Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2013: 5. etapa Arequipa – Arica, 9. január

Friday, 11. 01. 2013 - 10:20, Andrej Haverda   

Dakar 2013: 5. etapa Arequipa – Arica, 9. január

Prekročenie hranice medzi Peru a Chile na konci etapy. Dve úplne rozdielne trasy rýchlostnej skúšky pre automobily a motocykle. Radikálna zmena prostredia z piesočnej púšte na kopcovitú krajinu s údoliami, vyschnutými riečnymi korytami a úzkymi cestami. To boli hlavné body piatej etapy.

Na jazdcov čakala v 5. etape radikálna zmena prostredia;

Motocykle a štvorkolky štartovali do 136-kilometrového špeciálneho úseku priamo z bivaku a ďalších 275 km ich delilo od cieľa „erzety" v chiľskej Arice. Tu už konvoj Rallye Dakar prechádzal v troch predchádzajúcich ročníkoch.

Trasu pre automobily a kamióny usporiadatelia pripravili obrátene, takže posádky najskôr museli zdolať spojovačku dlhú 284 kilometrov a až potom sa mohli vydať v ústrety nástrahám 172-kilometrového meraného úseku. Na konci dňa mali stroje na tachometri už viac ako dvetisíc kilometrov od začiatku 35. Rallye Dakar.

Španiel Joan Barreda Bort s motocyklom Husqvarna Rally 450 RR;

MOTOCYKLE: Ako prvý sa vydal na trať víťaz včerajšej etapy Španiel Joan Barreda Bort. Bolo pol deviatej miestneho času. Ako v predchádzajúcich dňoch bol aj teraz prvý pretekár ľahko znevýhodnený, pretože on je ten, kto „určuje" cestu a nemá sa koho držať. Na prvom prejazdovom bode na 20. kilometri mal preto až ôsmy najrýchlejší čas a na aktuálne vedúceho Casteua strácal minútu.

Druhým najrýchlejším časom sa na úvod blysol náš Štefan Svitko na KTM. Na treťom prejazdovom bode bol tretí a nakoniec z toho bolo výborné šieste miesto (-04:40 min). Aj Ivan Jakeš zajazdil výborne. V prvej polovici rýchlostnej skúšky sa držal na priebežnom piatom mieste, v cieli mu však patrila desiata priečka (-05:45 min). Člen Slovnaft tímu Svitko sa v celkovom poradí posunul z 13. na 9. pozíciu so stratou 20:45 min. na čelo pelotónu a Jakešovi patrí v priebežnej klasifikácii 18. priečka (-31:44 min).

Ivan Jakeš z NAD-RESS Adventure Teamu (KTM 450 Rally Replica) sa posunul z 22. na 18. pozíciu;

Svitko, tridsaťročný rodák zo Žaškova, atakuje TOP 10 napriek tomu, že bojuje s bolesťami zápästia. Navyše musel aj riešiť technické problémy svojho motocykla. Zranenie si privodil v 3. etape, po skoku z jednej z pieskových dún. „Smola sa mi zatiaľ lepí na päty. Stále ma pobolieva zápästie, navyše od 40. kilometra som musel zvyšok pretekov absolvovať bez zadnej brzdy," povedal Štefan Svitko po dojazde do cieľa predchádzajúcej štvrtej etapy. „Po tejto etape som klesol dozadu, Dakar však ešte nie je ani vo svojej polovici a chlieb sa bude lámať neskôr. Dúfam, že mi to šťastie, ktoré tak často spomínam, bude viac priať. Držte mi palce," odkázal jazdec Slovnaft-Oraving Teamu svojim fanúšikom prostredníctvom serveru Youtube.com. Jeho prianie, ako vidieť, tentoraz bolo vyslyšané.

Pripomeňme ešte skutočnosti, ktoré z hry o dosiahnutie konečného cieľa v Santiagu vyradili štvoricu ďalších slovenských pretekárov. Dušan Čipka (Husqvarna) doplatil na zlyhanie motora v 2. etape, jeho tímový kolega zo Slovakia Turbo Teamu Ján Zaťko (BMW) skončil o deň neskôr, keď sa mu na 171. kilometri tretej „erzety" v horúčave vyvarila voda a následne zadrel motor. Štefan Svitko starší, ktorého v posádke buginy Wild Cat dopĺňal Jozef Kutlák, nedokončil 2. etapu. Po náraze do piesočnej duny totiž utrhol záves kolesa a nemohol pokračovať v pretekoch.

Českému motocyklistovi Davidovi Pabiškovi z KM Racing Teamu sa v tomto roku príliš nedarí;

Českým motocyklistom sa tiež nedarí. David Pabiška z KM Racingu (Yamaha) nie je príliš vo forme, pretože pred pretekmi veľa toho nenatrénoval. V tejto etape došiel na 71. mieste so stratou 52. minút, v priebežnej klasifikácii mu patrí 45. pozícia (-2:32:51). Druhým želiezkom v ohni bol Jan Veselý z Czech Dakar Teamu, tiež jazdiaci na stroji zn. Yamaha. Po technických problémoch v tejto „erzete" však bol z priebežnej 134. priečky vylúčený. Čo bolo príčinou? Na trati ho vyradila zničená indukčná cievka. Celých päť hodín čakal v púšti, až sa mu podarilo zastaviť Tomáša Vrátneho. A ten ho do bivaku doviezol na korbe svojej tatrovky. To sa však nepáčilo organizátorom, keďže podľa ich názoru takto prekonať väčšiu časť rýchlostnej skúšky nie je v súlade s pravidlami. A preto sa rozhodli pre jeho diskvalifikáciu.
Piatu etapu vyhral Francúz David Casteu, o 69 sekúnd bol pomalší jeho krajan Olivier Pain. Obaja reprezentujú značku Yamaha. Casteu predvádza vyrovnané výkony a od začiatku pretekov sa drží v prvej desiatke. Toto víťazstvo je celkovo už jeho tretie. Po prvýkrát zvíťazil v etape v roku 2006 v Nouakchotte, to sa štartovalo ešte v Afrike, druhé etapové prvenstvo ukoristil v Cordobe v Južnej Amerike. To už sa písal rok 2010.

Olivier Pain sa od začiatku zlepšuje a postupne sa dostal až na čelo kategórie motocyklov. Už do tejto etapy štartoval ako líder. Za ním je Casteu s celkovým mankom iba 75 sekúnd. Trojicu Francúzov na priebežných stupňoch víťazov kompletizuje Cyril Despres (KTM), ktorý stráca šesť minút.

So štartovým číslom 263 preteká Chiľan Sebastian Palma (CAN-AM), zatiaľ figuruje na 6. mieste;

Španiel Barreda Bort, nádejný nováčik tohtoročného „vydania", ktorý kraľoval v dvoch etapách, sa nevyhol technickým problémom. Na stroji Husqvarna mu prestalo fungovať palivové čerpadlo a do cieľa dorazil až hlboko v poli porazených, na 143. pozícii (zaznamenal pokles z priebežného 14. na 59. miesto).

ŠTVORKOLKY: Opäť sa nikomu nepodarilo pokoriť Marcosa Patronelliho a jeho Yamahu, hoci Lukasz Laskawiec z Poľska už k tomu nemal ďaleko. V cieli etapy mu chýbali iba tri minúty, aby meraný úsek vyhral. Ignacio Casale teraz preteká na domácej pôde, takže sa chcel pred fanúšikmi predviesť. Napokon skončil s mankom -14:14 min tretí.

Víťazmi tejto etapy sa v triede automobilov stali "Nani" Roma a Michel Périn s Mini All 4 Racing;

Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov, ktorý sa od začiatku tohtoročného Dakaru držal na priebežnej druhej pozícii, mal tentoraz na trati veľké technické problémy. Stratil viac ako hodinu času, čo znamenalo aj prepad v celkovom poradí. Aj Poliakovi Rafalovi Sonikovi sa príliš nedarilo. Bol o pol hodinu pomalší než Patronelli a i on prišiel o svoje priebežné tretie miesto.

Na prvej pozícii aj naďalej ostáva Patronelli, za ním „dlho nikto", po 78 minútach Casale a o ďalšie dve minúty väčšiu stratu má 22-ročný svetový šampión v cross country za rok 2012 Lukasz Laskawiec. Všetci pretekajú na strojoch zn. Yamaha.

Toyota Hilux sa drží na špici svojej kategórie, táto s Argentínčanom Alvarezom je však až na 25. priečke;

AUTOMOBILY: Katarský pilot Nasser Al Attiyah odštartoval do piatej rýchlostnej skúšky ako prvý. Štvrtú „erzetu" s dravým jazdným štýlom vyhral a podarilo sa mu stiahnuť kúsok z náskoku vedúceho Stéphana Peterhansela. Aj tentoraz chcel pochopiteľne v predchádzajúcich úspechoch pokračovať, to by však nesmel na trati zablúdiť.

Al Attiyah s jeho pretekárskym „špeciálom" buggy bol v cieli o šesť minút pomalší než víťaz tejto etapy a navyše stratil v priebežných výsledkoch 4,5 minúty na Peterhansela. Ten skončil s vozom Mini druhý a aj naďalej ostáva na čele svojej kategórie. Svoj náskok pred dvojicou Al Attiyah/Cruz zvýšil na necelých desať minút.

Katarčan Saleh Nasser Al Attiyah s buggy z dielní Demona Jefferiesa útočí na prvenstvo;

Najlepšie si na trati viedol Španiel Joan „Nani" Roma s vozom Mini stajne X-Raid. Rýchlostnú skúšku dlhú 172 kilometrov zvládol za 1 hodinu a 50 minút. V celkovom poradí zostáva Roma na 5. mieste, avšak už iba s osemsekundovou stratou na svojho tímového kolegu Leonida Novitskeho. Tretiu priečku drží Giniel de Villiers s Toyotou, stráca približne 34 minút.

Američan Robby Gordon (Hummer) dokázal v etape zajazdiť tretí najrýchlejší čas. No vzhľadom ku kotrmelcu v predošlej špeciálke a päťhodinovej penalizácii je mimo hru. Štvrtý skončil de Villiers a piaty Carlos Sainz s druhou buginou tímu Qatar Red Bull. Stratil síce iba necelé štyri minúty, ale rovnako ako americký „búrlivák" Gordon, aj on mal v predošlej „erzete" problémy - nebola to jazdecká chyba, ale prerazená palivová nádrž.

Bernard Errandonea s buginou SMG si už tri etapy udržiava výborné 8. miesto;

Cieľom prešiel o viac ako 2,5 hodiny neskôr a to znamenalo pád až na priebežné 24. miesto. Aj Sainz je teda mimo hru o celkového víťaza automobilovej kategórie, na druhej strane sa teraz môže viac sústrediť na techniku a prinášať poznatky z jazdy s novým autom. Katarčan Al Attiyah, majiteľ tímu, totiž plánuje postaviť pre budúci ročník až päť pretekárskych bugín.

Francúzsky pilot a bývalý jazdec v extrémnom lyžovaní Guerlain Chicherit, ktorý preteká s buginou stajne SMG, bol po druhom mieste zo štvrtej „erzety" nadšený a v rozhovore hovoril o tom, že do tejto špeciálky bude mať ideálnu pozíciu pre zisk etapového víťazstva. S 24. miestom a pripočítaním 15 minút na konto teda určite spokojný nebude.

Holanďan Marcel Van Vliet (Eurol Veka MAN) sa po tejto "erzete" posunul do prvej desiatky;

Príčinou však boli - ako u mnohých ostatných strojov - technické komplikácie. Viac ako polovicu meraného úseku išiel Chicherit bez posilňovača riadenia - určite si dokážete predstaviť, aké náročné to musel mať. Keď vystúpil po dojazde do bivaku úplne vyčerpaný z auta, ruky sa mu triasli od vysilenia.

KAMIÓNY: Smutnou správou na úvod tejto kategórie je, že Liazka štartového čísla 524 s posádkou Jaroslav Valtr, Jakub First a Josef Kalina odstúpila z pretekov z výbornej 10. priečky. Na radosti nepridá ani fakt, že Lopraisova Tatra prišla o priebežné vedenie a na čelo sa opätovne vrátil Holanďan de Rooy s truckom Iveco.

Škrtnite si číslo 524: LIAZ českej trojice Valtr/First/Kalina je napriek výbornému výkonu (10. miesto) z hry vonku;

Gerard de Rooy pritom v „erzete" nezvíťazil - skončil s viac ako dva a pol minútovou stratou, za svojim stajňovým kolegom Hansom Staceym a druhým Rusom Eduardom Nikolajevom (Kamaz), tretí. Na štarte tejto etapy na doposiaľ vedúceho českého jazdca Aleša Lopraisa strácal de Rooy iba necelú minútu. Ale keďže trojica Loprais/Bruynkens/Pustějovský zostala kvôli poruche elektroinštalácie s nepojazdnou tatrovkou stáť takmer dve hodiny v hlbokom piesku, vrátil sa de Rooy na čelo tejto kategórie. Na 4. a 5. mieste skončili ruské kamazy Ayrata Mardejeva a Andreya Karginova. Zdá sa, že sa dostali do tempa.

Aleš Loprais napokon prešiel cieľom až na 62. pozícii (-1:57:53) a klesol na priebežné 8. miesto (-1:54:25). Výborne opäť zajazdil Martin Kolomý s ďalšou Tatrou (Bonver Dakar Project). Na víťaza stratil necelé štyri minúty a po problémoch kamióna InstaForex Loprais Teamu sa posunul na celkovú 4. priečku (-31:18 min). Vedie teda De Rooy pred Nikolajevom (-05:33 min) a Mardejevom (-17:06 min); piaty Stacey stráca na Kolomého necelých dvadsať minút.

Aleš Loprais stratil kvôli poruche elektroinštalácie svojej tatrovky postavenie lídra a klesol na 8. priečku;

Do cieľa tejto „erzety" dorazila tiež Liazka Vlastimila Vildmana - tímový kolega Jaroslava Valtra zo stajne KM Racing skončil dvadsiaty (-27:03 min), celkovo je o priečku lepší (-3:26:51). Posledný LIAZ v štartovom poli, ktorý štartuje vo farbách Czech Dakar Teamu a riadi ho Marek Spáčil, obsadil s takmer trištvrte hodinovým mankom 30. miesto. V celkovom poradí zostáva na 17. pozícii (-3:09:00).

Tomáš Vrátný skončil s treťou Tatrou s päťdesiatsekundovou stratou na Vildmanovu Liazku na 22. pozícii (-27:53 min). V tejto etape sa mu nevyhli tri defekty pneumatík. Lenže kamión náhradné viezol na korbe iba dve, a tak bol nútený dokončil „erzetu" na prázdnych pneumatikách. Strata česko-slovenskej posádky (navigátorom je Jaroslav Miškolci) tak narástla na viac ako štyri a pol hodiny (-4:37:54), čo im zatiaľ vynieslo 23. miesto.

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 5. ETAPE:

MOTOCYKLE:
9. Štefan Svitko (SK/KTM)
18. Ivan Jakeš (SK/KTM)
45. David Pabiška (CZ/Yamaha)
Jan Veselý (CZ/Yamaha) - odstúpil v priebehu piatej etapy
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu druhej etapy
Ján Zaťko (SK/BMW) - odstúpil v priebehu tretej etapy

AUTOMOBILY:
Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy) - odstúpili v druhej etape

KAMIÓNY:
4. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
8. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
17. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
19. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)
23. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ) - odstúpili v priebehu piatej etapy



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri