Honda Civic 1,8 GT
Honda rozšírila počet rôznych vybavení svojho úspešného päťdverového modelu Civic 5D o športovú edíciu GT. Výbava vychádza z verzie Sport s motorom 1.8 i-VTEC a obsahuje niekoľko dizajnových prvkov, ktoré podčiarkujú športové rysy tohto auta. Konkrétne je to predná maska chladiča s voštinovou mriežkou, spodné časti nárazníkov i lemy kolies sú lakované vo farbe vozidla. Všimli sme si aj 17-palcové kolesá z ľahkých zliatin. V rámci akciovej ponuky platnej do 30.6.2010 je cena 18 790 €, teda rovnaká ako s výbavou Sport.
Hlavnou novinkou v interiéri sú nové poťahy sedadiel s kombináciou kože a textilu, ktoré majú protišmykovú úpravu a sedí sa v nich nanajvýš pohodlne. Veko nádrže, kľučky dverí a ďalšie doplnky v interiéri majú farbu tmavého chrómu. Civic GT je k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: metalická Alabaster Silver, dve perleťové Crystal Black a Deep Sapphire Blue, ale najtypickejšia je klasická červená Milano Red, ktorú farbu mal aj testovaný Civic GT so stále nadčasovou konštrukciou.
Keď sme ho preberali od importéra Hondy na Slovensku Civic GT, na ukazovateli svietilo iba 1 900 km. Na interiér sme už boli zvyknutí z predchádzajúcich testov tohto modelu nižšej strednej triedy, a tak iba konštatujeme, že nevšedný dvojzónový prístrojový panel informuje vodiča o všetkých podstatných údajoch. V jeho zornom poli - v strede otáčkomera - sa nachádza informačný displej; tlačidlo ovládania je na ramene volantu. Všetky dôležité údaje sú v zornom poli, takže nepotrebujete odvracať pozornosť od situácie na ceste. Hlavné kontrolné a ovládacie prvky sú pohodlne prístupné na volante alebo okolo neho. Veľkou prednosťou každej Hondy je ergonómia a Civic GT nie je výnimkou.
Nová priekopnícka konštrukcia súčasného modelu Civic ho posúva z prítomnosti do budúcnosti. Zadný spojler dodáva autu výrazný športový nádych, lenže prekáža vo výhľade dozadu. V kabíne je maximálny priestor aj na zadných sedadlách, ale predné sa nám zdali vo verzii GT zbytočne široké, takže telo v nich nie je pevne fixované. Ich posun je však dostatočne veľký, takže vhodnú pozíciu v nich nájdu aj dlháni. Predné stĺpiky čiastočne prekážajú vo výhľade, ak vodič sedí viac vzadu.
Cestujúci na zadných sedadlách majú takisto dostatok miesta i pohodlia, a to aj nad hlavami. Veľmi sa nám páčil mimoriadne jednoduchý systém sklápania zadných sedadiel, ktoré sa dajú jednoducho zložiť tak, že do vytvoreného priestoru s rovnou podlahou bez problémov umiestnite bicykel priamo z chodníka. Aby bol plne využitý úložný priestor v zadnej časti vozidla, dajú sa zadné dvere otvoriť až do uhla 80°.
V súlade s aerodynamickým tvarom a športovým vzhľadom je Civic GT vybavený motorom s technológiu i-VTEC poslednej generácie, ktorý má tichý chod a solídne stádo koníkov. Podvozok je mierne tvrdší, no práve preto GT dobre drží stopu v zákrutách. Nekompromisný účinok bŕzd považujeme u Hondy za samozrejmosť. Karoséria odolávala náporu vetra s rýchlosťou až okolo 100 km/h bez najmenšieho vybočenia z priameho smeru jazdy, o čom sme sa presvedčili počas vyčíňania silného vetra v polovici mája.
Vari jedinou výraznou slabinou tohto príjemného auta je spotreba. Optimistickému údaju výrobcu sme sa priblížili len pri vyslovene ekonomickom štýle jazdy, ku ktorému nás nabádali zelené trojuholníčky (up/down) na hornom poschodí prístrojového panelu. Ak sme - v súlade so vzhľadom verzie GT - prišliapli plynový pedál, hneď nám pribúdali obdĺžničky na kontrolnom ukazovateli. Tie informujú vodiča o momentálnej spotrebe. Ani dojazd nás neohúril - na jednu palivovú nádrž sme odjazdili iba 550 km. Naša priemerná spotreba bola 8,5 litra na 100 km. Samozrejme, na šestke sme s aktivovaným tempomatom dosiahli na rovine pri rýchlosti 100 km/h priemernú spotrebu len päť litrov; na diaľnici pri 130 km/h to bolo sedem. Najekonomickejšia spotreba je pri jazde so šiestimi zelenými kontrolnými guľôčkami, no to zodpovedá na šestke rýchlosti okolo 90 km/h.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Honda Civic 1,8 GT
Objem motora (cm3) 1 799
Výkon (kW/k) 103/140
Krútiaci moment (Nm) 175
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,7
Cena testovanej verzie 18 790 €
Základná verzia 15 990 €
+ Plusy
Veľmi dobrá ergonómia, veľa informácií
Stabilný podvozok, dobré brzdy
Veľkorysý priestor v kabíne
- Mínusy
Vyššia spotreba pri rýchlej jazde
Zbytočne široké predné sedadlá
Kľúč (stále) nie je sklápací