Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2013: 13. etapa Copiapo – La Serena, 18. január

Sunday, 20. 01. 2013 - 00:06, Andrej Haverda   

Dakar 2013: 13. etapa Copiapo – La Serena, 18. január

Trasa predposlednej etapy 35. ročníka slávnej púštnej Rallye Dakar 2013 viedla medzi mestami Copiapo a La Serena. Merala úctyhodných 735 kilometrov, z čoho 441 sa išlo na čas. Pre pretekárov to bola posledná možnosť zajazdiť si v piesočných dunách púšte Atacama.

Ivan Jakeš zajazdil v etape siedmy najrýchlejší čas a s prehľadom si udržal celkové štvrté miesto;

Technické pasáže a dlhé rovné úseky po piesčitých pláňach alebo prašných cestách. S tým sa opätovne museli vysporiadať pretekári i technika. Niekomu to išlo lepšie, inému horšie. Podľa výsledkov v cieli mali problémy kamióny, mnoho z nich etapu nedokončilo.

MOTOCYKLE: Francisco „Chaleco" Lopez na KTM využil znalosti domácej pôdy a vďaka skvelej jazde etapu vyhral. Je vidieť, aká dôležitá je motivácia tohto Chiľana, pretože zo svojich desiatich etapových prvenstiev na Rallye Dakar dokázal získať celkovo šesť na domácej pôde. Tentoraz bola motivácia o to väčšia, že na štarte bol priebežne na tretej pozícii a mohol sa posunúť na druhé miesto.

Francúza Cyrila Despresa na KTM delí od piateho triumfu na dakarskej rallye (po rokoch 2005, 2007, 2010 a 2012) jediná etapa;

To sa mu napokon podarilo nielen vďaka skvelým výkonom, ktoré v tejto rýchlostnej skúške predvádzal, ale dopomohlo mu k tomu aj zlé umiestnenie Rubena Fariu, doposiaľ druhého jazdca v poradí. Ten totiž skončil až na 15. priečke so stratou 14,5 minúty - a to Lopezovi stačilo na posun.

Cyril Despres nesmel nechať nič na náhodu, pretože jeho vedenie na čele kategórie nebolo neotrasiteľné. Dokázal zajazdiť druhý najrýchlejší čas, stratil iba 5,5 minúty, a to mu stačilo na udržanie si pozície lídra. V poslednej „erzete" to však nebude mať ľahké, pretože „Chaleco" je necelých osem minút za ním a určite bude chcieť urvať titul celkového víťaza. To by bol obrovský úspech.

Hlavná pozornosť medzi automobilmi sa v tejto "erzete" sústredila na súboj dvojice bugín;

Slovenský jazdec Ivan Jakeš z NAD-RESS Adventure Teamu s prehľadom kontroloval svoje štvrté miesto. V tejto etape zajazdil siedmy najrýchlejší čas (-09:54 min). Na tretieho Fariu mu však chýba desať minút a na ich stiahnutie zostáva posledná „erzeta" s 346 meranými kilometrami.

TOP 5 triedy motocyklov uzatvára Španiel Juan Pedrero. KTM môže začať oslavovať, pretože všetci jazdci v TOP 5 štartujú na strojoch jej značky. Prvá Yamaha Oliviera Paina je šiesta, najlepšia Honda s Helderom Rodriguesom siedma.

Niekdajší vynikajúci lyžiar Adam Malysz bojuje na juhoamerických tratiach so "špeciálom" Toyota Hilux Pick-up a nevedie si vôbec zle: patrí mu celková 15. pozícia;

Český jazdec David Pabiška zaznamenal 36. najrýchlejší čas s mankom približne 45 minút a celkovo si polepšil. So svojou Yamahou sa posunul už do prvej štyridsiatky. Namiesto 41. mu patrila 38. pozícia.

ŠTVORKOLKY: Víťaz 32. ročníka (2010) Argentínčan Marcos Patronelli mohol v pokoji pozorovať ostatných jazdcov, ako sa úpenlivo snažili stiahnuť jeho značný náskok. Možno dúfali, že mu zlyhá technika alebo ho na trati neminú iné problémy.

Potrugalec Carlos Sousa sa s automobilom Great Wall Haval drží na veľmi peknom 6. mieste;

Nič z toho sa však nedialo, Argentínec si ide bezpečne pre svoj druhý dakarský titul. Na druhého Chiľana Ignacia Casaleho má náskok 1 hodiny a 50 minút. Tretiu priečku drží Poliak Rafal Sonik (všetci traja reprezentujú značku Yamaha), štvrtý je Argentínčan Lucas Bonetto (Honda) a piaty ďalší Chiľan Sebastian Palma (CAN-AM). TOP 5 tejto triedy teda zostalo nezmenené.

AUTOMOBILY: Hlavná pozornosť v trinástej etape smerovala k dvom buginám, ktoré si to na trati 380-kilometrového meraného úseku rozdávali o najvyššiu priečku. Bitka sa odohrávala medzi Hummerom Robbyho Gordona a SMG Guerlaina Chicherita. Nakoniec to bol Američan Gordon, ktorý bol v cieli tým najrýchlejším. Avšak iba o 22 sekúnd.

Dvojica áut Mini (v zelenom Francúz Peterhansel, v žltom Španiel Roma) mieri k ďalšiemu dakarskému triumfu;

Chicheritova bugina sa po dlhej dobe vyvarovala technických problémov a viedla si na otvorených piesočnatých pláňach výborne. Ako jediná dokázala držať s Hummerom krok, nikomu inému sa to už nepodarilo. Tretie BMW Argentínčana Orlanda Terranovu stratilo takmer štyri a trištvrte minúty, štvrtá cieľom prešla Toyota Giniela de Villiersa (-08:08 min).

Atraktívna bitka najrýchlejších jazdcov tohto dňa však výrazne nezasiahla do poradia na čele kategórie. Prvé je stále Mini Francúza Stéphana Peterhansela s náskokom 45 minút pred druhou de Villiersovou Toyotou. Tretia pozícia patrí ďalšiemu automobilu Mini, v ňom však nesedí - až doposiaľ tretí - Španiel Joan „Nani" Roma. Po výbornom výkone v tejto „erzete" ho na tejto pozícii vystriedal jeho ruský stajňový kolega Leonid Novitskij. Ten bol v etape piaty a Roma až jedenásty - rozdiel medzi nimi činil pätnásť minút.

Rus Andrey Karginov na Kamaze kraľoval v tejto etape a postúpil na celkovú druhú priečku;

TOP 5 kategórie automobilov uzatvára Orlando Terranova s BMW a šiesty je Portugalec Carlos Sousa s vozidlom Great Wall Haval. Siedma a ôsma priečka patrí buginám tímu SMG v poradí Ronan Chabot, Guerlain Chicherit (obaja Francúzi); deviaty je ich krajan Pascal Thomasse s Buggy MD Rallye. Prvú desiatku uzatvára posledné Mini v štartovej listine a v ňom Chiľan Boris Garafulic.

KAMIÓNY: Podľa výsledkov 13. rýchlostnej skúšky to vyzerá, že niektorým kamiónom narobila nemalé problémy. Na štart sa ich postavilo 62, cieľ však videlo iba 48. Rozdiel 14 vozidiel, to je približne jedna pätina.

Martinovi Kolomému (Tatra) sa nedarilo. V etape skončil ôsmy a v celkovom poradí klesol na piatu pozíciu;

V závere tohtoročného dakarského šialenstva sa dostal do tempa Rus Andrey Karginov, jeden z pilotov továrenského tímu Kamaz, a už po tretíkrát dokázal v „erzete" kraľovať. Vďaka tomu sa v celkovom hodnotení posunul na druhé miesto pred svojho stajňového kolegu Ayrata Mardejeva. Prvý aj naďalej zostáva - s pohodlným náskokom 36 minút - Eduard Nikolajev, „jednotka" továrenskej stajne Kamaz. Ak sa nestane nič neočakávané, Rusi budú v cieli sláviť hattrick.

Druhý najrýchlejší čas v etape zajazdilo Iveco Holanďana Gerarda de Rooya (-02:48 min) - a to je tá najhoršia správa najmä pre českých fanúšikov. Na štarte tejto etapy totiž de Rooy strácal na priebežne štvrtého Martina Kolomého (Tatra) iba tri minúty. Ibaže Kolomý tentoraz zajazdil až ôsmy najlepší čas so značnou stratou (-25:31 min). To rozhodlo o tom, že tatrovka klesla na celkovú piatu pozíciu (-01:04:31). Ešte pred tromi dňami bol Kolomý celkovo druhý a na vedúceho Nikolajeva mu chýbalo iba 32 minút. „C'est la vie," povedali by Francúzi.

Druhá tatrovka s Alešom Lopraisom za volantom naďalej ostáva na priebežnej šiestej priečke;

Na šiestej priečke figuruje ďalšia Tatra s Alešom Lopraisom (-01:19:47). Ten tentoraz zajazdil tretí najrýchlejší čas, o osem minút pomalší než Karginov, a opäť stiahol nejaké minúty z náskoku posádok pred ním. Od piatej „erzety", v ktorej sa kvôli nečakaným technickým problémom prepadol z prvej pozície až na ôsmu a jeho strata činila 1 hodinu a 55 minút na aktuálne vedúceho De Rooya, dokázal zmazať už 35 minút. Ak budú v nastavenom trende obidve české posádky s tatrovkami pokračovať, môžu si v záverečnej etape ešte vymeniť miesto - v takom prípade Loprais skončí v TOP 5.

Vlastimil Vildman a prvý LIAZ vo výsledkovej listine obsadil až 19. miesto. Marek spáčil s ďalšou Liazkou figuroval na 22. pozícii a Tomáš Vrátný (spoločne s Milanom Holáňom a Slovákom Jaroslavom Miškolcim) skončil na 24. priečke. Zatiaľ čo Vildman s Macíkom ml. a Bervicom sa prepadli (v 11. etape boli priebežne štrnásti, teraz ich usporiadatelia evidovali ako osemnástich so stratou 08:02:12), Spáčil s Vodrhánkom a Chytkom sa postupne posúvajú hore výsledkovou listinou a už druhú etapu držia 15. misto (-07:34:15). Vrátný uzatvára v celkovej klasifikácii TOP 20 už štyri po sebe idúce etapy (-09:48:15).

Marek Spáčil riadi najrýchlejšiu Liazku v štartovom poli, patrí mu celkové 15. miesto;

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2013 PO 13. ETAPE:

MOTOCYKLE:
4. Ivan Jakeš (SK/KTM)
38. David Pabiška (CZ/Yamaha)
Dušan Čipka (SK/Husqvarna) - odstúpil v priebehu druhej etapy
Ján Zaťko (SK/BMW) - odstúpil v priebehu tretej etapy
Jan Veselý (CZ/Yamaha) - odstúpil v priebehu piatej etapy
Štefan Svitko (SK/KTM) - odstúpil po skončení jedenástej etapy

AUTOMOBILY:
Štefan Svitko st./Jozef Kutlák (SK/Arctic Cat Wildcat Buggy) - odstúpili v druhej etape

KAMIÓNY:
5. Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
6. Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
15. Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
18. Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)
20. Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ) - odstúpili v priebehu piatej etapy



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri