Fiat Ducato 3,0 CNG Natural Power
Na jar v roku 2006 sa predstavila nová generácia dodávkových automobilov troch značiek – FIAT Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Záujemcovia o úžitkové verzie dnes majú na výber viacero rôznych kombinácií podľa dĺžky rázvorov, výšky vozidla a tiež podľa dĺžky karosérií. Na test nám importér poskytol najnovšiu generáciu Fiatu Ducato CNG s pohonom na zemný plyn a trojlitrovým benzínovým agregátom v zálohe. Prakticky sa dá jazdiť iba na zemný plyn a keď sa minie, systém sa automaticky prepne na benzínový pohon.
Prvé, čo sme si v tejto dodávke uvedomili už po prvých kilometroch, je nezvyčajné ticho v kabíne. Platí to však len do rýchlosti 100 km/h, nad touto hranicou sa vnútorný hluk na diaľnici zvyšuje a rušivo tiež pôsobí vŕzganie karosérie v zadnej časti nákladového priestoru. Medzi negatívne postrehy patria aj v rohoch nedoliehajúce plastové dvierka pod stredovou konzolou a pred spolujazdcom.
Ducato CNG môže dosiahnuť najvyššiu technicky prípustnú hmotnosť až 3 500 kg a na toto je dobre pripravený i brzdový systém. Okrem toho nás potešila prekvapujúco dobrá akcelerácia i stabilita vozidla takže nič nebráni svižnej jazde. S predným pohonom sme od prvého testovacieho dňa získali istotu, že aj pri rýchlom prejazde zákruty sa vozidlo bezpečne udrží vo zvolenej stope. Zadná náprava prakticky vôbec neodskakuje od vozovky. Tento dodávkový automobil s prípustnou hmotnosťou 3 500 kg je vynikajúcim prostriedkom na prevážanie väčšieho množstva nákladu, respektíve objemnejších a ťažších predmetov. Dĺžka ložnej plochy je 3,1 m, šírka 1,9 m (medzi podbehmi 1,4 m).
Pri nakladaní sú veľmi praktické bočné posuvné dvere. Zadné sa dajú otvoriť až do uhla 180 stupňov, predné takmer do pravého uhla. Nakladanie tovaru uľahčujú bočné posuvné dvere na pravej strane, cez ktoré bez problémov naložíte europalety. Nakladacia hrana je nad zemou vo výške iba 55 centimetrov. Symetricky delené (krídlové) zadné dvere mali v prípade testovaného Ducata sklené výplne, takže vodič má dobrý prehľad nielen o náklade, ale aj za vozidlo. Odisťujú sa tlačidlom v interiéri alebo na diaľkovom ovládači, inak sú všetky dvere automaticky zablokované.
V kabíne nájdete veľké množstvo rôzne tvarovaných odkladacích priestorov, pod stropom v nákladnom priestore je praktická priehradka po celej šírke kabíny. Šofér má dobrý výhľad na všetky smery cez veľké predné sklo. Orientáciu po bokoch vozidla mu uľahčujú veľké dvojité vonkajšie zrkadlá (elektricky nastaviteľné), v ktorých sa dá sledovať, kadiaľ idú zadné kolesá. To sa nám osvedčilo najmä pri parkovaní v stiesnených podmienkach, ak sme nechceli zachytiť kolesom o obrubník. Ani v úzkych priestoroch sme nemali s Ducatom – napriek jeho mohutnosti – problém manévrovať. Pritom na dĺžku meria 5,4 m a na šírku dva metre.
Najmä predná časť vozidla má zaujímavé tvary, zaujali nás „usmievavé“ svetlomety a dizajn nárazníka i prednej masky. Celkový dizajn je dielom Giorgetta Giugiara, ktorý sa údajne inšpiroval rýchlovlakmi. Výsledkom jeho snahy je vynikajúci súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,31, čo je porovnateľné s osobnými automobilmi. Presvedčili sme sa, že táto dodávka – v roku 2009 bola na Slovensku najpredávanejšia – má malú citlivosť na bočný vietor. Dojazd je pomerne veľký, pričom výhodou je lacnejšie tankovanie pri jazde na stlačený zemný plyn (CNG).
Porovnanie znesie aj interiér – nastupovanie je vďaka schodíku pohodlné, šofér i spolujazdec na dobre tvarované sedadlo doslova vhupnú. Usporiadanie a čitateľnosť všetkých ukazovateľov je na výbornej úrovni, rovnako ako dosiahnuteľnosť ovládačov vrátane radiacej páky na stredovej konzole. V strede prístrojového panelu je užitočná výklopná podložka na písomnosti. Po jej stranách sa dopredu k čelnému sklu zvažujú priehlbiny, ich poslanie sme však nepochopili, lebo čokoľvek v nich odložené sa počas jazdy dlho neudrží na mieste. V operadle stredného sedadla je výklopný stolík. Nielen krajný spolujazdec, ale aj pasažier v strede má na strope držadlo, aby mohol stabilizovať svoju polohu v zákrute.
Medzi údajmi na prístrojovom paneli je tiež ukazovateľ zásoby stlačeného zemného plynu. Keďže pätica tlakových zásobníkov na 36 litrov plynu je pod podlahou vozidla, nie sú jeho prepravné možnosti znížené. Aj keď ukazovateľ paliva (benzínu) pôsobí mohutne, plná nádrž (14,5 l) znamená dojazd len po najbližšiu čerpaciu stanicu s CNG. A na Slovensku ich je zatiaľ žalostne málo...
Základné technické údaje testovaného vozidla
FIAT Ducato 3,0 CNG
Objem motora (cm3) 2 999
Výkon (kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 155
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 13,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,8 kg CNG na 100 km
Cena testovanej verzie 48 000 €
Základná verzia 38 210 €
+ Plusy
Mimoriadne ticho v kabíne
Výborná akcelerácia, brzdy
Automatické prepnutie z CNG na benzín
- Mínusy
Nekvalitné plasty a vŕzganie karosérie zozadu