Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2013: 2. etapa Pisco – Pisco, 6. január

Monday, 07. 01. 2013 - 19:03, Andrej Haverda   

Dakar 2013: 2. etapa Pisco – Pisco, 6. január

Piesok, nič než piesok. Cintorín veľrýb. To sú odkazy, ktoré sa dali vyčítať na oficiálnej stránke rallye, keď bola reč o druhej etape. Chceli tým snáď niečo naznačiť? - pýtali sa pretekári ráno na štarte, keď zahrievali techniku. Dozvedeli sa to vzápätí na 327 kilometrov dlhom okruhu v okolí mesta Pisco.

Druhá etapa dokonale preverila posádky i techniku;

Druhá rýchlostná skúška o dĺžke 242 kilometrov, zostatok bola spojovacia časť, dokonale preverila techniku i posádky. Išla sa totiž hlavne v piesku a dunách. Problematický úsek trate v okolí 75. kilometra však zamiešal poradím, pretože jazdci blúdili a - to sa na Dakare často nestáva - niekedy sa s prekvapivými výrazmi v tvári rútili oproti sebe.

MOTOCYKLE: Náročný terén zrejme vyľakal niektorých vedúcich jazdcov, pretože keď na 75. kilometri rýchlostnej skúšky pred sebou uvideli piesočný masív, tak namiesto toho, aby ho zdolali, ako bolo písané v roadbooku, radšej ho obišli. Spočiatku dobrý nápad sa však neskôr ukázal ako navigačná chyba, pretože vrátiť sa späť na vytýčenú trasu bolo ťažšie, než čakali.

Francúz David Casteu (Yamaha), jeden z motocyklových favoritov, na trase druhej etapy;

Lídrom tejto skupiny bol víťaz úvodnej „erzety" Chiľan Lopez (KTM) nasledovaný Holanďanom Verhoevenom (Yamaha), Francúzom Despresom (KTM) a ďalšími jazdcami. Najmenšiu stratu v cieli z nich mal Despres, okolo desiatich minút, a došiel dvanásty. Verhoevena odmávli na 21. a Lopeza dokonca až 29. pozícii so stratou -18:14 min.

V etape zvíťazil Španiel Barreda Bort na Husqvarne, ktorý preukazoval svoje schopnosti už na dvoch predchádzajúcich dakarských ročníkoch. Nakoniec 240 meraných kilometrov - rýchlostná skúška bola o dva kilometre skrátená - zvládol prejsť za 2 hodiny a 42 minút. Získal tak svoje druhé etapové víťazstvo. Pre neho bolo prvenstvo o to príjemnejšie, že na tretej priečke skončil jeho stajňový kolega Matt Fish z Austrálie.

Výborne jazdiaci Ivan Jakeš z NAD-RESS Adventure Teamu sa posunul na 45. miesto;

Druhý došiel ďalší Španiel Juan Pedrero z tímu KTM s mankom -03:16 min. Ten v predchádzajúcich rokoch jazdil skôr v tieni krajana Marka Comu a nemal možnosť sa výraznejšie presadiť. Tohto roku však Coma do pretekov nenastúpil a Pedrero má chuť ukázať, čo v ňom je.

Na líderskú pozíciu sa tak prebojoval Barreda Bort (Husqvarna), druhý je Portugalec Ruben Faria na KTM (-5:36 min) a o rovnú minútu za ním tretí Pedrero tiež na KTM.

Triede štvorkoliek zatiaľ kraľuje Marcos Patronelli z Argentíny;

Medzi slovenskými motocyklistami opäť dominoval Štefan Svitko. Jazdec Slovnaft - Oraving Teamu, ktorý preteká na stroji KTM Rally Replica 450, mal v cieli za víťazom etapy odstup 13:15 min. Svitko sa od úvodu držal v prvej dvadsiatke, na druhom meranom úseku bol dokonca na štvrtom mieste. Následne trochu stratil rýchlosť v piesočných dunách a od šiesteho meraného úseku sa až do cieľa udržal na 17. pozícii. Oproti sobotňajšiemu úvodu si pohoršil o jednu priečku.

Ivan Jakeš zo stajne NADD-RESS Adventure obsadil 42. pozíciu. Figuruje na priebežnom 45. mieste a v porovnaní s prvou etapou sa „vyšplhal" o šestnásť priečok vyššie. Ján Zaťko s BMW (Slovakia Turbo Team) prišiel do cieľa na 149. pozícii a v priebežnej klasifikácii si aj naďalej udržuje 146. miesto. Jeho tímový kolega Dušan Čipka sa však so súťažou po štvrtom meranom úseku musel vzdať.

V triede automobilov sa na vedúcu pozíciu posunul Stéphane Peterhansel s Mini All 4 Racing;

České „želiezka v piesku" dokončili „erzetu" na 50. a 73. mieste v poradí David Pabiška a Jan Veselý, obaja na strojoch značky Yamaha.

ŠTVORKOLKY: Argentínčan Marcos Patronelli (Yamaha) po tretej priečke z úvodnej etapy tentoraz vystúpil na stupienok najvyšší. Etapu vyhral a posunul sa aj do celkového vedenia kategórie. Druhé miesto v rýchlostnej skúške zopakoval Sebastian Husseini zo Spojených arabských emirátov (Honda) a rovnaká pozícia mu patrí aj v celkovom hodnotení. Stráca iba 46 sekúnd. Tretí v etape i celkovo je Chiľan Ignacio Casale na ďalšej Yamahe (-09:19 min). Víťaz úvodnej etapy Flores Seminario z Peru skončil piaty a v priebežnom hodnotení klesol na štvrtú pozíciu (-13:44 min).

Buggy pohonu 4x2 sa na Rallye Dakar ukazujú byť veľmi konkurencieschopné;

AUTOMOBILY: Stéphane Peterhansel nezačína s obhajobou lanského titulu v triede automobilov vôbec zle. Zatiaľ čo v prvej „erzete" zaznamenal až ôsmy najrýchlejší čas (i keď iba s 34 sekundovou stratou), v tej nasledujúcej nenašiel premožiteľa a kraľoval. Získal tak svoje jubilejné 60. etapové víťazstvo a priebežným vedením v kategórii potvrdzuje pozíciu lídra stajne Monster X-Raid s vozidlami Mini All 4 Racing.

Francúza stíha Juhoafričan Giniel De Villiers na Toyote Hilux, v etape i priebežne druhý, a v celkovom poradí ich od seba delia dve minúty a 38 sekúnd. Tretí došiel Peterhanselov krajan Ronan Chabot s buginou SMG. Ukázal tak, že stroje s pohonom jednej nápravy sú schopné držať tempo s vozidlami poháňanými systémom 4×4 a budú chcieť prehovoriť do čela celkovej klasifikácie. Teraz je Chabot tretí s mankom -03:46 min.

Katarčan Al Attiyah s Qatar Red Bull Buggy na trase etapy;

„El Matador" Carlos Sainz, víťaz sobotňajšej úvodnej etapy, mal tentoraz na trati problémy. Jeho GPS systém nechcel zaznamenať prejazd jedným kontrolným bodom a kvôli tomu jazdil dokola v peruánskej púšti. Stratil tak osemnásť cenných minút a obsadil až 11. miesto. Rovnaké navigačné problémy postihli aj jeho tímového kolegu Nassera Al Attiyaha, ktorý skončil šiesty, a neskôr i Joana „Naniho" Romu s Mini. Ten obsadil až 17. priečku.

Američan Robby Gordon zatiaľ tohto roku zostáva trochu za očakávaním. Po prvej krátkej rýchlostnej skúške, kedy na trati niekoľkokrát zapadol a vyhrabávanie ho stálo desiatky minút, bol až na 137. pozícii. Preto do druhej rýchlostnej skúšky štartoval zo zadných priečok a možno ho trochu brzdili ostatní jazdci. Strata takmer dvadsiatich minút (-19:18 min) znamenala 13. miesto v etape, čo spoločne s polhodinovým mankom z prvej „erzety" zatiaľ stačí až na priebežnú 29. pozíciu.

Tatra s posádkou Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň sa drží na dostrel prvej desiatky;

Informácie o slovenskej posádke Štefan Svitko starší/Jozef Kutlák, ktorí vyrazili v ústrety dakarskému dobrodružstvu na bugine značky Arctic Cat Wildcat a figurovali s ňou po úvodnej etape na 151. mieste, neboli z ich účinkovania v druhej „erzete" doposiaľ známe.

KAMIÓNY: Iba jediný kamión, a to iba o 61 sekúnd, dokázal byť v cieli druhej etapy v okolí Pisca rýchlejší než Tatra českého pretekára Aleša Lopraisa. Bolo to Iveco a za jeho volantom obhajca vlaňajšieho titulu, Holanďan Gerard de Rooy.

Holanďania Marcel Van Vliet a Peter Versluis s kamiónmi MAN;

Avšak všetko by asi dopadlo inak, keby de Rooyovho tímového kolegu (a bratranca) Hansa Staceyho neminuli na 190. kilometri „rýchlostky" problémy - že by to bol ten „cintorín veľrýb", o ktorom organizátori hovorili? Pri prejazde jednej rokliny sa prevrátil na bok a musela ho vyslobodiť až jeho tímová podpora. Stratil 25 minút a prepadol sa tak z prvého miesta až na siedme.

Tretie miesto patrilo ďalšiemu pilotovi tímu Holanďana De Rooya Mikimu Biasionovi, bývalému víťazovi svetového šampionátu v rallye v rokoch 1988 a 1989. Jeho strata činila necelých osem minút. Štvrtým najrýchlejším kamiónom v cieli bola Tatra ďalšieho českého jazdca Martina Kolomého (-16:16 min). Ten tak potvrdzuje kvality a robí českým i slovenským fanúšikom veľkú radosť. Po ôsmom mieste z úvodu je to skvelé zlepšenie.

K favoritom patrí aj značka LIAZ, s číslom 524 preteká trio Valtr/First/Kalina;

Tretím zástupcom „českej pretekárskej kamiónovej veľmoci" v prvej desiatke bol LIAZ Jaroslava Valtera na deviatom mieste. Druhú desiatku otváral, aj za pomoci čítania navigátorských nôt Slováka Jaroslava Miškolciho, Tomáš Vrátný s treťou Tatrou. V prvej dvadsiatke došli aj zostávajúce dve Liazky v poradí: 19. Spáčil a 20. Vildman.

Všetky české posádky sa zatiaľ držia v prvej dvadsiatke, čo je v celosvetovej konkurencii značný úspech. Loprais je druhý (-2:16 min), Kolomý štvrtý (-19:13 min), Valtr ôsmy (-30:26 min), Vrátný dvanásty (-37:16 min), Spáčil osemnásty (-1:16:24) a Vildman dvadsiaty (-1:24:19).

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 2. ETAPE:
MOTOCYKLE:

17. Štefan Svitko (SK/KTM)
45. Ivan Jakeš (SK/KTM)
50. David Pabiška (CZ/Yamaha)
73. Jan Veselý (CZ/Yamaha)
146. Ján Zaťko (SK/BMW)
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu tejto etapy

AUTOMOBILY:
? ? ?. Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy)

KAMIÓNY:
2. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
4. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
8. Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ)
12. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
18. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
20. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri