Citroën C5 Tourer 2,0 HDI 160 Exclusive
Francúzsky komfort v luxusných výšinách: Hoci autor testov na portáli MOTORMEDIA.SK dáva prednosť dynamickej jazde vo výkonnom aute, serpentínam na desiatkach kilometrov, či pretekom na slalomovej trati - výnimka občas padne vhod. Tento raz sme prijali ponuku importéra áut značky Citroën a podrobili testu ich vlajkovú loď C5.
Rozhodli sme sa potlačiť chúťky na športový rozjazd na zelený signál a týždeň jazdiť pokojným tempom s plynulým (avšak nie lenivým) rozjazdom. Predbiehali sme bez dramatického pridávania plynu a prenechali sme všetky aktivity na 6° automatickú prevodovku. Sumár skúseností zhŕňame v tomto teste.
Citroën si povesť výrobcu vozidiel zameraných na pohodlie posádky úspešne buduje už desiatky rokov a model C5 s hydro-pneumatickým odpružením Hydractive III+ je niečo, čo vrelo odporúčame zažiť. Vychutnávame si priestorný interiér, ktorý poskytuje neskutočné, priam rozprávkové pohodlie pri jazde.
Po usadnutí za volant prichádza prvé prekvapenie: toto luxusné kombi nemá štartovanie tlačidlom. Absentujú tiež často využívané priestory, kde by sa dali odložiť nápoje, respektíve príručná taštička. No nič to: máme dve pamäte elektrického nastavenia sedadla vodiča. Obe predné sedadlá sú vyhrievané (u vodiča aj chladené), komfortné, špičkovo tvarované, s dobrým bočným vedením a všemožne nastaviteľné; aj zadné sedadlá sú pohodlné a výborne tvarované. Poskytujú dostatok miesta všetkým pasažierom.
V kabíne je počas jazdy doslova liečivé ticho, nerovnosti vozovky prakticky neregistrujete a kombinácia úsporného vznetového motora, automatickej prevodovky a hydro-pneumatického odpruženia znamená pre komfortnú jazdu priam ideálnu konšteláciu. Na dĺžku meria C5 Tourer 4,8 m, na šírku 2 metre. Batožinový priestor má základný objem 505 litrov, piate dvere sa otvárajú i zatvárajú elektricky.
Už v strednej výbave (verzia Seduction) má C5 prakticky všetko (vyhrievané predné sedadlá sú za príplatok 300 €), čo od takéhoto auta očakávate; najdrahšia verzia Exclusive obsahuje navyše aj elektricky nastaviteľné predné sedadlá, sedadlo vodiča s masážnou funkciou v bedrovej oblasti, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, nechýba cúvacia kamera a do sériového vybavenia sa dostáva i navigačný systém a parkovací asistent vpredu a vzadu (iba pre Tourer) za príplatok 1 550 €.
Diskutabilnou špecialitou Citroënu C5 sú ovládacie tlačidlá - na volante s pevným stredom sme ich napočítali 18, na stredovej konzole 38 + 6 a ďalších 7 na lakťovej opierke ľavých dverí a na týchto dverách ešte + 3 na nastavenie pamäte sedadla. Dovedna 72 a to sme neprirátali tlačidlo výstražných smeroviek a po jednom na ďalších dverách. Pravdu povediac, dá sa to zapamätať, lebo z nich sa využíva najčastejšie vari 10, no chce to trošku trpezlivosti a cviku.
V priebehu týždňového testovania sme napokon všetky nástrahy tohto druhu ako-tak zvládli, avšak úprimne: vieme si predstaviť aj prehľadnejšie usporiadanie - vrátane návratu ku klasickému (nie pevnému) stredu volantu.
A neporozumeli sme ani to, na čo slúžia lesklé strieborné ozdoby pri ramenách volantu, ktorého veniec má navyše zbytočne veľký priemer. Strieborné „okrasy" totiž poctivo odrážajú slnečné lúče, ktoré potom v určitom uhle oslepujú vodiča. A ešte čosi: klaksón sa ovláda dvoma neveľkými obdĺžnikmi na pevnom strede volantu, takže v zákrute zabudnite na nejaké výstražné trúbenie... Nepraktické, malé obdĺžniky v náhlivosti jednoducho nenahmatáte.
Ale nezatracujme toľko: hlasitú pochvalu si zaslúži duálne nastavenie klimatizácie s dobre riešeným prúdením vzduchu troma smermi. Aj roletky na zakrytie skiel zadných dverí sú prínosom. Veľký farebný monitor v strede prístrojového panelu je prehľadný, cez deň je všetko pekne vo farbách. V noci však má chybičku krásy: pri cúvaní vidíte časť evidenčného čísla vášho Citroënu - a tmu. V tmavom (neosvetlenom) prostredí sa musíte spoľahnúť len na zvukovú signalizáciu a spätné zrkadlá.
Osvetlenie vozovky v noci patrí k prvotriednym parametrom modelu C5. Výborne je osvietený aj priestor za krajnicou, po otočení volantu pomôže dodatočne osvetlenie zákruty. Kombi C5 - ako sme už naznačili - je počas jazdy skutočnou loďou na dlhej trase. Pasažieri vnímajú maximálny komfort a napriek uvedeným drobným výhradám môžeme tento takmer päťmetrový koráb vrelo odporúčať nielen ako rodinné, ale aj ako manažérske auto.
Zákruty i vo vyšších rýchlostiach prekonáva C5 Tourer majestátne, pritom maximálne bezpečne, brzdy účinkujú okamžite a dôrazne, podvozok vás rozmaznáva v nevídanej miere aj na hrboľatej vozovke. Pravda, športové ambície určite neuspokojí (ani s pomocou tlačidla S), ale zrýchlenie je v medziach dobrého priemeru. Jednoznačne je to veľké auto na pohodlnú jazdu.
Reálna spotreba v mestskej premávke je 9 litrov, v kombinovanom režime niečo pod sedem litrov (v našom prípade po tisícke kilometrov 6,8). Potešujúci je dojazd na plnú nádrž - 1 050 km. Pri aktivovanom tempomate sme na rovine jazdili rýchlosťou 100 km/h za 5,2 litra, na diaľnici rýchlosťou 130 km/h za 6,7 litra.
Základné údaje testovaného auta
Citroën C5 2,0 HDI
Objem motora (cm3) 1 997
Výkon (kW/k) 120/163
Krútiaci moment (Nm) 340
Max. rýchlosť (km/h) 208
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,2
Cena testovanej verzie 19 990 €
Najlacnejšia verzia 29 890 €
+ Plusy
Komfortná jazda, pohodlie v interiéri
Hospodárny motor, dôrazné brzdy
Výborné osvetlenie vozovky v noci
- Mínusy
Priveľa tlačidiel, veľký priemer volantu
Nepraktické obdĺžniky na aktiváciu klaksónu
Niet kam odložiť nápoje