Dakar 2013: 3. etapa Pisco – Nazca, 7. január
Tretia rýchlostná skúška na území Peru sa opäť išla iba v piesku a dunách. Dakarský konvoj opustil dvojdenný bivak v Piscu a presunul sa do Nazcy, kde očakával pretekárov. Tí museli zdolať 343 kilometrov v štyridsaťstupňových teplotách. Sto kilometrov bola spojovačka, zostatok meraný úsek.
Tohtoročný 35. ročník Rallye Dakar je v porovnaní s predchádzajúcimi štyrmi juhoamerickými trochu iný. Na začiatok usporiadatelia dávali väčšinou ľahšie etapy, aby sa pretekári a ich technika dostali do tempa, tohto roku je to však naopak.
Od začiatku sa ide v piesku a dunách a už prvá etapa, v ktorej „rýchlostka" merala iba 13 kilometrov, pripravila mnohým pretekárom perné chvíle. Stroje sa topili v jemnom piesku, medzi nimi napríklad aj Hummer Robbyho Gordona, ktorý kvôli tomu stratil drahocennú polhodinu. A pre niektorých znamenala aj koniec.
Druhá a aj táto tretia „erzeta" naservírovala jazdcom a posádkam ďalšie tony piesku. Najťažšia časť na nich čakala v úvodnej tretine špeciálneho úseku. V cieli etapy potom všetci hovorili o veľmi náročnej navigácii, hlavne v okolí 68. kilometra a nekončiacich sa dunových poliach. Miestni im hovoria Erg.
MOTOCYKLE: Francesco „Chaleco" Lopez z Chile bol najrýchlejším jazdcom v sedle motocykla a 243 meraných kilometrov zvládol prejsť v najlepšom čase 2 hodín a 38 minút. Je to už jeho druhé víťazstvo na tohtoročnom Dakare. Ale pretože v druhej etape na trati blúdil a stratil množstvo času, na prvé miesto v celkovej klasifikácii to nestačí. Na to sa posunul z piatej priečky Francúz Cyril Despres, ktorý bol teraz iba o štyri minúty pomalší a skončil tretí. Využil toho, že neštartoval do rýchlostnej skúšky ako prvý, takže nemal tak náročnú navigáciu.
„Dnešná rýchlostná skúška bola skutočne dobrá. Nič výnimočného. Myslím si však, že som sa posunul hodne dopredu v celkovej klasifikácii. Štartoval som z 12. miesta, netrvalo však dlho a dohnal som vedúcich jazdcov. Od 190. kilometra až do cieľa som potom išiel na čele. Na to, že som štartoval dvadsať minút za Barredom a Pedrerom, je to dobrý výsledok," popísal svoje pocity po dojazde do cieľa Despres.
Medzi dvojicu KTM Lopeza a Despresa vrazil ako klin svoju Husqvarnu Portugalec Paulo Gonçalves. Ten však čelné pozície tejto kategórie neohrozuje, pretože v nedeľňajšej (tzv. slučkovej) etape v okolí mesta Pisco skončil až na 55. priečke s polhodinovým mankom. Navyše inkasoval pätnásťminútovú penalizáciu.
Prvý v celkovom poradí je teda Despres s náskokom necelých troch minút na Lopeza, na tretie miesto sa o ďalšie dve minúty prebojoval Nór Pal Anders Ullevalseter. Na prvých troch priečkach sú iba stroje KTM. Za nimi si „brúsia zuby na víťazstvo" dve Yamahy a v ich sedle dvaja Francúzi - Olivier Pain a David Casteu. Pain sa posunul až z 11. miesta, Casteu bol doposiaľ šestnásty.
Barreda a Pedrero, ktorí v druhej etape skončili na prvých dvoch miestach, tentoraz nezopakovali dobrý výkon. Obaja mali problémy s navigáciou a nabrali zhruba pol hodinu straty. Barreda sa tak prepadol z 1. miesta na osemnáste, Pedrero je na 23. priečke. Aj doposiaľ druhý Rubens Faria klesol, je až jedenásty.
Jazdec Slovnaft - Oraving Teamu Štefan Svitko v tejto etape skončil na 12. mieste, ktoré mu pomohlo prebojovať sa v celkovom poradí do prvej desiatky, konkrétne na 9. pozíciu. Viacnásobný majster Európy v cross country jazdí skutočne skvele, veď na vedúceho Despresa stráca necelých desať minút (-9:40 min). Ivan Jakeš (NADD-RESS Adventure Team) prišiel do cieľa na 14. priečke, cesta mu trvala o necelé dve minúty viac ako Svitkovi. Obaja jazdia na strojoch KTM. Jakeš sa pri svojej šiestej účasti na prestížnom podujatí posunul na 17. post celkového poradia motocyklistov, má manko 19:55 min. Meno tretieho slovenského motocyklistu v štartovom poli Jána Zaťka (BMW) zo Slovakia Turbo Teamu Zaťko z výsledkových listín žiaľ, podobne ako jeho tímového kolegu Dušana Čipka už o etapu skôr, po tejto etape vypadlo.
David Pabiška z KM Racingu zajazdil opäť umiestnenie v šiestej desiatke. Patrila mu 54. priečka so stratou zhruba 37,5 minúty, priebežne je na „guľatom" päťdesiatom mieste. Po troch etapách stráca hodinu. Ján Veselý zo stajne Czech Dakar došiel na 93. pozícii, celkovo drží 79. priečku s mankom -1:42:20.
ŠTVORKOLKY: Túto etapu opäť vyhral Argentínec Marcos Patronelli na Yamahe Raptor a upevnil si náskok na čele priebežného poradia kategórie na viac ako 21 minút. Podarilo sa mu to aj napriek tomu, že posledných tridsať kilometrov išiel vlastne na prázdnej pneumatike a musel spomaliť. Snáď to nie je znamenie toho, že Patronelli si ide vlastné preteky. To by kategória štvorkoliek stratila na atraktivite.
Celkovo druhý je Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov a tretí Chiľan Ignacio Casale. Ten stráca 29,5 minúty. Iba o štvrť minúty za ním je však Poliak Rafael Sonik, ktorý došiel do cieľa druhý a vyzerá to, že sa dostáva do tempa.
Tretím najrýchlejším časom sa blysol ďalší poľský nádejný štvorkolkár Lukasz Laskawiec. Stupne víťazov, vlastne prvých päť priečok, ovládli stroje Yamaha Raptor.
AUTOMOBILY: Než sa začneme venovať tretej etape, musíme sa ešte vrátiť na skok do tej druhej. A všetko sa bude točiť okolo Carlosa Sainza. Španielovi totiž v druhej etape nefungovalo GPS, a preto niekoľko dlhých minút jazdil dokola okolo kontrolného bodu, ktorý prejazd nie a nie zaznamenať.
Organizátori sa preto rozhodli vyhovieť protestu „El Matadora" (prezývka Carlosa Sainza) a do tejto etapy teda štartoval ako líder celkovej klasifikácie. Lenže nebolo mu to nič platné - technika na trati opäť trucovala a kvôli problémom s elektronikou musel niekoľkokrát zastaviť. Nakoniec stratil pol hodinu a skončil až štrnásty.
Nemusel však toľko zúfať, pretože jeho tímový kolega Al-Attiyah, majiteľ tímu Qatar Red Bull, dokázal prejsť náročné piesočné duny najrýchlejšie v čase 2,5 hodiny. Jeho bugina s náhonom na zadné kolesá zatiaľ ide skvelo. Veď do tejto rýchlostnej skúšky štartoval až zo siedmeho miesta a napriek tomu dokázal všetkých súperov pred sebou - Sainza, Peterhansela, De Villiersa, Chabota, Terranovu a Novitskiyho - predbehnúť.
„Zvíťazili sme v etape a stiahli štyri minúty z Peterhanselovho náskoku. Mohlo to byť ešte lepšie, zastavili sme však pri Carlosovi. Vyzeralo to, že má nejaké problémy s elektronikou a poistkami, tak že mu pomôžeme. Nebolo to však v našich silách a pokračovali sme ďalej. Až do cieľa sme potom nevideli žiadne iné vozidlá. Piesok bol veľmi jemný a radšej som išiel opatrne. Predsa len ešte neviem, čo naše buginy znesú," uviedol v cieli Al Attiyah.
Americký búrlivák Robby Gordon nechal smolu z úvodných dvoch etáp zrejme za sebou, pretože v tejto špeciálke sa jeho krikľavo oranžový Hummer blysol výborným druhým miestom. Na 243 kilometroch bol pomalší iba o 78 sekúnd. Mimochodom pokiaľ je reč o jeho Hummeri, je nutné uviesť, že s tým klasickým má iba vzdialene podobnú kapotu. Inak je to čisto pretekársky „špeciál" s náhonom zadných kolies postavený výhradne na Dakar.
Tretí došiel Peterhansel s vozom Mini s mankom necelých štyroch minút a ustrážil si priebežné vedenie svojej kategórie. „Katarský magnát" Al Attiyah sa výbornou jazdou posunul z priebežného siedmeho miesta na druhé a stráca 6,5 minúty. Tretí je Argentínec Lucio Alvarez s Toyotou (-18:11 min), štvrtý Rus Novitskij s ďalším Mini (-21:10 min) a tesne piaty Carlos Sainz s druhou buginou stajne Qatar (-21:16 min).
Štartové pole opustil jeden z „miníkov", ktorého rozbil poľský pilot Krzysztof Holowczyc. Stalo sa tak v dunách v okolí 40. kilometra. Asi to bolo vážnejšie, pretože vodič musel byť odvezený záchranárskym vrtuľníkom. Navigátorovi Felipemu Palmeirovi sa však nič nestalo.
Po vypadnutí dvojice slovenských motocyklistov Dušana Čipku (Husqvarna) i Jána Zaťka (BMW) sa so súťažou boli nútení rozlúčiť i Štefan Svitko starší s Jozefom Kutlákom. Ich bugina Arctic Cat Wildcat nevydržala útrapy druhej etapy.
KAMIÓNY: Gerard de Rooy a jeho Iveco nechcú nechať nikoho na pochybách, že tohto roku titul šampióna kategórie kamiónov potrebujú obhájiť. Ako jediný pilot v štartovom poli dokázal získať hattrick a vyhrať všetky tri úvodné etapy. Našťastie zatiaľ nešlo o žiadne trháky a vo všetkých etapách bol rýchlejší iba o minúty.
Z druhej priečky ho so sedemminútovým odstupom sleduje český jazdec Aleš Loprais s Tatrou. Ten v tejto etape skončil štvrtý, stratil necelých päť minút (-4:43 min). Pred Lopraisa sa v „erzete" dostal De Rooyov stajňový kolega Massimo Biasion, druhú pozíciu obsadil Kamaz pilotovaný ruským pretekárom Eduardom Nikolajevom.
V prípade Kamazu je to vôbec premiérové umiestnenie ruského kamióna na stupňoch víťazov na Dakare 2013. A to sa šéfovi stajne a sedemnásobnému víťazovi tohto podujatia Vladimírovi Čaginovi zrejme páčiť nebude...
Na desiatej pozícii prišla do cieľa (so stratou devätnástich minút) druhá tatrovka s Martinom Kolomým za volantom. Oproti prvým dvom etapám je to trochu pokles - dúfajme však, že iba krátkodobý. Za ním sa zoradili tri kamióny LIAZ v poradí: 14. Vildman, 16. Valtr, 17. Spáčil. Tomáš Vrátný s tretím truckom kopřivnickej automobilky sa o tri minúty nevošiel do prvej dvadsiatky, skončil na 21. priečke.
V celkovom poradí je s takmer trinásť a pol minútovou stratou na tretej pozícii Iveco Taliana Biasiona. Toho nasleduje ruské trio Nikolajev/Savostin/Rybakov (Kamaz) a piatu priečku drží MAN Holanďana Petra Versluisa. Martin Kolomý je zatiaľ šiesty (-38:15 min).
Valtr s Firstom a Kalinom sú jedenásti (-1:13:28), česko-slovenská zostava v zložení Vrátný/Miškolci/Holáň figuruje na štrnástom mieste (-1:30:59) a zostávajúcim dvom posádkam Spáčil/Vodrhánek/Chytka a Vildman/Macík/Bervic patrí osemnásta (-02:01:45), respektíve devätnásta (-2:01:57) priečka.
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 3. ETAPE:
MOTOCYKLE:
9. Štefan Svitko (SK/KTM)
17. Ivan Jakeš (SK/KTM)
50. David Pabiška (CZ/Yamaha)
79. Jan Veselý (CZ/Yamaha)
Ján Zaťko (SK/BMW) - odstúpil v priebehu tretej etapy
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu druhej etapy
AUTOMOBILY:
Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy) - odstúpili v druhej etape
KAMIÓNY:
2. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
6. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
11. Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ)
14. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
18. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
19. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)