Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2013: 4. etapa Nazca – Arequipa, 8. január

Wednesday, 09. 01. 2013 - 23:05, Andrej Haverda   

Dakar 2013: 4. etapa Nazca – Arequipa, 8. január

Rallye Dakar za sebou nechala dych berúce geoglyfy v okolí Nazcy a vydala sa smerom do Arequipy. Na programe bola doposiaľ najdlhšia etapa na území Peru, ktorá merala viac ako sedemsto kilometrov. Špeciálka dlhá 429 km sa išla opäť hlavne v púšti. Štartovalo sa skoro ráno priamo z bivaku. Prvý motocyklista vyrazil na trať už v 5:45 miestneho času.

Štvrtá etapa bola najdlhšou na území Peru;

Vo štvrtej etape si dali pretekári do tela, hlavne motocyklisti a štvorkolkári. Porcia 720 kilometrov v sedle nie je žiaden med. A keď k tomu pridáte jazdu púšťou, páľavu a tentoraz aj zdolávanie prevýšenia dvetisíc metrov, hovoríte si, ako to vôbec môžu zvládnuť. Nie zbytočne trávia pred Dakarom množstvo času naberaním kondície.

Jazda extrémne ťažkým terénom znamená veľkú spotrebu paliva, preto boli na trati umiestnené tri čerpacie stanovištia, kde si mohli jazdci aj trochu odpočinúť. Pre tento deň boli vytýčené trochu odlišné trasy pre automobily a pre motocykle, čo mohlo niekomu vyhovovať. Napríklad tým pomalším, ktorí sú často predbiehaní a zasypávaní tonami prachu a piesku.

Španielka Laia Sanz je na čele hodnotenia motocyklistiek a priebežne zatiaľ štyridsiata;

MOTOCYKLE: Štvrtá rýchlostná skúška pripravila pretekárom na dvoch kolesách perné situácie. Množstvo z nich malo technické problémy alebo zapadli v piesku. Nevyhli sa tomu ani skúsení jazdci ako Pedrero, Gonzales, Verhoeven alebo West. Naopak výborne zajazdil Španiel Barreda Bort, ktorý túto rýchlostnú skúšku vyhral. A to aj napriek tomu, že štartoval až z 24. miesta.

V tretej etape mu to trochu nevyšlo, na trati stratil hodne času opravou motocykla a v cieli mal stratu zhruba pol hodinu. Tentoraz si teda spravil chuť a na konto si pripísal druhé prvenstvo v etape na tohtoročnej rallye. Navyše po druhýkrát dostal na najvyšší stupienok svoju Husqvarnu Rally 450 RR, čo sa tímu bezpochyby počíta.

Štefanovi Svitkovi, jednému z favoritov súťaže, patrí 13. pozícia;

Druhý došiel Francúz Olivier Pain na Yamahe, pomalší bol o necelých 8,5 minúty. Pomyslenú bronzovú medailu si tentoraz odniesol jeho krajan David Casteu na rovnakom stroji Yamaha 450 YZF Rally. Po predchádzajúcej „erzete" boli obaja v celkovej klasifikácii na štvrtom a piatom mieste a vďaka tejto dobrej jazde sa posunuli na čelo kategórie. Prvý je Pain, nasleduje ho (s odstupom takmer dve a pol minúty) Casteu a iba o pár desiatok sekúnd tretí je opäť francúzsky jazdec Cyril Despres. Ten tak prišiel o priebežné vedenie.

Despres v tejto etape nepredviedol oslnivú jazdu a rovnako ako o deň skôr uprednostnil stíhaciu. Využil toho, že neštartoval prvý a „držal sa stopy", ktorú mu robil Chiľan Lopez. Ten na to však doplatil, pretože kvôli náročnej navigácii sa jednoducho nedá ísť tak, ako keď iba sledujete vyjazdenú stopu. Mnohí jeho nasledovníci preto boli rýchlejší a na „Chaleca", ako Lopeza nazývajú, zostala až 19. priečka. Stratil 21,5 minúty.

Ivan Jakeš z NAD-RESS Adventure Teamu je už šesťnásobným účastníkom legendárnych pretekov;

Hneď za ním cieľom prešli obaja naši reprezentanti: Tridsaťdeväťročný pretekár z Brezovej pod Bradlom Ivan Jakeš (NAD-RESS Adventure Team) a o deväť rokov mladší Žaškovčan Štefan Svitko (Slovnaft-Oraving Team). Obaja so strojmi značky KTM. Svitko sa v priebežnom poradí drží na 13. mieste (-17:14 min) a Jakeš na 22. pozícii, pričom na konte má o ďalších desať minút viac.

Český jazdec David Pabiška zo stajne KM Racing sa už prepracoval do prvej päťdesiatky, patrí mu 47. priečka. V každej etape však naberá dosť značné časové straty, tentoraz viac ako hodinu, a celkovo stráca už štyri a trištvrte hodiny. Druhý český pretekár Jan Veselý mal na trati problémy, skončil až na 151. pozícii, s mankom prevyšujúcim 5,5 hodiny. Absolvovať rýchlostnú skúšku mu trvalo 9 hodín a 15 minút a to mal pred sebou ešte 290 kilometrov do bivaku. V celkovom poradí klesol zo 79. na 134. miesto.

Chiľan Ignacio Nicolas Casale (Yamaha) odoláva nástrahám trate;

ŠTVORKOLKY: Ak budeme hádať, kto kraľoval vo štvrtej rýchlostnej skúške, môžme aj uhádnuť. Marcos Patronelli z Argentíny. Opäť suverénne! Jediný, kto môže byť považovaný za konkurenciu, je Sebastian Husseini z Emirátov. Ten zatiaľ zakaždým došiel na druhej priečke a celkovo stráca iba 14 minút. Priebežne tretí je Poliak Rafael Sonik, ten si však k pasívam pripočítal už hodinu.

Tretí najlepší čas v tejto etape zajazdil ďalší poľský jazdec v štartovom poli Lukasz Laskawiec na Yamahe. Na Patronelliho mu však chýbalo takmer 16 minút. O ďalších jedenásť minút pomalší bol Sonik a ešte dve navrch si pripísal piaty Argentínčan Maffei. Jeho čas v cieli bol o takmer polhodinu horší než čas víťaza.

Juhoafričan Giniel De Villiers (Toyota Hilux) skončil v tejto etape na 4. priečke, priebežne je však tretí;

AUTOMOBILY: Pestré sú prvé štyri priečky výsledkovej listiny štvrtého meraného úseku. Na prvom mieste Al-Attiyah s vozidlom Buggy, druhý Chicherit s ďalšou buginou SMG, tretí Peterhansel s Mini a štvrtý skončil de Villiers s Toyotou. Široká piesočná trať zatiaľ strojom s pohonom 4×2 svedčí a dokážu držať s autami poháňanými oboma nápravami krok. Otázkou zostáva, ako sa to zmení, až sa dakarský konvoj presunie na zakrútené argentínske cesty. Ale to predbiehame.

Katarčan Nasser Al Attiyah síce zopakoval víťazstvo z predchádzajúcej etapy a pomýšľal tak na posun do priebežného vedenia kategórie, avšak Francúz Peterhansel (alebo ak chcete „Monsieur Off-road"), si ho nenechal ujsť. V cieli bolo jeho Mini iba o 77 sekúnd pomalšie. Stačilo to až na tretie miesto, druhé obsadil ďalší Francúz Chicherit s vozidlom Buggy SMG. Ten stratil na 429 kilometrov dlhom meranom úseku iba 36 sekúnd.

Americká dvojica Gordon/Walch skončila na streche a stratila všetky nádeje na víťazstvo;

„Bol to úžasný, skutočne úžasný deň. Boli sme blízko etapového víťazstva. Na trati bolo množstvo prachu, takže bolo ťažké predbiehať. V cieli sme však zistili, že to vôbec nebolo zlé. Zajtra budeme štartovať z druhého miesta a to je výborná pozícia na pokus etapu vyhrať. Bolo by to naše prvé víťazstvo na Dakare, navyše s týmto automobilom. Uvidíme zajtra," povedal Guerlain Chicherit po dojazde do cieľa v Arequipe.

Štvrtý De Villiers bol pomalší o necelé 4,5 minúty a za ním sa zoradili dve Mini pilotované Romom a Novitskiym. De Villiers sa posunul na priebežné tretie miesto.

Francúzska posádka Pascal Thomasse/Pascal Larroque sa s buginou Optimus MD prebili na 10. pozíciu;

Španielsky „El Matadore" Carlos Sainz, ktorý jazdí v tíme Katarčana Al Attiyaha, si zrejme ešte nevypil horký kalich smoly až do dna a na túto etapu mu tam niečo zostalo. Problémy s technikou z predošlého dňa sa opakovali a podľa GPS stál opäť na trati niekoľko desiatok minút. Príčinou bola prerazená palivová nádrž.

Ďalšou „obeťou" náročnej štvrtej etapy sa stal Robby Gordon, ktorý doplatil na svoje brutálne pretekárske tempo. V úvode tohtoročného „vydania" sa mu totiž vôbec nedarilo, a pretože po druhej etape strácal už 50 minút, musel začať sťahovať značnú stratu. Lenže na 29. kilometri prevrátil svoj Hummer na strechu. Za jednou dunou sa zapichol ňufákom do piesku, chvíľu na ňom balansoval a potom sa prevrátil. Američan dlho márne čakal na solidaritu ostatných jazdcov a ich pomoc, až sa objavila žltá Liazka českej trojice Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First. Netrvalo dlho a oranžové monštrum bolo znovu na kolesách. Gordon nakoniec došiel do cieľa s viac než päťhodinovou stratou na 91. mieste. Jeho boj o prvenstvo bohužiaľ skončil.

Kamiónom v etape vôbec premiérovo kraľoval Kamaz. S číslom 510 preteká Andrej Karginov;

Adam Malysz, ktorý štartuje za tím Toyota Overdrive, sa umiestnil už v prvej dvadsiatke. S hodinovým mankom došiel na 18. pozícii a celkove je na tom o jednu priečku horšie.

KAMIÓNY: Ruské stroje sa konečne rozbehli a začínajú ostatným ukazovať chrbát. Naopak holandské posádky s talianskymi kamiónmi Iveco mali problémy.

Aleš Loprais, Serge Bruynkens a Radim Pustějovský sa s kamiónom Tatra dostali na čelo kategórie;

Štvrtá etapa sa až na drobné zaváhanie odohrala pod taktovkou kamazov, ktoré pilotujú tímoví kolegovia Eduard Nikolajev, Ayrat Mardejev a Andrej Karginov. Nikolajev zaznamenal od začiatku najrýchlejšie časy, za ním sa držali Mardejev a Karginov. Lenže Nikolajev musel na trati na 15 minút zastaviť a prepadol sa na 5. miesto.

Problémy sa nevyhli tiež Ivecu Massimia „Mikiho" Biasiona. Taliansky víťaz šampionátu v rallye v mieste 46. kilometra rýchlostnej skúšky stál podľa GPS dvadsať minút. Gerard de Rooy, ktorý v úvodných troch etapách zatiaľ nenašiel premožiteľa, je tiež iba človek - aj napriek tomu že niektorí tomu po jeho bezchybných výkonoch už možno aj prestávali veriť. A na ľudí sa čas od času lepí smola. Tentoraz dvakrát menil koleso, raz zapadol v dune a nevyhli sa mu aj ďalšie nepríjemnosti. Napokon stratil približne 26,5 minúty a skončil siedmy.

Gerard de Rooy a jeho Iveco: v etape sa im tentoraz veľmi nedarilo;

Etapu vyhral Rus Mardejev s Kamazom v najrýchlejšom čase 4 hodín a 5 minút. Druhý došiel jeho tímový kolega Karginov, stratil 3,5 minúty. Na tretej priečke Iveco Hansa Staceyho zabránilo ruskému hattricku, pretože štvrtý nakoniec skončil Nikolajev so stratou necelých jedenástich minút.

V cieli tejto rýchlostnej skúšky delilo časy dvoch českých tatroviek pár desiatok sekúnd. Strata na víťaza činila 18 minút. Ani Aleš Loprais sa však nevyhol technickým problémom. „Sto kilometrov pred cieľom meraného úseku nám prasklo predné zavesenie kolies a začal vytekať olej. Museli sme preto značne spomaliť a potom nás predbehli dva kamazy. Modlil som sa, aby sme etapu dokončili a hovoril: ‚Dievča, ty to musíš vydržať.‛ (Aleš dal svojej Tatre meno „Princezná 69", pozn. autora.) Verte mi, som rád, že som tu. Pretože keby to bolo ešte o pár kilometrov dlhšie, nemuseli by sme to zvládnuť. Išli sme skutočne na doraz. Ale to je Dakar," uviedol Loprais v cieli etapy. Skončil šiesty.

Tatra Phoenix Holanďana Marcela Schoo sa zatiaľ drží na 26. mieste;

O niekoľko desiatok sekúnd bol rýchlejší Martin Kolomý s Tatrou a dostal sa do TOP 5. Najlepšou Liazkou bola tá s Markom Spáčilom za volantom, zajazdila trinásty najrýchlejší čas s mankom 54 minút. Jaroslav Valtr s druhým truckom LIAZ obsadil 19. priečku a Vlastimil Vildman s tretím kamiónom rovnakej značky skončil na 21. mieste. Tretia tatrovka Tomáša Vrátneho skončila až na 35. pozícii s viac ako trojhodinovou stratou. Pomáhala Janovi Veselému, ktorý sa trápil s motocyklom.

Gerard de Rooy vďaka zaváhaniu prišiel o priebežné vedenie svojej kategórie. Pred touto „erzetou" mal pred druhým Lopraisom náskok siedmich minút, tentoraz bol o osem minút pomalší a musel tak českému pilotovi (hoci iba o 56 sekúnd) odovzdať priebežné „žezlo". Tretie a štvrté miesto patrí dvojici ruských strojov Kamaz v poradí Nikolajev a Mardejev; na skvelom piatom mieste je Martin Kolomý (-30:52 min). V TOP 5 prestížnej kategórie nákladných vozidiel sú teda dve Tatry.

Bieloruská automobilka MAZ si premiéru na Rallye Dakar odbila v minulom roku;

Liazka Jaroslava Valtra sa tiež prebojovala do prvej desiatky, zhodou okolností ju uzatvára. Má však už takmer dvojhodinovú stratu (-1:55:11). Na 17. priečke je Marek Spáčil (-2:30:16), dvadsiaty je Vlastimil Vildman (-03:03:16). Tomáš Vrátný spoločne s Milanom Holáňom, ktorým v kabíne sekunduje Slovák Jaroslav Miškolci, bohužiaľ po veľkých problémoch klesli zo 14. na 25. miesto. Ich strata na Lopraisa činí viac ako štyri hodiny (-04:13:29), a to je po štvrtej etape dosť.

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 4. ETAPE:
MOTOCYKLE:
13. Štefan Svitko (SK/KTM)
22. Ivan Jakeš (SK/KTM)
47. David Pabiška (CZ/Yamaha)
134. Jan Veselý (CZ/Yamaha)
Ján Zaťko (SK/BMW) - odstúpil v priebehu tretej etapy
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu druhej etapy

AUTOMOBILY:
Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy) - odstúpili v druhej etape

KAMIÓNY:
1. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
5. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
10. Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ)
17. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
20. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)
25. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri