Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2016: (Prológ) Buenos Aires – Rosario, 2. január

Sunday, 03. 01. 2016 - 12:40, Andrej Haverda   

Dakar 2016: (Prológ) Buenos Aires – Rosario, 2. január

V poradí 38. ročník Rallye Dakar sa začal nehodou s trinástimi zranenými divákmi, po ktorej bol prológ v Buenos Aires zrušený. Pred haváriou stihli do cieľa doraziť všetci motocyklisti. Slovenský reprezentant Štefan Svitko finišoval na 9. pozícii, jeho krajan Ivan Jakeš skončil na 19. priečke.

MOTOCYKLE: Najlepšími motocyklistami boli Španiel Joan Barreda Bort, ktorý na svojej Honde dorazil do cieľa jedenásťkilometrovej rýchlostnej skúšky v rovnakom čase ako Portugalec Ruben Faria (Husqvarna). Jednému z favoritov, Paulovi Gonçalvesovi (Honda) z Portugalska, sa na trati nevyhla séria technických problémov. Tie ho donútili niekoľkokrát zastaviť, a tak sa v cieli objavil až na 50. mieste s minútovým mankom na Borta. Do ďalšej etapy určite nastúpi so silnou motiváciou k útoku na čelo pretekov.

S podobným odhodlaním vyrazí z Rosaria i Španielka Laia Sanzová (KTM), obhajkyňa minuloročného prvenstva medzi ženami. Najúspešnejšia žena v histórii Rallye Dakar (päťnásobná víťazka z rokov 2011-2015 obhajuje neuveriteľné 9. miesto celkovo) došla v tejto „erzete" až na 115. pozícii s bezmála štvorminútovou stratou (-03:43 min). Na treťom mieste sa umiestnil ďalší Portugalec Helder Rodrigues (Yamaha).

Štefan Svitko sa na Dakare v konečnom poradí dvakrát umiestnil na 5. priečke (2012 a 2015) a jeho siedmu účasť tiež začal solídne. Na KTM-ke dosiahol čas 6:38 minúty a na lídra Barredu Borta stratil jedenásť sekúnd. Štyridsaťdvaročný skúsený matador Ivan Jakeš, ktorý je už na jeho deviatom Dakare, prešiel meraný úsek (tiež so strojom KTM) za 6:47 minúty.

ŠTVORKOLKY: V kategórii quadov sa prológ najviac vydaril Chiľanovi Ignaciovi Casalemu, víťazovi z roku 2014. Na jeho Yamahe Raptor dosiahol čas 7:14 minúty a nechal za sebou o päť sekúnd druhého Argentínčana Marcosa Patronelliho. Na tretej pozícii došiel ďalší Argentínčan (a tiež na Yamahe) Pablo Copetti. Poliak Rafal Sonik, ktorý vyhral minuloročné preteky, sa v priebehu etapy moril s technickými problémami a v cieli ho odmávli na 14. pozícii. Obhajkyni prvenstva medzi štvorkolkármi, Francúzke Camelii Liparottiovej (Yamaha), patrila 35. priečka (-01:24 min).

AUTOMOBILY: V triede automobilov bol najrýchlejším pretekárom Holanďan Bernhard Ten Brinke (Toyota), nechajúc za sebou rad favoritov, ktorí stavili na istotu alebo mali na trati rôzne technické problémy. Druhý v poradí, Španiel Carlos Sainz (Peugeot), stratil pri vjazde do vodného výmoľa kapotu, a prišiel o cenné sekundy na víťaza. Tretieho v cieli odmávli ďalšieho Španiela - so sekundovým mankom na „El Matadora" to bol Xavier Pons s automobilom Ford Ranger. Minuloročný víťaz Nasser Al-Attiyah z Kataru (Mini) skončil tesne za stupňami víťazov, prenasledovaný stajňovými druhmi Španielom Joanom „Nanim" Romom a Fínom Mikkom Hirvonenom, ktorým patrila 6., respektíve 7. pozícia.

Do prvej desiatky sa okrem ďalších dvoch automobilov Toyota (Poliakovi Marekovi Dabrowskemu patrila piata a Juhoafričanovi Ginielovi De Villiersovi ôsma priečka) prebojovala i dvojica továrenských „špeciálov" Peugeot, ktoré riadia Francúzi Stéphane Peterhansel (9. miesto) a Sébastien Loeb (10. priečka).

TRAGÉDIA NA ÚVOD: Preteky poznačila nehoda čínskej jazdyne Guo Mej-ling. V druhej polovici 11 km dlhého úvodného testu nezvládla za volantom automobilu Mini riadenie, vrazila do davu a zranila pritom trinásť divákov. Traja sú pritom v kritickom stave, medzi zranenými je aj päť detí. Do záchrannej akcie sa zapojili aj vrtuľníky. Prvá Číňanka na Dakare stratila kontrolu nad svojím vozidlom v zákrute na siedmom kilometri. „Vozidlo so štartovým číslom 360 vyšlo mimo trať a zrazilo štyroch divákov. Okamžite boli vyslaní do akcie záchranári vrátane vrtuľníkov. Zranených odviezli do nemocnice," uviedli vo vyhlásení organizátori Rallye Dakar.

Zostávajúce vozidlá na trati a kamióny, ktoré prológ nestihli odštartovať, sa vydali do bivaku v Rosariu. Pred nehodou boli klasifikovaní motocyklisti a 59 automobilov. „Z jednej sekundy na druhú sa prológ zmenil z párty na peklo. Jazdkyňa vyšla z trate, stratila kontrolu nad riadením a vrazila medzi ľudí. Bolo to ako nočná mora," opísal incident argentínsky jazdec Agustín Canapino, svedok nehody. V sobotu 2. januára sa na trať malo vydať dokopy 347 vozidiel. Celkovo 350 pretekárov na 136 motocykloch, 45 štvorkolkách, 111 automobiloch a 55 kamiónoch zo 60 krajín malo absolvovať 11 km dlhý meraný úsek.

Presun z Buenos Aires do Rosaria mal spolu 346 km. Prológ sa na Dakare išiel po jedenástich rokoch, naposledy sa konal v roku 2005 v Španielsku a najrýchlejší v ňom bol Francúz David Frétigné na Yamahe.

DAKAR OPÄŤ V AFRIKE?: Rallye Dakar sa môže vrátiť do Afriky. Taký odkaz posiela šéf súťaže cez novinárov do sveta. Dôvodom je juhoamerická kríza pretekov. Či už ide o menší záujem fanúšikov alebo nečakaný nezáujem usporiadať Dakar 2016 zo strany Peru a Chile na svojom území (aj s púšťou Atacama).

Úvodný ceremoniál Rallye Dakar 2016 sledoval zlomok argentínskych fanúšikov oproti prvému ročníku v Južnej Amerike v roku 2009. Argentína už sa dakarského dobrodružstva evidentne nasýtila. Aj preto hlavný organizátor Rallye Dakar Étienne Lavigne začal pred štartom hovoriť o možnom presťahovaní pretekov späť do Afriky, konkrétne do Južnej Afriky, Namíbie a Angoly. „V Juhoafrickej republike, v Angole i v Namíbii sú terény, kde sa takéto druhy súťaží dajú usporiadať," cituje agentúra DPA slová Lavigneho. „Už dva roky vedieme rokovania v hlavnom meste Angoly Luande. Tam by to bolo realizovateľné. Na severe Afriky to pre politickú situáciu nie je možné."

Nový športový riaditeľ Rallye Dakar Marc Coma zo Španielska (s piatimi víťazstvami dakarského dobrodružstva - z rokov 2006, 2009, 2011, 2014 a 2015 - na konte za riadidlami motocykla) uviedol: „Myslím, že Južná Amerika je dosť veľká. Môžeme tu objavovať nové miesta. Budúcnosť je zatiaľ nejasná. Bohužiaľ, geopolitická situácia nedovoľuje vrátiť Rallye Dakar do Afriky."

prolog-6.jpg

Pokiaľ by mala Rallye Dakar zostať na juhoamerickej pôde, potrebuje nové štáty. Hodne sa hovorí o Brazílii, ale aj o ďalších. „Nevidím pre usporiadateľov už príliš veľa možností, pretože oni hovorili o Brazílii. To sa stále nejako nedarí dohodnúť, a navyše veľmi pochybujem, že by v Brazílii bol dostatok nejakých dobrých terénov pre nás," hovorí český matador Josef Kalina, jedna z legendárnych postáv československej a českej účasti na tomto podujatí. A dodá: „My sme predovšetkým púštni jazdci a pokiaľ nám všetky tie púšte zoberú, Dakar sám osebe stratí pôvodný zmysel." Uvidíme na jar...

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2016 V (RESPEKTÍVE PO) PROLÓGU:
MOTOCYKLE:
9. Štefan Svitko (SK/KTM)
19. Ivan Jakeš (SK/KTM)

37. David Pabiška (CZ/KTM)
43. Ondřej Klymčiw (CZ/Husqvarna)
44. Milan Engel (CZ/KTM)
66. Jan Veselý (CZ/KTM)
82. Rudolf Lhotský (CZ/KTM)

AUTOMOBILY:
14. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ/Toyota)
30. Miroslav Zapletal/Maciej Marton (CZ/PL/Hummer)
44. Josef Macháček/Martin Plechatý (CZ/CZ/Nissan Optimus Buggy)
48. Petr Jerie/Dale Moscatt (CZ/AUS/Toyota)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri