Definitívna budúcnosť je prítomnosťou
Barokový zámok Liblice neďaleko Prahy je už vyše pol storočia majetkom Akadémie vied Českej republiky. Tvorí historickú dominantu obce neďaleko starobylého mesta Mělník. Malebný areál zámockého parku je vhodným prostredím na oddych a bol tiež miestom, kde motoristickým novinárom predstavili unikátny automobil na vodíkový pohon - Hondu FCX Clarity.
Túto pochúťku naservíroval slovenský importér automobilov značky Honda na záver prezentácie hybridného modelu Jazz - a zoznámenie s bezhlučnou Hondou FCX Clarity v areáli barokového zámku Liblice (30 km od Prahy - neďaleko Mělníka) skutočne prekonalo všetky naše očakávania. Bonbónikom nadovšetko boli prvé kilometre, najazdené s Hondou FCX Clarity s vodíkovým pohonom.
Samotné zoznámenie s týmto nevšedným automobilom sprevádzalo - ticho. Žiadne štartovanie, nijaké emisie, ani zvuk... Jednoducho sa auto popri nás bezhlučne pohlo a kto bol práve otočený chrbtom, ani netušil, že kolega práve vyštartoval v ústrety prvým kilometrom.
Pre každého, kto je zvyknutý, že v kabíne počuť pracujúci motor, bolo absolútne ticho nevšedným balzamom na uši. A to najlepšie nasledovalo vzápätí, po stlačení plynového pedálu. Honda FCX Clarity doslova vystrelila vpred, pričom stovku dosiahla v priebehu vari 9 sekúnd. Výrobca uvádza, že dosahuje výkon 100 kW (136 k) a krútiaci moment 256 Nm. Poháňané sú predné kolesá, maximálna rýchlosť je 161 km/h, dojazd 450 km - pravda, podľa spôsobu jazdy to môže byť aj menej...
Naplnenie nádrže trvá 3 - 4 minúty. Pravda, masový predaj FCX Clarity je v súčasnosti nereálny, lebo najskôr treba vybudovať infraštruktúru čerpacích staníc. Predstavitelia Hondy však tento sedan označujú slovným spojením „definitívna budúcnosť".
V USA ho prenajímajú za 600 dolárov na mesiac, pričom nájomca hradí dopĺňanie vodíka. Odpadá kontrola motorového oleja a potrebné je iba skontrolovať senzory, či z nádrže neuniká vodík.
A naše skúsenosti z jazdy? Vynikajúca a najmä plynulá akcelerácia, výborná dynamika jazdy v každej situácii - bez nutnosti preraďovania. V kabíne počuť iba jemný bzukot, čo svojím spôsobom pripomína jazdu v trolejbuse. Navonok je okolo auta úplné ticho. Clarity má pri každej rýchlosti kontinuálny ťah, určitou nevýhodou sú tvrdšie brzdy, keďže vozidlo nebrzdí motorom.
Vozidlá, poháňané palivovými článkami, ktoré ako palivo používajú vodík a nevypúšťajú žiadny CO2 ani iné škodlivé emisie, sa môžu stať kľúčom do budúcnosti - pokiaľ ide o funkciu automobilu v ľudskej spoločnosti. Hmotnosť palivových článkov je len 67 kg.
Honda sa stala prvou automobilkou na svete, ktorá začala dodávať automobil poháňaný palivovými článkami bežným zákazníkom - v roku 2002 dodali prvé modely Honda FCX flotilovým zákazníkom v USA a v Japonsku.
Odvtedy táto japonská automobilka pokračuje v zlepšovaní výkonov, dojazdu a účinnosti týchto unikátnych áut, pričom sa jej podarilo prekonať ťažkosti spojené s prevádzkou v chladnom počasí a okruh užívateľov (okrem ďalších flotilových zákazníkov) rozšírili aj o súkromné osoby. Hlavný dôraz kladie na použiteľnosť svojich riešení v reálnom živote tak, aby sa podarilo uplatniť automobily, poháňané palivovými článkami, po celom svete.
FCX Clarity stelesňuje inovatívneho ducha značky Honda, jej ekologickú víziu a nekompromisný prístup ku kvalite i výkonu jej výrobkov. Tento unikátny automobil, poháňaný palivovými článkami, ponúka elegantné a komplexné riešenie ekologickej problematiky, zatiaľ čo jeho jazdné vlastnosti napĺňajú očakávania, ktoré zákazníci spájajú so značkou Honda. Automobil budúcnosti je po rokoch výskumu realitou.
Na záver máme nutkanie zmieniť sa ešte pár slovami o zámku Liblice. V rokoch 2000 - 2007 samotný zámok i priľahlé budovy postupne zrekonštruovali do súčasnej podoby, pričom zámerom bolo obnoviť architektonický skvost, čo sa v plnej miere podarilo.
História zámku v obci Liblice siaha do dávneho stredoveku, pričom na panstve sa postupne vystriedali majitelia zo známych šľachtických rodov. O súčasnú podobu zámku sa najvýraznejšie pričinili členovia rodu Pachtovcov z Rájova.
Dnes je zámok Liblice z dielne talianskeho architekta Giovanniho Battistu Alliprandiho jednou z najcelistvejších pamiatok českého vidieckeho baroka. Alliprandi vypracoval osobitý projekt nového sídla v roku 1699 na podnet vtedajšieho majiteľa panstva Arnošta Pachtu z Rájova.
Posledným šľachtickým rodom, ktorý vlastnil zámok Liblice, boli Valdštejnovci. V roku 1945 potom zámok prešiel do vlastníctva štátu.