Citroën C5 Crosstourer 2,2 HDI
Štvorkolesová loď vás pohojdá na vlnách komfortu: Už v štandardnej verzii Attraction má kombi Citroënu C5 bohaté vybavenie: palubný počítač, tempomat s ovládaním na pevnom strede volantu, stredovú lakťovú opierku s úložným priestorom medzi skvelými prednými sedadlami, automatickú klimatizáciu, prídavné diódové denné svietenie, dôležité elektronické systémy a v najdrahšom vybavení Crosstourer, ktoré sme testovali, boli navyše aj pozdĺžne strešné nosníky, dve koncovky výfuku, pričom do rýchlosti 70 km/h je svetlá výška vozidla automaticky zvýšená o 15 milimetrov.
Samozrejme, v testovanom aute nechýbala cúvacia kamera, ktorá prenáša obraz na dostatočne veľkú farebnú obrazovku, mali sme vyhrievané predné sedadlá, pričom vodič mal k dispozícii aj masážnu funkciu v oblasti bedier. A najnáročnejších motoristov určite nadchne pruženie Hydractive III+ s permanentnou kontrolou svetlej výšky, ktoré ich pohojdá na vlnách maximálneho komfortu. Nechýba ani prisvietenie zákrut pri otočení volantu a pribrzdenie auta pri rozjazde v kopci. Za príplatok 500 € môžete mať systém upozorňujúci na neželané opustenie jazdného pruhu.
Duálna klimatizácia umožňuje aj spolujazdcovi nastaviť smer prúdenia vzduchu. Sedadlo vodiča má dve pamäte nestavenia, úpravy sa robia elektricky. Piate dvere sa otvárajú a zatvárajú elektricky. Základný objem kufra je 505 litrov; po sklopení zadných sedadiel sa zvýši na 1 462 litrov. Nevýhodou je zdĺhavá manipulácia so sedákom a operadlom, ak ho chcete sklopiť.
Hneď po usadnutí za volant sme si všimli jeho zbytočne veľký priemer. Nepozdáva sa nám ani pevný stred volantu, kde sú pomerne neprehľadne usporiadané tlačidlá tempomatu, telefónu vrátane nevhodného umiestnenia tlačidiel klaksónu, čo zrejme malo byť pýchou značky Citroën, no v skutočnosti sa javí ako vjazd do slepej uličky v protismere. Ak je totiž volant natočený a potrebujete na niekoho zatrúbiť - musíte prejaviť priam kúzelnícku pohotovosť.
Sťaženú orientáciu sme mali aj pri hľadaní malých tlačidiel na stredovej konzole; chaotický panel autorádia s množstvom tlačidiel určite nepridáva na hodnote. Nepozdávalo sa nám ani zdĺhavé vypisovanie údajov navigácie pri zadávaní cieľa. Márne sme hľadali odkladacie priestory na nápoje, ak neberieme do úvahy objemnú schránku pred spolujazdcom. Do priehradiek vo dverách sa však vojdú akurát mapy.
No aby sme nechrlili iba plamene kritiky, načim konštatovať, že ovládanie informačného systému, ako aj hľadanie staníc FM valčekmi na volante si zaslúži hlasitú pochvalu. A taktiež tlieskame úspornému dieselovému motoru a veľkej zotrvačnosti auta po uvoľnení plynového pedálu.
S kombi C5 sa dá dlho a úspešne plachtiť, čo sa odrazí na priaznivej spotrebe. Pri rýchlosti 100 km/h sme ustálili priebežnú spotrebu tesne pod 5 litrami, na diaľnici pri 130 km/h to bolo necelých 7 litrov. V kombinovanom režime sme dosiahli priemernú spotrebu 7,7 litra a displej nám ukázal dojazd 900 kilometrov. Príjemný, priam uspávajúci podvozok sa dá zmeniť na športový - stačí ho aktivovať tlačidlom S pri páke automatickej 6° prevodovky.
Kto sa rozhodne pre najdrahšiu verziu Citroënu C5 Crosstourer 2,2 HDI získa pohodlné a mimoriadne luxusné kombi s veľkým batožinovým priestorom, nízkou spotrebou, úžasným podvozkom a veľkou zotrvačnosťou. A to sú určite rozhodujúce parametre pri hľadaní automobilu na hltanie veľkého množstva kilometrov.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Citroën C5 Crosstourer 2,2 HDI
Objem motora (cm3) 2 179
Výkon (kW/k) 150/204
Krútiaci moment (Nm) 450
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,1
(Skutočná spotreba pri teste 7,7)
Cena testovanej verzie 31 290 €
Najlacnejšia verzia 19 390 €
+ Výrazné plusy
Mimoriadne komfortný podvozok Hydractive III+
Veľká zotrvačnosť auta, nízka spotreba
Dve pamäte nastavenia sedadla vodiča
- Najväčšie mínusy
Zbytočne veľký priemer volantu
Malé (neprehľadné) tlačidlá na stredovej konzole