Dakar 2013: 2. etapa Pisco – Pisco, 6. január
Piesok, nič než piesok. Cintorín veľrýb. To sú odkazy, ktoré sa dali vyčítať na oficiálnej stránke rallye, keď bola reč o druhej etape. Chceli tým snáď niečo naznačiť? - pýtali sa pretekári ráno na štarte, keď zahrievali techniku. Dozvedeli sa to vzápätí na 327 kilometrov dlhom okruhu v okolí mesta Pisco.
Druhá rýchlostná skúška o dĺžke 242 kilometrov, zostatok bola spojovacia časť, dokonale preverila techniku i posádky. Išla sa totiž hlavne v piesku a dunách. Problematický úsek trate v okolí 75. kilometra však zamiešal poradím, pretože jazdci blúdili a - to sa na Dakare často nestáva - niekedy sa s prekvapivými výrazmi v tvári rútili oproti sebe.
MOTOCYKLE: Náročný terén zrejme vyľakal niektorých vedúcich jazdcov, pretože keď na 75. kilometri rýchlostnej skúšky pred sebou uvideli piesočný masív, tak namiesto toho, aby ho zdolali, ako bolo písané v roadbooku, radšej ho obišli. Spočiatku dobrý nápad sa však neskôr ukázal ako navigačná chyba, pretože vrátiť sa späť na vytýčenú trasu bolo ťažšie, než čakali.
Lídrom tejto skupiny bol víťaz úvodnej „erzety" Chiľan Lopez (KTM) nasledovaný Holanďanom Verhoevenom (Yamaha), Francúzom Despresom (KTM) a ďalšími jazdcami. Najmenšiu stratu v cieli z nich mal Despres, okolo desiatich minút, a došiel dvanásty. Verhoevena odmávli na 21. a Lopeza dokonca až 29. pozícii so stratou -18:14 min.
V etape zvíťazil Španiel Barreda Bort na Husqvarne, ktorý preukazoval svoje schopnosti už na dvoch predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Nakoniec 240 meraných kilometrov - rýchlostná skúška bola o dva kilometre skrátená - zvládol prejsť za 2 hodiny a 42 minút. Získal tak svoje druhé etapové víťazstvo. Pre neho bolo prvenstvo o to príjemnejšie, že na tretej priečke skončil jeho stajňový kolega Matt Fish z Austrálie.
Druhý došiel ďalší Španiel Juan Pedrero z tímu KTM s mankom -03:16 min. Ten v predchádzajúcich rokoch jazdil skôr v tieni krajana Marka Comu a nemal možnosť sa výraznejšie presadiť. Tohto roku však Coma do pretekov nenastúpil a Pedrero má chuť ukázať, čo v ňom je.
Na líderskú pozíciu sa tak prebojoval Barreda Bort (Husqvarna), druhý je Portugalec Ruben Faria na KTM (-5:36 min) a o rovnú minútu za ním tretí Pedrero tiež na KTM.
Medzi slovenskými motocyklistami opäť dominoval Štefan Svitko. Jazdec Slovnaft - Oraving Teamu, ktorý preteká na stroji KTM Rally Replica 450, mal v cieli za víťazom etapy odstup 13:15 min. Svitko sa od úvodu držal v prvej dvadsiatke, na druhom meranom úseku bol dokonca na štvrtom mieste. Následne trochu stratil rýchlosť v piesočných dunách a od šiesteho meraného úseku sa až do cieľa udržal na 17. pozícii. Oproti sobotňajšiemu úvodu si pohoršil o jednu priečku.
Ivan Jakeš zo stajne NADD-RESS Adventure obsadil 42. pozíciu. Figuruje na priebežnom 45. mieste a v porovnaní s prvou etapou sa „vyšplhal" o šestnásť priečok vyššie. Ján Zaťko s BMW (Slovakia Turbo Team) prišiel do cieľa na 149. pozícii a v priebežnej klasifikácii si aj naďalej udržuje 146. miesto. Jeho tímový kolega Dušan Čipka sa však so súťažou po štvrtom meranom úseku musel vzdať.
České „želiezka v piesku" dokončili „erzetu" na 50. a 73. mieste v poradí David Pabiška a Jan Veselý, obaja na strojoch značky Yamaha.
ŠTVORKOLKY: Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha) po tretej priečke z úvodnej etapy tentoraz vystúpil na stupienok najvyšší. Etapu vyhral a posunul sa aj do celkového vedenia kategórie. Druhé miesto v rýchlostnej skúške zopakoval Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov (Honda) a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovom hodnotení. Stráca iba 46 sekúnd. Tretí v etape i celkovo je Chiľan Ignacio Casale na ďalšej Yamahe (-09:19 min). Víťaz úvodnej etapy Flores Seminario z Peru skončil piaty a v priebežnom hodnotení klesol na štvrtú pozíciu (-13:44 min).
AUTOMOBILY: Stéphane Peterhansel nezačína s obhajobou lanského titulu v triede automobilov vôbec zle. Zatiaľ čo v prvej „erzete" zaznamenal až ôsmy najrýchlejší čas (i keď iba s 34 sekundovou stratou), v tej nasledujúcej nenašiel premožiteľa a kraľoval. Získal tak svoje jubilejné 60. etapové víťazstvo a priebežným vedením v kategórii potvrdzuje pozíciu lídra stajne Monster X-Raid s vozidlami Mini All 4 Racing.
Francúza stíha Juhoafričan Giniel De Villiers na Toyote Hilux, v etape i priebežne druhý, a v celkovom poradí ich od seba delia dve minúty a 38 sekúnd. Tretí došiel Peterhanselov krajan Ronan Chabot s buginou SMG. Ukázal tak, že stroje s pohonom jednej nápravy sú schopné držať tempo s vozidlami poháňanými systémom 4×4 a budú chcieť prehovoriť do čela celkovej klasifikácie. Teraz je Chabot tretí s mankom -03:46 min.
„El Matador" Carlos Sainz, víťaz sobotňajšej úvodnej etapy, mal tentoraz na trati problémy. Jeho GPS systém nechcel zaznamenať prejazd jedným kontrolným bodom a kvôli tomu jazdil dokola v peruánskej púšti. Stratil tak osemnásť cenných minút a obsadil až 11. miesto. Rovnaké navigačné problémy postihli aj jeho tímového kolegu Nassera Al Attiyaha, ktorý skončil šiesty, a neskôr i Joana „Naniho" Romu s Mini. Ten obsadil až 17. priečku.
Američan Robby Gordon zatiaľ tohto roku zostáva trochu za očakávaním. Po prvej krátkej rýchlostnej skúške, kedy na trati niekoľkokrát zapadol a vyhrabávanie ho stálo desiatky minút, bol až na 137. pozícii. Preto do druhej rýchlostnej skúšky štartoval zo zadných priečok a možno ho trochu brzdili ostatní jazdci. Strata takmer dvadsiatich minút (-19:18 min) znamenala 13. miesto v etape, čo spoločne s polhodinovým mankom z prvej „erzety" zatiaľ stačí až na priebežnú 29. pozíciu.
Informácie o slovenskej posádke Štefan Svitko starší/Jozef Kutlák, ktorí vyrazili v ústrety dakarskému dobrodružstvu na bugine značky Arctic Cat Wildcat a figurovali s ňou po úvodnej etape na 151. mieste, neboli z ich účinkovania v druhej „erzete" doposiaľ známe.
KAMIÓNY: Iba jediný kamión, a to iba o 61 sekúnd, dokázal byť v cieli druhej etapy v okolí Pisca rýchlejší než Tatra českého pretekára Aleša Lopraisa. Bolo to Iveco a za jeho volantom obhajca vlaňajšieho titulu, Holanďan Gerard de Rooy.
Avšak všetko by asi dopadlo inak, keby de Rooyovho tímového kolegu (a bratranca) Hansa Staceyho neminuli na 190. kilometri „rýchlostky" problémy - že by to bol ten „cintorín veľrýb", o ktorom organizátori hovorili? Pri prejazde jednej rokliny sa prevrátil na bok a musela ho vyslobodiť až jeho tímová podpora. Stratil 25 minút a prepadol sa tak z prvého miesta až na siedme.
Tretie miesto patrilo ďalšiemu pilotovi tímu Holanďana De Rooya Mikimu Biasionovi, bývalému víťazovi svetového šampionátu v rallye v rokoch 1988 a 1989. Jeho strata činila necelých osem minút. Štvrtým najrýchlejším kamiónom v cieli bola Tatra ďalšieho českého jazdca Martina Kolomého (-16:16 min). Ten tak potvrdzuje kvality a robí českým i slovenským fanúšikom veľkú radosť. Po ôsmom mieste z úvodu je to skvelé zlepšenie.
Tretím zástupcom „českej pretekárskej kamiónovej veľmoci" v prvej desiatke bol LIAZ Jaroslava Valtera na deviatom mieste. Druhú desiatku otváral, aj za pomoci čítania navigátorských nôt Slováka Jaroslava Miškolciho, Tomáš Vrátný s treťou Tatrou. V prvej dvadsiatke došli aj zostávajúce dve Liazky v poradí: 19. Spáčil a 20. Vildman.
Všetky české posádky sa zatiaľ držia v prvej dvadsiatke, čo je v celosvetovej konkurencii značný úspech. Loprais je druhý (-2:16 min), Kolomý štvrtý (-19:13 min), Valtr ôsmy (-30:26 min), Vrátný dvanásty (-37:16 min), Spáčil osemnásty (-1:16:24) a Vildman dvadsiaty (-1:24:19).
PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 2. ETAPE:
MOTOCYKLE:
17. Štefan Svitko (SK/KTM)
45. Ivan Jakeš (SK/KTM)
50. David Pabiška (CZ/Yamaha)
73. Jan Veselý (CZ/Yamaha)
146. Ján Zaťko (SK/BMW)
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu tejto etapy
AUTOMOBILY:
? ? ?. Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy)
KAMIÓNY:
2. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
4. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
8. Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ)
12. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
18. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
20. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)