Mazda2 AT 1,5 MZR
Stvorená do premávky v meste. Kto sa spredu pozorne zahľadí na súčasný model Mazda2, rýchlo zbadá rozdiely oproti modelu z roku 2009. Veľký otvor pred chladičom má opačne skosené uhly, výraznejšie sú rámčeky okolo hmloviek. Motory zostali bez zmeny, ale v modeli, ktorý sme testovali, po novom úradovala automatická prevodovka.
S osvedčeným motorom 1,5 l si rozumieme - ak použijeme terminológiu meteorológov - striedavo oblačno. Dynamika je dobrá, ale reakcie automatiky občas nevyspytateľné. Ak potrebujete súrne zrýchliť, pohonné ústrojenstvo na sekundu zaváha, no vzápätí sa motor rozbehne do maximálnych otáčok. Keďže nie je k dispozícii tzv. sekvenčné radenie, nezostáva iné, len ubrať plyn a vzápätí ho pridať.
Ak zvolíte pokojný štýl jazdy a na predbiehanie si necháte dlhšiu vzdialenosť, automatika vám vyhovie bez reptania a ihneď. V oboch prípadoch platí, že brzdy (ak je to nevyhnutné), reagujú ostro, s náležitým účinkom.
V zákrute Mazda2 výborne drží stopu, no ak nemáte verziu s manuálnou prevodovkou, neodporúčame ostrý športový prejazd. Istotne aj vďaka tvrdšiemu podvozku je výborne ovládateľná a najmä v meste s ňou môžete pocítiť skutočnú radosť z jazdy. Pri rozbiehaní na zelenú určite prekvapíte šoférov v okolitých autách razantným zrýchlením. Rozjazd na krátky prvý stupeň je svižný aj bez toho, aby ste sa nejako zvlášť usilovali šliapať na pedál.
Pravda, musíte si rozmyslieť, či chcete jazdiť úsporne alebo dynamicky. V meste nie je ani jedno rozhodnutie problémom. Veď práve preto sa v Mazde odhodlali dať aj do tohto malého auta automatickú prevodovku. Má síce len štyri stupne, ale jej priamočiare ovládanie je voči šoférovi ústretové a nemusí sa dlho zaťažovať slalomom medzi písmenami. Hoci chvíľami môže stratiť prehľad, v ktorej pozícii sa radiaca páka práve nachádza, lebo sledovať počas jazdy indikáciu na displeji medzi prístrojmi nedokáže v hustej premávke ani skúsený šofér...
Uloženie prednej nápravy je tuhé, zrejme aj preto je riadenie presné. Malé, ľahké auto je stabilné aj na hrboľatom povrchu, či vo vetre. Pri rýchlosti nad 100 km/h sa však prejavia očakávané neduhy - Mazda2 s krátkym rázvorom a tuhým podvozkom je precitlivelá na nerovnosti, hlučnejšia a na diaľnici pôžitok z jazdy vyprcháva.
Ale v meste sa cíti Mazda2 s automatickou prevodovkou ako ryba v kvalitnej vode. Okrem výbornej manévrovateľnosti načim chváliť i dobrý výhľad cez rozmerné čelné sklo. Subtílne stĺpiky vôbec neprekážajú a nad nízkou spodnou hranou bočných okien má šofér dobrý prehľad o dopravnej situácii. Vonkajšie zrkadlá sú síce malé, ale je v nich dostatočne zreteľná informácia o premávke.
Skúsili sme zosúladiť naše predstavy s počínaním automatickej prevodovky a keď sme zvolili kompromis, výsledkom bolo zbratanie. Hoci sa otáčky motora s obľubou šplhajú k maximu, na dynamiku jazdy to už nemá veľký vplyv. Postupné pridávanie plynu, včasné rozpoznanie, kedy ho treba ubrať je tým správnym receptom. Výsledkom pri tomto štýle jazdy je spotreba 5,5 l na 100 km pri stabilnej rýchlosti 100 km/h. Na diaľnici to už bolo horšie - vyše osem litrov.
Na jednu palivovú nádrž sme mali dojazd 500 km a konečný priemer v kombinovanom režime bol 8,5 litra na 100 kilometrov.
Päťdverová Mazda2, ktorú sme týždeň testovali, má celkom dobré vybavenie vrátane automatickej klimatizácie, výškového nastavenia sedadla vodiča, elektrického sťahovania predných okien, reostatu na reguláciu osvetlenia prístrojov a v meste je určite výhodná automatická prevodovka. Ako druhé auto do rodiny určite môžeme toto malé auto odporúčať.
Základné údaje testovaného auta
Mazda2 AT 1,5
Objem motora (cm3) 1 498
Výkon (kW/k) 75/102
Krútiaci moment (Nm) 133
Max. rýchlosť (km/h) 170
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,3
Cena testovanej verzie 12 990 €
Najlacnejšia verzia 10 390 €
+ Plusy
Výborný výhľad spoza volantu
Stabilita v zákrute, ostré brzdy
Manévrovateľnosť v mestskej premávke
- Mínusy
Citeľne väčšia hlučnosť nad 100 km/h
Chýba pozdĺžne nastavenie volantu
Spotreba pri vyšších otáčkach