FIAT 500 Twin Air 0,9T
Na počiatku motorizácie ľudstva bol jednovalcový motor, ktorým pán Benz poháňal svoju trojkolku. Potom pribudol ešte jeden valec, potom boli štyri, neskôr šesť, dvanásť.... A teraz sa medzi najmodernejšie automobily priplietol akýsi motorček s dvoma valcami, ktorý si trúfa držať krok v rýchlej premávke 21. storočia. Belások sa nestratí ani v záplave áut .
Nie, to nie je fikcia, takúto trúfalosť si dovolil FIAT a ponúka verejnosti svoje miniauto, ktoré má pod prednou kapotou len dva valce. FIAT 500 TwinAir v charakteristickej belasej farbe sme testovali nielen v meste, ale aj na diaľnici do Brna a späť - a nevychádzali sme z údivu, čo všetko tento trpaslík dokáže. A z údivu nevychádzali ani tí, medzi ktorými sme sa v hustej mestskej premávke svižne prepletali.
Nechcel tomu veriť ani šofér rýchleho športiaku, ktorý belasú päťstovečku predbiehal silou mocou v zákrute dvojpruhovej cesty a nebyť nášho duchaprítomného pribrzdenia vo výjazde, asi by sme obaja skončili mimo cestu.
TwinAir vás uchváti svojím charakterom: húževnaté dva valce, nezameniteľný vrčiaci zvuk s jemnými vibráciami, motokárový podvozok, hravý interiér - skrátka belások na zjedenie... V mestskej premávke poletuje z pruhu do pruhu ako motýľ, bez toho, aby niekoho ohrozil, keďže je taký drobný, že aj v malej medzere medzi autami je pre neho veľa priestoru. Nehovoriac o parkovaní. Auto výborne sedí na vozovke, na ostro reagujúce brzdy sa môžete spoľahnúť. Chvíľami si pripadáte, ako keby ste jazdili s motokárou, či štvorkolesovým motocyklom.
Ľudia na chodníkoch si ho obzerajú, rovnako aj pasažieri v okolo jazdiacich vozidlách. Jazda s Fiatom 500 Twin Air je určite príjemná - ak sa zmierite s tým, že je to iba „stavebnička z kinder vajíčka".
Motor je pružný, dynamický, aj keď chvíľku trvá, než sa turbo naplno roztočí. Otáčky treba držať aspoň na hranici 2 000, inak malý motorček dôrazne zaprotestuje a sťaží akceleráciu svojou neochotou. Ale pri správnom tempe je jazda s dvojvalcovou päťstovkou nielen v meste, no aj mimo neho naozaj príjemne dynamická, ba subjektívne dynamickejšia, než napovedajú technické údaje. Jednoznačne má na tom veľkú zásluhu točivý moment 145 Nm.
Šofér si môže tlačidlom zvoliť režim ECO alebo športový. V prvom prípade sme jazdili rýchlosťou 100 km/h za 4,2 litra a na diaľnici (130 km/h) za 5,6 l. Keď sme vypli ECO, spotreba so zaradeným piatym stupňom pri rovnakých rýchlostiach stúpla na 5,3 a 7,1 litra. Celkový priemer v kombinovanom režime sme ustálili na konci testu - po odjazdení 500 km na jednu nádrž - na 6,5 litra. Údaj výrobcu v kombinovanom režime (štyri litre) považujeme v bežnej premávke za úsmevnú fikciu.
Pri ekonomickom nastavení nám „radil" indikátor radenia prevodových stupňov, v určitých fázach sa však prejavoval nadmieru iniciatívne a predčasne nám odporúčal päťku namiesto štvorky aj keď otáčky motora potom klesli na neúnosnú mieru. V športovom režime je dynamika prekvapujúco výrazná.
Radenie 5°prevodovky je trošku gumové, no presné, s krátkymi dráhami jednotlivých stupňov. Výrazne účinný je posilňovač riadenia, ktorý vytvára dojem, že na riadení je veľká vôľa. Príplatkový systém Start&stop je diskutabilný; veľa neušetrí, no v určitých situáciách vodičovi skôr komplikuje pohotový rozjazd na zelenú. Ak je aktivovaný a na križovatke sa vypne motor, ten sa opäť rozbehne až po stlačení pedála spojky alebo tlačidla, ktorým sa inak vypína. Osobne som príplatkový Start&stop vypínal, čo je však nutné opakovať po každom novom odomknutí auta.
Po zaradení spiatočky sa automaticky rozbehne zadný stierač (ak sú v činnosti predné) a dobrým pomocníkom sa ukázali byť cúvacie senzory. V testovanom Fiate 500 nechýbala ani automatická klimatizácia, možnosť nastavenia 18 rozhlasových staníc (trikrát po šesť), či elektrické sťahovanie okien. Atmosféru v kabíne spríjemňuje presklená strecha s efektnou posuvnou roletkou. Sklo si môžete odsunúť a mať výhľad na oblohu alebo len vyklopiť; príjemným prekvapením je, že počas jazdy nevzniká pri vyklopení žiadny hluk - a to ani na diaľnici.
Na volante (s trošku veľkým priemerom) sú tlačidlá na ovládanie audiosústavy. Uchopenie bezpečnostného pásu zo sedadla vodiča je pomerne komplikované - jednoznačne treba urobiť tento úkon pred naštartovaním. Šofér si musí zvyknúť i na nezvyčajne vysoké sedenie. Predné sedadlá sú tvarované tak, aby sa do auta vošli aj dvaja vyšší dospelí ľudia; vzadu je však miesta len pre postavy do 165 cm. Zozadu je vystupovanie pomerne zložité, čo je dané rozmermi tohto miniauta.
Malá veľká legenda sa po 50 rokoch vydáva po stopách svojho slávneho predchodcu. Reminiscenciu na pôvodný Fiat 500 dotvára prístrojový panel vo farbe karosérie, s bielym volantom a dekorom. Súčasný FIAT 500 je dnes presne také retro, ako má byť. Unikátne vozidlo, ktoré v automobilovom svete nemá obdobu.
K štýlovému autu patrí aj veľmi štýlový dvojvalcový motor MultiAir, ktorý je navyše nad očakávanie dynamický. Roztomilý Twin Air si však od šoféra a posádky vyžaduje určité drobné ústupky, napríklad čo sa týka vibrácií a vrčiaceho agregátu...
Základné údaje testovaného auta
FIAT 500 Twin Air
Objem motora (cm3) 875
Výkon (kW/k) 63/85
Krútiaci moment (Nm) 145
Max. rýchlosť (km/h) 173
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,0
Cena testovanej verzie ? €
Najlacnejšia verzia ? €
+ Plusy
Štýlový dizajn karosérie a interiéru
Ostré brzdy s rýchlym nástupom
Dynamické jazdné vlastnosti
- Mínusy
Reálne vyššia spotreba, než uvádza výrobca
Málo miesta na zadných sedadlách
Volant nastaviteľný len výškovo