Tretia generácia Fordu Focus majákom
V posledný marcový deň - teda v predstihu pred otvorením 21. ročníka medzinárodného salónu automobilov, autopríslušenstva, garážovej a servisnej techniky Autosalón Bratislava 2011 - predstavil importér motoristickým novinárom nový Ford Focus tretej generácie. Využíva globálnu platformu pre segment C, na ktorej sú tiež modely C-Max a Grand C-Max.
Nastupujúca generácia modelu Focus sa bude predávať v 120 krajinách sveta a je to doteraz najdôležitejší Focus, dalo by sa povedať významný maják pri náročnej plavbe. Nová globálna platforma C spoločnosti Ford Motor Company totiž vzájomne zdieľa až 80 percent súčiastok z celého sveta. Táto platforma bude základom minimálne desiatich globálnych vozidiel a odhaduje sa, že ročná produkcia do roku 2012 dosiahne úroveň dvoch miliónov vozidiel.
Na globálnej platforme spoločnosti Ford pre vozidlá segmentu C, slúžiacej ako základ pre úplne nový Ford Focus a tiež C-MAX a Grand C-MAX je postavený aj koncept Vertrek, ktorý Ford vystavil na nedávnom salóne v Ženeve. Reprezentuje víziu špičkového dizajnu a inžinierskych zručností spoločnosti, ktoré by mali pritiahnuť a uspokojiť budúcich majiteľov automobilov SUV z celého sveta.
Napokon je tesne pred uvedením úplne nový model Focus Electric, vôbec prvé čisto elektricky poháňané osobné vozidlo značky Ford, verejnosti predstavené v januári na autosalóne North American International Auto Show, ktoré príde na európsky trh v roku 2012. Táto verzia populárneho kompaktného automobilu značky Ford s nulovými emisiami bude vlajkovou loďou rozrastajúcej sa rodiny hybridov, plug-in hybridov a elektromobilov, ktoré sa v Európe a Severnej Amerike dostanú do predaja do roku 2013.
Elektromobil Focus Electric je navrhnutý tak, aby jeho dojazd vyhovoval väčšine vodičov pri každodennom jazdení. Je odvodený od moderného a štýlového päťdverového hatchbacku Focus a je postavený na rovnakej globálnej platforme spoločnosti Ford pre vozidlá segmentu C ako aj vznetová a zážihová verzia modelu Focus, ktoré sa v Európe a Severnej Amerike čoskoro dostanú na trh.
No vráťme sa k základnému modelu Focus tretej generácie, ktorý vyvíjali v Európe. Vyznačuje sa množstvom elektronických systémov, ktoré citeľne zvyšujú bezpečnosť jazdy - napríklad senzory mapujú pohyb vozidla nielen pri parkovaní, ale aj počas jazdy, aby nevybočilo z pruhu. Aktívny tempomat udržiava potrebný odstup od vozidla vpredu, nový Focus dokáže rozpoznávať dopravné značky s rýchlostným limitom, sledovať tzv. mŕtvy uhol, ba dokonca monitoruje i bdelosť šoféra.
Novinkou je automatické prepínanie diaľkových svetiel v noci, ak sa oproti blíži iné auto. Určite veľmi využívaný bude parkovací automat, ktorý dokáže zaparkovať bez zásahu vodiča. Jednoducho si zmeria a vyhodnotí medzeru medzi pozdĺžne zaparkovanými autami a do nej zavedie Focus.
Prvá generácia Focusu, ktorá prišla do predaja v roku 1998, znamenala významný krok na ceste pokroku a spolu s druhou generáciou predal Ford na celom svete do súčasnosti 10 miliónov Focusov. Z toho len v Európe 6 miliónov.
Nastupujúca tretia generácia ponúkne zákazníkom na výber dovedna deväť motorov, z toho štyri benzínové. Ich výkony sú v rozpätí 77 - 133 kW (105 - 182 k). Dieselové dosahujú výkony 70 - 120 kW (95 - 163 k). Krútiaci moment benzínových motorov je v rozpätí 150 - 240 Nm, naftových 230 - 340 Nm. Skvostom je športová verzia ST poháňaná prepĺňaným dvojlitrom EcoBoost s výkonom až 184 kW (250 k).
Novinkou sú prepĺňané celohliníkové štvorvalce 1.6 EcoBoost s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov. To im dáva silný krútiaci moment už v nízkych otáčkach, pričom dosahujú výkon na úrovni oveľa väčších agregátov. Pritom zostáva zachovaná priaznivá spotreba paliva. Štandardom pri oboch verziách tohto motora je krátkodobé zvýšenie plniaceho tlaku, ktoré zvýši krútiaci moment a tým napomôže lepšej akcelerácii motora.
Benzínové verzie EcoBoost a naftové agregáty s objemom 1.6 litra sú sériovo vybavené systémom štart-stop. Väčšina verzií disponuje novou šesťstupňovou prevodovkou Durashift s dlhým odstupňovaním, pre dvojlitrové dieselové agregáty je k dispozícii aj dvojspojková automatická prevodovka PowerShift, ktorá je výrazne rýchlejšia a efektívnejšia ako konvenčné automatické prevodovky. V prípade benzínových motorov uvádza výrobca spotrebu okolo šesť litrov na 100 km a pri naftových sa pohybuje medzi 4,2 - 5,3 l/100 km.
V rámci ekologických riešení ECOnetic disponuje Focus indikátorom vhodného momentu preradenia, či softvérom, ktorý učí vodiča jazdiť ekologicky (analyzuje štýl jazdy). Novinkou v segmente C je aktívna klapka mriežky chladiča. Podľa potreby chladenia ju elektronika otvára alebo zatvára, čím sa výrazne ovplyvňuje aerodynamika.