj v stiesnených podmienkach.

c-elysee-7546g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Citroën C-Elysée 1,6 HDI

Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 68/92
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3

Cena testovanej verzie 13 190 €
Najlacnejšia verzia 8 490 €

+ Výrazné plusy
Moderný dizajn prístrojového panelu
Veľký objem batožinového priestoru
Ovládanie tempomatu a rádia na satelitoch
Objemná odkladacia priehradka pred spolujazdcom
- Najväčšie mínusy
Ovládače na otváranie okien pri páke radenia
Pánty veka zasahujú hlboko do priestoru kufra
Neprehľadný panel ovládania rádia
Ovládač vonkajších zrkadiel skrytý pod volantom

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri